Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Supernice.info på Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)

Petandsto

Aktiv medlem
Verkar inte detta lite konstigt? Säljaren har tills nu i princip bara sålt minneskortläsare för någon hundring (visserligen med goda omdömen :) ) och nu säljer han massor av "heta" prylar för flera hundratusen kronor. Dessutom skall det vara en "butik/företag" som säljer baserat i USA men man skall betala till ett Swedbank konto. Just Swedbank konton tycker jag dessutom är överrepresenterade vid bedrägerier.

http://www.tradera.com/butik/SUPERNICE
 
Senast redigerad av en moderator:

acarlsson

Aktiv medlem
Verkar inte detta lite konstigt? Säljaren har tills nu i princip bara sålt minneskortläsare för någon hundring (visserligen med goda omdömen :) ) och nu säljer han massor av "heta" prylar för flera hundratusen kronor. Dessutom skall det vara en "butik/företag" som säljer baserat i USA men man skall betala till ett Swedbank konto. Just Swedbank konton tycker jag dessutom är överrepresenterade vid bedrägerier.

http://www.tradera.com/butik/SUPERNICE
Jo, honom borde helt klar nån hålla koll på! Värt att notera Tradera.
 

Phii Mii

Aktiv medlem
Har uppmärksammat säljaren på D800 tråden. Det enda som är lite märkligt är att säljaren accepterar paypal (hade mejl kontakt med säljaren). Verkar ändå skumt. Har varnat tradera
Märkligt att de törs bjuda närmare 17000 kr för objekt från en säljare med endast 6 omdömen. Jag kan inte se att säljaren erbjuder möjlighet att betala via PayPal i samband med auktionen. Skulle han acceptera det vid sidan om tror jag inte att PayPal erbjuder något skydd.
 

easyrider

Aktiv medlem
Jag tycker också att det är märkligt att folk bjuder som galningar. Säljaren kanske är seroös trotsd allt. Svårt att tro för en skeptiker som mig. Han skrev att han kan tänka sig paypal/payson om köparen har goda omdömen. Hur säkert är paypal/payson egentligen?
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Antagligen många 'bulvaner' som hjälper till att lägga bud. Jag tittade på tre av alla annonserna och hittade direkt en person som hade lagt bud på alla tre, kamera, objektiv och en iPhone:)
 

easyrider

Aktiv medlem
Tja. jag har lagt bud och är ingen bulvan. Men skulle jag vinna kommer aldrig säljaren få pengar om det inte är säkert att betala.
 

Petandsto

Aktiv medlem
Jag har också anmält men inget har hänt. Annonserna har legat ute ett par dagar. Antingen anser Tradera inte att det går att visa att det är bluff eller så har de helledigt under helgerna.....
Vore tragiskt om det är en bluff och inget gjorts. När alla annonser slutar blir det mycket pengar som betalas in på detta swedbankkonto. Det står något otydligt om att man under vissa förutsättningar kan betala med paypal men tror att det är Swedbank kontot som gäller i vinnarmailet och att det skall betalas snabbt.....
 

easyrider

Aktiv medlem
Tradera har tidigare tagit bort bluffannonser när jag anmält det. Därför tycker jag det är märkligt att annonserna finns kvar om det nu är bluff. Mejlkonversationen jag hade med säljaren verkade seriös men jag tycker det hela luktar skojeri av den mer begåvade sorten om man kan säga så.
 

peranders

Aktiv medlem
Strategin är säkert att sälja billigt krafs och sköta sig, sen vräka upp fräscha grejor på en gång. Du hinner han aldrig få dåliga omdömen.
 

noyfb

Aktiv medlem
Jag arbetar med informationssäkerhet och ALLA larmklockor ringer när jag kollar upp denna säljare!
Utöver det som nämnts så...
- Finns ingen kontaktinfo
- Finns ingen företagsinformation (VAT eller Orgnr)
- Finns inget företag med namnet "Supernice" i Sverige (enligt Allabolag)) eller USA (enligt Better Business Bureau).
- Jag hittar ingen info eller kommentarer om företaget över huvudtaget (pekar på att namnet är nytt)

Tradera listar Supernice som Företag vilket enligt inforutan betyder att företaget "har godkänts av Tradera efter manuell granskning". Märkligt.

Easyrider, prova gärna med att skicka en fråga till företaget (Traderas inbyggda funktion) och se vad du får för svar. E-postadressen är högintressant.
 

easyrider

Aktiv medlem
Jag arbetar med informationssäkerhet och ALLA larmklockor ringer när jag kollar upp denna säljare!
Utöver det som nämnts så...
- Finns ingen kontaktinfo
- Finns ingen företagsinformation (VAT eller Orgnr)
- Finns inget företag med namnet "Supernice" i Sverige (enligt Allabolag)) eller USA (enligt Better Business Bureau).
- Jag hittar ingen info eller kommentarer om företaget över huvudtaget (pekar på att namnet är nytt)

Tradera listar Supernice som Företag vilket enligt inforutan betyder att företaget "har godkänts av Tradera efter manuell granskning". Märkligt.

Easyrider, prova gärna med att skicka en fråga till företaget (Traderas inbyggda funktion) och se vad du får för svar. E-postadressen är högintressant.
Toppen med någon kunnig som kan sätta ord på det som man intuitivt uppfattar som skumt. Detta svar fick jag när jag frågade om paypal betalning:

Hej igen,

Efter kontakta med Tradera kan vi meddela att du kan använda dig av PayPal, men endast om du står för PayPals. Då detta är utropsauktion har vi ingen möjlighet att betala deras avgifter pga. vår marginal.

Hoppas du blev hjälpt av mitt svar. Om inte, återkom till mig så ska jag arbeta vidare på att hjälpa dig tills du är nöjd. Tack!

