Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är 7D fortfarande värd pengarna?

naesstrom

Aktiv medlem
Hej Hallå!

Har lite pengar över från min enskilda firma och tänkte handla lite innan det mesta går till skatt!

Har sneglat lite på 7D och hittat ett paket med kamerahus Canon EF 18-55mm f/3.5-5.6 IS, Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS och Canon EF 50mm f/1.8 Mk II för strax under 11000 till Sverige.
Det ligger ju ingen tullavgift och även om det blir moms på så känns priset helt ok!

Men det jag funderar på om det är värt att köpa en 7D fortfarande, mest är det bara faktumet att den är snart 3 år gammal så är den helt enkelt förlegad och bör jag vänta på något nyare? Har sett rykten om 7D mk2 t.ex. men att 70D uteblir tydligen!

Vad säger ni?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag tycker att EOS 7D är prisvärd idag.

Om man inte har något system tidigare så är frågan knivig tycker jag. Det finns ju fler märken än Canon.

Det paketet du tänker på har två halvdana objektiv som inte ger 7D någon rättvisa.
De bägge zoomarna är väl OK för sitt pris men kameran kan mer än vad objektiven förmår prestera.
50mm-gluggen däremot är i alla fall skarptecknande och extremt prisvärd.

Som det ser ut idag och jag skulle börja om från början (utan att ha några objektiv sparade) så skulle jag kika på Nikon också som alternativ.
 

naesstrom

Aktiv medlem
Tack för svaret J O. Glömde att nämnda att jag har en Canon 400D sedan tidigare, visserligen bara med standard 18-55 men känner mig mer bekväm med Canon än de Nikon som jag har testat lite innan.

Jo det med linserna har jag förstått innan med och kommer nog att använda 50mm för det mesta för porträtt och stadsfoto medan telet lite när man är ute i skogen.

Skönt att höra att 7an inte är förlegad i alla fall :-D
 

apersson850

Aktiv medlem
Håller med om vad som sagts ovan. Med tanke på vad 7D kostar nuförtiden är den fortfarande prisvärd. Objektiven du hittat kan dock kvitta. Med EF-S 17-55 f/2,8 IS USM och (helst) EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM, eller annars någon annan av Canons 70-200/300 mm i L-serien får du en kombination som fungerar mycket bättre. Men de objektiven tillsammans kostar betydligt mer än kameran. Vilket återigen visar hur prisvärd kameran är.
 

naesstrom

Aktiv medlem
Håller med om vad som sagts ovan. Med tanke på vad 7D kostar nuförtiden är den fortfarande prisvärd. Objektiven du hittat kan dock kvitta. Med EF-S 17-55 f/2,8 IS USM och (helst) EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM, eller annars någon annan av Canons 70-200/300 mm i L-serien får du en kombination som fungerar mycket bättre. Men de objektiven tillsammans kostar betydligt mer än kameran. Vilket återigen visar hur prisvärd kameran är.
Jo det där med L-objektiv har jag bara sett som en dröm med tanke på vad dom brukar kosta!
Nu hittade jag däremot från samma företag på ebay ett 7D hus med EF 24-105mm f/4.0 L IS USM för 14500 vilket känns som ett rätt bra pris med!
Känns tråkigt att mista tele-zoom objektivet upp till 200 bara och 50mm. Det sistnämnda får man ju för 890:- i Svensk butik visserligen så det kan jag köpa till senare!

Funderingar?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jo det där med L-objektiv har jag bara sett som en dröm med tanke på vad dom brukar kosta!
Nu hittade jag däremot från samma företag på ebay ett 7D hus med EF 24-105mm f/4.0 L IS USM för 14500 vilket känns som ett rätt bra pris med!
Känns tråkigt att mista tele-zoom objektivet upp till 200 bara och 50mm. Det sistnämnda får man ju för 890:- i Svensk butik visserligen så det kan jag köpa till senare!

Funderingar?
Många gillar den kombinationen.
Jag har lite svårt för den.
24-105 är standardzoom för fullformat. Den är mycket bra på t.ex 5D.
På 7D använder jag hellre 2,8/18-50mm (märke spelar nog ingen roll).
Sen är det bra att komplettera 7D med ett fast tele som t.ex EF 2/100mm eller zoomen EF 4/70-200mm L (med el. utan IS)

Priset 14500 kr har jag inte kollat upp men det låter OK
 

Bboom

Avslutat medlemskap
Hej Hallå!

Har lite pengar över från min enskilda firma och tänkte handla lite innan det mesta går till skatt!

Har sneglat lite på 7D och hittat ett paket med kamerahus Canon EF 18-55mm f/3.5-5.6 IS, Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS och Canon EF 50mm f/1.8 Mk II för strax under 11000 till Sverige.
Det ligger ju ingen tullavgift och även om det blir moms på så känns priset helt ok!

