Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Väldigt mycket hänger på den här kameran. För befintliga ägare av Olympus pro objektiv måste den fungera fullt ut med dessa och ge snabb AF. Om Olympus inte tillfredsställer dessa ägare och i praktiken överger 4/3 så kan de nog inte bygga upp ett nytt proffssystem - de som investerade i det gamla systemet kommer känna sig svikna och nog inte ge sig in i ett nytt Olympussystem igen. Undantaget vore om Olympus hade ett nytt hus med möjligheter i sitt system som ingen annan har. Denna scenario ter sig osannolik - mig veterligt har detta bara fungerat för Canon som övergav FD systemet och vann kunder med EOS p g a att de kunde erbjuda betydligt snabbare AF än konkurrenterna. Tyvärr pekar den nya 12-50 gluggen åt en helt annat håll - varför lansera den om nan om bara några månader kommer kunna använda sin gamla 12-60/2,8-4,0 för E systemet fullt ut påden nya kameran?

Jag befarar, men hoppas på motsatsen, att Olympus inte kommer kunna tillfredsställa befintliga ägare av t ex 150/2,0, 14-35/2,0, 35-100/2,0 och även 50-200/2,8-3,5 med denna kamera och att den minskande skaran av avancerade E system ägare ser denna OM-D som spiken i kistan för deras Olympus framtid - men jag hoppas jag har fel.
 

mighty mattis

Aktiv medlem
Tycker att gluggen som skall säljas till det nya proffshuset inte känns så vidare proffsig. 12-50 3.5-6.3 är inget som hamnar särskilt högt på min önskelista trots vädertätning. Men förhoppningsvis kommer det en ljusstark normalzoom från olympus. Kan pentax göra ett normalzoom med 2.8-4,5 så borde väl olympus kunna bygga något liknande eller bättre.
 

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Tycker att gluggen som skall säljas till det nya proffshuset inte känns så vidare proffsig. 12-50 3.5-6.3 är inget som hamnar särskilt högt på min önskelista trots vädertätning. Men förhoppningsvis kommer det en ljusstark normalzoom från olympus. Kan pentax göra ett normalzoom med 2.8-4,5 så borde väl olympus kunna bygga något liknande eller bättre.
Håller med. Största problemet med kameran verkar vara det hopplöst icke-säljande objektivet. Stort (vilket går helt emot 43-principen), och betydligt tyngre än deras andra mindre zoomar. Ljussvagt dessutom - vem vill ha det till en "pro-kamera"?.

Märkligt.
 

EJM68

Aktiv medlem
Håller med. Största problemet med kameran verkar vara det hopplöst icke-säljande objektivet. Stort (vilket går helt emot 43-principen), och betydligt tyngre än deras andra mindre zoomar. Ljussvagt dessutom - vem vill ha det till en "pro-kamera"?.

Märkligt.
Det är ju bara spekulationer att det kommer vara ett Pro hus, dvs en ersättare till E-5. Olympus kan mycket väl ändrat linje och bygger enbart vädertätade konsumentkameror. Priset på den nya Zoomen är inte högt jämfört med Olympus nya fasta brännvidder.

Jag tror inte att Olympus kommer bygga några fler superobjektiv typ 35-100/2.0 på ett tag. De måste bygga objektiv som matchar kamerahusen storleksmässigt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är ju bara spekulationer att det kommer vara ett Pro hus, dvs en ersättare till E-5. Olympus kan mycket väl ändrat linje och bygger enbart vädertätade konsumentkameror. Priset på den nya Zoomen är inte högt jämfört med Olympus nya fasta brännvidder.

Jag tror inte att Olympus kommer bygga några fler superobjektiv typ 35-100/2.0 på ett tag. De måste bygga objektiv som matchar kamerahusen storleksmässigt.
Men Olympus har flaggat för att spegellöst kommer ta över. Denna kamera kommer nog att tolkas av många på en indikation på vart de är på väg. Är detta det som skall ersätta E-5 (och Olympus kommer anses bekänna färg nu - så detta kommer för användare tolkas som ersättare till E-5 vare sig Olympus vill det eller inte) så är det avgörande hur det fungerar med 4/3 objektiven. Ges inte bättre stöd för icke SWD objektiv (inte ens alla top pro objektiv har SWD) fullt ut kommer det sannolikt ses som att Olympus de facto överger de avancerade ägarna och då kommer nog dessa aldrig tillbaks till Olympus och Olympus fastnar med komsumtsegmentet där de tvingas kämpa med volym, inte med höga narginaler. För små tillverkare som Olympus är sannolikt dessa nischekunder viktigare än för större tillverkare som genom sina stora volymer kan kunkurrera med mindre marginaler.
 

