Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG HSM till 6D?

anna.kristiansson

Aktiv medlem
Har använt EF-S objektiv till mina Canonkameror tidigare. Funderar på att ev köpa EOS 6D och då fungerar ju inte dessa objektiv längre. Undrar därför om Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG HSM fungerar på en FF- kamera? Har tillgång till ett och kan i så fall använda det tills jag vet vilket nytt L-objektiv jag vill satsa på.

/Anna
 
Jag vet inget om Sigma-objektivet du nämner, men vill bara påminna om att du inte behöver L-objektiv till 6D. Det finns många väldigt bra EF-objektiv som kostar en bråkdel av L-objektiven och i vissa fall är minst lika skarpa eller t.om. skarpare än motsvarande L-optik.
 
Hoppas någon har koll på de olika Sigmaobjektiven :)

Visst finns det flera fina t.ex 50 mm objektiv som inte är L. Men jag har alltid gillat mitt EF-S 17-55/2.8 som landskapsobjektiv och vill nog hitta en ersättning till detta normalzoom.
Canon har ju en del att välja på här: 24-70/2.8 (utan IS dock och dyrt) 24-70/4 (nytt, ej ute i Sv och inte mycket testat ännu) 24-105/4 ....

/Anna
 
Ja, Sigmat ska fungera (förutsatt att det är till för Canon, förstås!). HSM-varianten ska vara ganska bra om det är friskt.
 
Tack vad bra!

Det är maken som kör med Sigmat och han har nog varit väldigt nöjd med det . Jag får försöka göra ett byte med honom :) Då kan jag i alla fall starta med Sigman tills jag vet vad jag vill köpa...

/Anna

Och förresten, det är ett till Canon ;)
 
Tamron 24-70/2,8 värt att beakta

Jag bytte alldeles nyligen till Canon fullformat och efter att ha läst tester, pratat med förståsigpåare och jämfört priser, så fastnade jag för Tamrons nya SP 24 - 70 F/2,8 USD. Det är det enda 24 - 70 objektivet på marknaden som har IS och dessutom har ett hyggligt pris. //Christer
 
Tror du har rätt där. Tamronobjektivet verkar bra, både IS och 2.8 till rimligare pris.
Jag kör med Sigman ett tag och ser hur jag gillar det. Det objektivet kostar mig inget och finns redan i familjen :) Då kan jag i lugn och ro fundera, kolla tester o.s.v.

/Anna
 
Jag bytte alldeles nyligen till Canon fullformat och efter att ha läst tester, pratat med förståsigpåare och jämfört priser, så fastnade jag för Tamrons nya SP 24 - 70 F/2,8 USD. Det är det enda 24 - 70 objektivet på marknaden som har IS och dessutom har ett hyggligt pris. //Christer

Canon har ett 24-70 4L IS.
 
Ljusstarka framför bildstabilisering när det gäller så korta brännvidder!


/Stefan

Alla stavfel beror inte mig utan på Tapatalk.
 
ANNONS