Men det jag funderar på om det är värt att köpa en 7D fortfarande, mest är det bara faktumet att den är snart 3 år gammal så är den helt enkelt förlegad och bör jag vänta på något nyare? Har sett rykten om 7D mk2 t.ex. men att 70D uteblir tydligen!

Vad säger ni?
JA!!!!!!!!!!

Har haft min 7D i ett par år nu. Sanslöst nöjd! Ge den tid och prata med den... ni kommer att finna varandra. ;)

//B
 

naesstrom

Aktiv medlem
JA!!!!!!!!!!

Har haft min 7D i ett par år nu. Sanslöst nöjd! Ge den tid och prata med den... ni kommer att finna varandra. ;)

//B
hehe, jo jag "lånade" hem en 7D från mediamarkt genom att ta den på 30 dagar faktura och provade ett tag, gillade den skarpt trots att den var lite stor!

Vad kör du med för objektiv till din Bboom?
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Många pratar om att vänta på nästa modell, vadå, den "gamla" tar bilder också.
Köpte själv ytterligare en ny 5D Mark II för några veckor sedan, fantastisk nu som då.

Kör också med 1D Mark IV och tro det eller ej,
den tar lika bra bilder nu som innan 1DX kom ;-)

Prisvärd? Ja, om den gör dig nöjd.

Vilken är den bästa kameran?
Den man har med sig!!!!

MVH Julle.
 

naesstrom

Aktiv medlem
Många pratar om att vänta på nästa modell, vadå, den "gamla" tar bilder också.
Köpte själv ytterligare en ny 5D Mark II för några veckor sedan, fantastisk nu som då.

Kör också med 1D Mark IV och tro det eller ej,
den tar lika bra bilder nu som innan 1DX kom ;-)

Prisvärd? Ja, om den gör dig nöjd.

Vilken är den bästa kameran?
Den man har med sig!!!!

MVH Julle.
+1 på den kommentaren Julle, visst är det så att den inte blir "dålig" för att dom kanske släpper en 7D mk2 eller liknande i Januari. Var väl mest mina funderingar på om tekniken sedan 2009 när den kom hade blivit så pass mycket bättre att den hade blivit "gammal" och man borde satsa på något nyare!

Nej, en 7D har jag bara blivit mer övertygad om nu... den mest aktuella frågan just denna minuten är om Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS som jag hittade i ett paket är det optimala till kameran eller om jag ska satsa på det förstnämnda med 3 olika objektiv istället! :D
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Många gillar den kombinationen.
Jag har lite svårt för den.
24-105 är standardzoom för fullformat. Den är mycket bra på t.ex 5D.
På 7D använder jag hellre 2,8/18-50mm (märke spelar nog ingen roll).
Sen är det bra att komplettera 7D med ett fast tele som t.ex EF 2/100mm eller zoomen EF 4/70-200mm L (med el. utan IS)

Priset 14500 kr har jag inte kollat upp men det låter OK
Jag håller fullständigt med. Jag provade först med 24-105 när jag köpte min första 7D, men tyckte att det blev fel i båda ändar. För lite vidvinkel och för lite tele.

Jag använder 17-55 f2,8 och 70-200 f4is och ett 50 F1,8.

Jag är väldigt imponerad av den lilla "billiga" och plastiga 50mm, men jag bländar nästan alltid ner den till 2,8. Öppnare än så tycker jag att den inte är riktigt skarp.

70-200 går däremot hur bra som helst att köra vidöppet. Jag har haft en utan is, men tycker att den med is är skarpare och bättre.
 

Lena Holm

Medlem
Mycket nöjd

Jag lägger mej sällan i dessa diskussioner, för det är så personligt vad man föredrar, men jag bytte upp mej från en 400D till en 7D för ca 2,5 år sedan. Till den skaffade jag ett 17-55/f 2.8 och den sammanlagda skillnaden var enormt upplyftande. Dessutom ägde jag en Canon EF 300 f/4 L med IS och fick nu uppleva att detta objektiv plötsligt fick visa sin fulla prestanda. Jag använder även 7Dn för undervattensfoto med Canons 60 eller 100 mm makro eller en Tokina 10-17 mm fisheye. Även där presterar den utmärkt....men jag har aldrig fingrat på några andra märken så du får ta mitt utlåtande för vad det är. Jag är i alla fall mycket nöjd och har för närvarande inga behov av att uppgradera trots att mina hus snart är tre år gamla.
Hälsningar Lena
 

matti

Aktiv medlem
7D går för ca 6000 kr på Tradera i nuläget. Det är vad marknaden tycker de är värda ;)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
 

hornavan

Aktiv medlem
Hej Hallå!

Har lite pengar över från min enskilda firma och tänkte handla lite innan det mesta går till skatt!

Har sneglat lite på 7D och hittat ett paket med kamerahus Canon EF 18-55mm f/3.5-5.6 IS, Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS och Canon EF 50mm f/1.8 Mk II för strax under 11000 till Sverige.
Det ligger ju ingen tullavgift och även om det blir moms på så känns priset helt ok!