afe

Aktiv medlem
Jag gillade OM-kamerorna mycket (hade både 1 och 2) och E-10 var en suverän digitalkamera för sin tid, men nu tror jag tyvärr många känner att köpa en Olympus är ungefär som det var att köpa en Saab för ett par månader sedan.
 

mighty mattis

Aktiv medlem
Det verkar som om panasonic har ett par pro objektiv på gång till m4/3. 12-35 och 35-100 med bländare 2.8 om jag inte mins helt fel. Dessa skulle matcha pro huset från olympus.

Den spegelösa marknaden är numera riktigt spännande, det är många aktörer som konkurrerar om konsumenterna. känslan är att det är make or break för olympus i år då det är fler och fler som tillverkar spegelösa kameror.
 

fiolmattias

Aktiv medlem
...Är detta det som skall ersätta E-5 (...snip...) så är det avgörande hur det fungerar med 4/3 objektiven.
Visst! Men jag tror att du läser in för mycket. Hitintills så har jag inte sett något officiellt som tyder på att det ska vara en Pro kamera. Tvärtom skriver de "new high-end product aimed at the enthusiast market". Ungefär samma ordalydelse som när E-30 kom.
Jag väntar ingen arvtagare till min E-5'a förrän tidigast om 18 månader.
 

Robert L.

Aktiv medlem
Det var ju inte länge sedan Olympus gick ut med i en intervju att dom arbetar med en uppföljare till E5:an. Denna kamera tror inte jag att det är. Visst mycket kan hända på vägen men nog tror jag att den kommer, men inte än på ett bra tag.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det var ju inte länge sedan Olympus gick ut med i en intervju att dom arbetar med en uppföljare till E5:an. Denna kamera tror inte jag att det är. Visst mycket kan hända på vägen men nog tror jag att den kommer, men inte än på ett bra tag.
De har varit kryptiska och man har kunnat tolka utlåtanden (som många säkert gjort) att 4/3 kommer att fortsätta som m43. Och då blir kompatibiliteten mellan 4/3 objektiv och m43 husen väsentlig. D u behövs mer än ett proffshus för att 4/3 objektiven skall ha en marknad - precis som E-30 behövdes under E-3. Jag tycker mig se en betydande avskaffning av 4/3 objektiven redan - jag har fått min utrustning av proobjektiv för vrakpriser - medan beg Canon, Nikon, Pentax och Sony säljs betydligt dyrare. Har ännu inte sett många top pro till försäljning än och det är möjligt att de som investerat mer avvaktar och det är därför jag tror att denna kamera blir så avgörande för Olympus framtid som vägvisare. Olympus har gjort några enastående objektiv och jag hoppas att de tänker på kompatibiliteten. De med t ex 150/2,0 kommer att kräva en välfungerande AF i ett framtida hus också.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
I dagsläget är det ju en E-5'a som krävs för att bäst utnyttja de mest extrema HG/SHG-objektiven från Olympus. För en framtida kamera med fasdetekterande autofokus finns som jag ser det endast tre alternativ:
1) Efterträdare till E-5, byggd som de tidigare modellerna som en klassisk DSLR
2) Pellix-teknik á la Sony SLT
3) Inbäddade PD-AF element i sensorn á la Nikon CX / Fujifilm F300 EXR & Z800 EXR

Alternativ 2 ser jag som uteslutet, eftersom MFT inte har råd att tappa så mycket som 2/3EV bländasteg på den tekniken. Alternativ tre är därför troligast på sikt, så det finns fortfarande möjlighet att en ersättare till E-5 återanvänder samma konstruktion som tidigare, dvs alternativ 1.