--
Best regards,
Danica P. - Project Manager
-------------------------
US OFFICE
NETMISTIC UNIVERSE LLC
501 Silverside Road
Suite 105
Wilmington, DE 19809, USA
Phone: +1(302) 300-4910
US Toll Free: (800) 387-8680
Fax: (302) 300-4909 Fax
www.supernice.info

Avsändarens epostadress: warehouse@supernice.info
 

Phii Mii

Aktiv medlem
Jag tycker också att det är märkligt att folk bjuder som galningar. Säljaren kanske är seroös trotsd allt. Svårt att tro för en skeptiker som mig. Han skrev att han kan tänka sig paypal/payson om köparen har goda omdömen. Hur säkert är paypal/payson egentligen?
Min erfarenhet med PayPal i samband med köp på eBay är att det är väldigt säkert. Jag har haft problem vid några köp på eBay och har vid tvist med säljaren alltid fått tillbaks pengarna. Men det är som sagt när PayPal finns som betalningsalternativ på auktionen. Finns det inte med på den utan betalningen till PayPal sker vid sidan om tror jag inte att man har samma skydd.

Jag har ingen erfarenhet av vare sig PayPal eller Payson vid Traderaköp men det måste hur som helst vara ett starkare skydd än att betala direkt till ett bankkonto. Men jag skulle i så fall kräva att det fanns med som ett betalningsalternativ på auktionen.
 

easyrider

Aktiv medlem
Min erfarenhet med PayPal i samband med köp på eBay är att det är väldigt säkert. Jag har haft problem vid några köp på eBay och har vid tvist med säljaren alltid fått tillbaks pengarna. Men det är som sagt när PayPal finns som betalningsalternativ på auktionen. Finns det inte med på den utan betalningen till PayPal sker vid sidan om tror jag inte att man har samma skydd.

Jag har ingen erfarenhet av vare sig PayPal eller Payson vid Traderaköp men det måste hur som helst vara ett starkare skydd än att betala direkt till ett bankkonto. Men jag skulle i så fall kräva att det fanns med som ett betalningsalternativ på auktionen.

Ok. fast jag förstår inte varför det skulle vara osäkrare när man använder paypal vid sidan om. vad är då poängen med paypals tjänst?
 

Phii Mii

Aktiv medlem
Ok. fast jag förstår inte varför det skulle vara osäkrare när man använder paypal vid sidan om. vad är då poängen med paypals tjänst?
Det är ett väldigt snabbt och smidigt sätt att snabbt föra över pengar till någon. Om du bor i USA och säljer något till mig så kan jag billigt och enkelt betala till dig nu på direkten och så kan du posta det som jag betalar för redan idag om jag skulle ha bråttom. Jag tror kostnaden är 3% eller något sådant. Skulle man inte använda PayPal är de andra betalningsalternativen långsammare och dyrare. Men jag tror inte att man vid ett sådant köp har mycket skydd, det är ju trots allt en privat affär som du gjort upp med någon.

Det är en helt annan sak att betala när man köper på eBay/Tradera. Då finns PayPal som betalningsalternativ när du vunnit aukionen och du klickar då på den länken så kommer du direkt till PayPal och betalar för auktionen. I det här fallet har du betalt en auktion som du vunnit, PayPal så att säga vet vad som avtalats mellan köparen och säljaren i och med eBay's/Traderas villkor.

Hmm, vet inte om jag lyckats förklara så bra. Men ta och kolla med PayPal, de brukar vara snabba att svara.
 

easyrider

Aktiv medlem
ok. det låter rimligt. och detta gör mig ännu mer misstänksam mot säljaren på tradera då säljaren föreslår paypal vid sidan om tradera.
 

Petandsto

Aktiv medlem
Ju mer jag läser om det ju mer osannolikt är det att detta skulle vara seriöst på något sätt. Tycker svaret till Easyrider har lite av Googles översättning över sig. satt och läse deras garanti villkor och det "uppenbarrt resursstarka" Supenice tar på sig alla garanti åtaganden upp till tre år. Varför skulle man göra det om man säljer på Tradera med utropspris 1 kr. Skulle man ropa in en ny vara för halva priset har man knappast förväntningar på garantier utöver tillverkarens.
Blir alltmer förundrad varför Tradera riskerar sitt förtroende -
 

acarlsson

Aktiv medlem
Har kikat lite på infomrationen som figurerar här.

www.supernice.info
Skapad 31 oktober 2012.
Ägs av ett företag som heter "Netmistic Universe LLC".
Registrerat av en "Danica Petersson"
Kontaktadress toxinac@hush.com
Sidan är skapad i Wordpress.

www.netmisticuniverse.com
Skapad 19 nov 2011.
Ägs av samma företag.
Inga namn angivna
Kontaktadress office@netmisticuniverse.com
Sidan är egenhändigt gjord med en del Java. Copyright omnämns till Netmistic.

Det går hitta lika mycket skumt med detta som det går att hitta att det är legitimt.
Det som dock är skummast är att det är olika kontaktadresser. Normalt sett har man samma kontaktadresser när man registrerar domäner. Att den översta dessutom går till en anonym tjänst (hush.com) gör det hela ännu skummare. Men ingenting som bevisar något.

Det går att registrera domäner i vilket namn som helst egentligen, så om man tänker sig att det här ska se snyggt ut för en som undersöker detta lite (som nu), så använder man en riktig firmas uppgifter (Netmistic) men skiljer endast på eposten.

Är man HTML-knackare som Netmistic verkar vara tror jag inte heller att man plötsligt börjar använda Wordpress. Men det är inte heller osannolikt.

Jag har mailat några parter för att veta mer. Återkommer om jag får reda på något!
 
ANNONS