Men det jag funderar på om det är värt att köpa en 7D fortfarande, mest är det bara faktumet att den är snart 3 år gammal så är den helt enkelt förlegad och bör jag vänta på något nyare? Har sett rykten om 7D mk2 t.ex. men att 70D uteblir tydligen!

Vad säger ni?
Min inställning är att 7d är en mycket bra kamera, men om man står i begrepp att handla nya grejer idag är det dumt (konservativt) att inte titta på de spegellösa systemen. Själv har jag bl 5D mk2 och olympus OM-D.
OM-Dn används till 95 procent av updragen och egna tester säger att bildkvaliteten hos bägge är av högsta kvalitet och mycket nära varandra i verkliga livet. De skillnader som finns beror oftast på fotografen, men faktum är att den spegellösa är bättre på de flesta punkter. Dessutom är den mycket billigare och enormt mycket mindre. Mina axlar applåderar min gradvisa övergång till ett spegellöst liv.
I min värld förlorar 7D alla ronder, utom möjligen extrem fågel och sportfoto mot den lille giganten.
 

MrDip

Aktiv medlem
Hej Hallå!

Har lite pengar över från min enskilda firma och tänkte handla lite innan det mesta går till skatt!

Har sneglat lite på 7D och hittat ett paket med kamerahus Canon EF 18-55mm f/3.5-5.6 IS, Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS och Canon EF 50mm f/1.8 Mk II för strax under 11000 till Sverige.
Det ligger ju ingen tullavgift och även om det blir moms på så känns priset helt ok!

Men det jag funderar på om det är värt att köpa en 7D fortfarande, mest är det bara faktumet att den är snart 3 år gammal så är den helt enkelt förlegad och bör jag vänta på något nyare? Har sett rykten om 7D mk2 t.ex. men att 70D uteblir tydligen!

Vad säger ni?
Momsen behöver du nog inte tänka på om du ska ta den på firman ;)
 

naesstrom

Aktiv medlem
Min inställning är att 7d är en mycket bra kamera, men om man står i begrepp att handla nya grejer idag är det dumt (konservativt) att inte titta på de spegellösa systemen. Själv har jag bl 5D mk2 och olympus OM-D.
OM-Dn används till 95 procent av updragen och egna tester säger att bildkvaliteten hos bägge är av högsta kvalitet och mycket nära varandra i verkliga livet. De skillnader som finns beror oftast på fotografen, men faktum är att den spegellösa är bättre på de flesta punkter. Dessutom är den mycket billigare och enormt mycket mindre. Mina axlar applåderar min gradvisa övergång till ett spegellöst liv.
I min värld förlorar 7D alla ronder, utom möjligen extrem fågel och sportfoto mot den lille giganten.
jo jag har sneglat lite på EOS M men gillar inte att man är fast vid att använda bara skärmen plus att funktionerna verkar ställas in till större delen på den! Visst OM-D verkar lite bättre än Canons alternativ men nja... Jag gillar att ha något att hålla i :D



@Hornavan
Nej, det är visserligen helt sant men tänkte för pisjämförelse kunde det vara intressant! :D
 

mapem

Aktiv medlem
För egen del bestämde jag mig för att jag inte tyckte 7D var prisvärd när det var aktuellt att gradera upp mig från 40D. Och den bedömningen grundade sig på bildkvalitet, i princip sensorprestanda. Jag sålde alla Canon-prylar jag hade och satsade på en OMD i stället.

Men om du plåtar mycket sport, fåglar som flyger och liknande så är 7D prisvärd. Den har ett autofokussystem som fortfarande hör till de allra bästa. Så om det är viktigt för dig så är det nog inte så mycket att tveka om. Och sensorn måste fortfarande anses vara bra även om Canon nu är omsprunget på det området av alla andra. Det som var jättebra för tre år sen har inte blivit urkasst nu bara för att det finns sånt som är ännu bättre.

7D är en härlig kamera att hålla i och jobba med, ingen tvekan om det. Men har som sagt halkat efter lite i utvecklingen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Den blir ju inte sämre än den var när den kom men det är en tre år gammal kamera och det är en evighet idag. Finns det verkligen inget bättre?

Det är väl bara om man svarar ja på den frågan men det måste väl komma något bättre i röret snart om det var tre år sedan denna modell kom.
 

naesstrom

Aktiv medlem
Den blir ju inte sämre än den var när den kom men det är en tre år gammal kamera och det är en evighet idag. Finns det verkligen inget bättre?

Det är väl bara om man svarar ja på den frågan men det måste väl komma något bättre i röret snart om det var tre år sedan denna modell kom.
Och det är väl därför Canon släpper en 7D mk2 nu i Q1 som det verkar. Men visst finns det säkert bättre kameror idag, men frågan är om de finns till samma prisklass!

Som många har sagt är ju spegellösa kameror på frammarsch med men det är upp till var och en vad man gillar i storlek.
 
ANNONS