OM-D blir vädertätad enligt rykten, därmed vore den lämplig att på något vis dra nytta av de gamla klassiska FT-objektiven.
 

paddmannen

Aktiv medlem
Men Olympus har flaggat för att spegellöst kommer ta över. Denna kamera kommer nog att tolkas av många på en indikation på vart de är på väg. Är detta det som skall ersätta E-5 (och Olympus kommer anses bekänna färg nu - så detta kommer för användare tolkas som ersättare till E-5 vare sig Olympus vill det eller inte) så är det avgörande hur det fungerar med 4/3 objektiven. Ges inte bättre stöd för icke SWD objektiv (inte ens alla top pro objektiv har SWD) fullt ut kommer det sannolikt ses som att Olympus de facto överger de avancerade ägarna och då kommer nog dessa aldrig tillbaks till Olympus och Olympus fastnar med komsumtsegmentet där de tvingas kämpa med volym, inte med höga narginaler. För små tillverkare som Olympus är sannolikt dessa nischekunder viktigare än för större tillverkare som genom sina stora volymer kan kunkurrera med mindre marginaler.
Tror faktiskt inte Olympus har råd att bry sig om de gamla entusiastkunderna, även om de gärna skulle vilja. Då var då och nu är nu. Skulle kunna tänka mig att olympus resonerar så här:

-Riktigt dyra objektiv som 35-100 och 150/2 har sålts i väldigt små volymer. 99% av ägarna sitter på långsamma kitzoomar utan större värde. Då spelar det inte så stor roll om man överger bakåtkompatibilteten.
Dessutom, 4/3-objektiven är onödigt stora. Idag när den lilla storleken är ett försäljningsargument, hur många är beredda att släpa på onödigt klumpiga objektiv när kamerorna blivit mindre?

-Yngre kunder är vana vid att teknik blir gammal och dör. Hur många gamla rävar som inte accepterar den idén finns det bland kunderna egentligen? Kanske inte så många.

-Troligtvis är lejonparten av M4/3-ägarna idag nya olympuskunder som lockats av kombinationen av liten storlek/hög bildkvalitet. De attraheras av vad olympus står för idag, inte deras historia.
Dagens bästa olympusobjektiv är små ljusstarka primes. Gårdagens bästa objektiv var stora ljusstarka klumpar. Olympus ser vad som funkar och nu har de lagt om kursen.

Den relevanta frågorna är väl:
-Hur mycket förlorar Olympus på att göra vissa gamla kunder missnöjda? Den som sitter på en E5 och en 35-100 är kanske inte intresserad av att köpa dagens produkter ändå?

-Vad kostar bakåtkompatibiliteten? Om 99% är ointresserade blir det lite grand som att strö pärlor för svin att ha den.

Leica/panasonic har ju uppenbarligen kastat sitt 4/3-bagage överbord.
Kommer verkligen Olympus hålla liv i ett avsomnat system som inte intresserar nya kunder?
 

PMD

Aktiv medlem
3) Inbäddade PD-AF element i sensorn á la Nikon CX / Fujifilm F300 EXR & Z800 EXR
Jag håller med om att det vore den bästa lösningen. Med en enkel adapter som bara för vidare de elektriska signalerna så skulle då gamla 4/3-objektiv kunna användas lika bra som om de satt på en 4/3-kamera. Det ska bli spännande att se om Olympus har lyckats fixa något sådant redan i OM-D.

Annars tror jag nog att en OM-style-kamera kan sälja ganska bra ändå. Retro är jätteinne.
 

j_s

Aktiv medlem
Historien upprepar sig! Det var många som kände besvikelse när Oly kring 2000 (egentligen var det väl ännu tidigare) lade ner systemkameratillverkningen (OM) och satsade enbart på digitala kameror med fast optik.
 

PMD

Aktiv medlem
Det hindrar väl inte att sensorn kan ha fasdetektsensorer på bildsensorn, precis som Nikons CX-sensorer?

Jag tror visserligen inte att den kommer att ha det, men det är mer en kostnadsfråga än en teknisk fråga.
 

PMD

Aktiv medlem
Historien upprepar sig! Det var många som kände besvikelse när Oly kring 2000 (egentligen var det väl ännu tidigare) lade ner systemkameratillverkningen (OM) och satsade enbart på digitala kameror med fast optik.
I praktiken dog OM-systemet runt 1990 när Olympus försök till AF-system med OM-fattning misslyckades.
 

postful

Medlem
det är mycket möjligt!
Min kommentar riktade sig mer till de som tror att olympus plötsligt kommer att överge sina M43 användare och att Om-D kommer att vara en efterträdare till e-5
 

EJM68

Aktiv medlem
Med en enkel adapter som bara för vidare de elektriska signalerna så skulle då gamla 4/3-objektiv kunna användas lika bra som om de satt på en 4/3-kamera. Det ska bli spännande att se om Olympus har lyckats fixa något sådant redan i OM-D.
Hur dåligt fungerar MMf-1/MMf-2?
 
ANNONS