** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Supernice.info på Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar vara så riktigt det kan vara. På samma server som Supernice.info ligger det fler domäner, som alla är seriösa i olika grad. Det betyder ju inte att det inte är en scam, men det ser riktigt ut utifrån i alla fall.

Magkänslan säger dock att det inte stämmer, men vi får väl se!
 
Adressen...
501 Silverside Road, Wilmington, Delaware, USA
...är en virtuell adress för icke amerikanare som vill verka inifrån Amerika.
Adressen har tidigare nyttjats i bedrägerier i Amerika.
 
Under rubriken betalningsinformation kan man läsa:

För auktionsobjekt med slutpris över 2000 SEK accepterar vi generellt inte PayPal. Inga undantag kan göras.


Alla diskussioner om hur säkert PayPal är kan alltså avslutas, eftersom ingen av auktionerna kommer att få betalas via PayPal.
Att detta är rent bedrägeri är väl helt solklart? Att de lovar 3 års garanti, lägger ut varor långt, långt under möjligt inköpspris och dessutom lovar att stå för moms, tull och alla andra avgifter gör det ju ännu tydligare. Den enda garantin där är att de är skojare.
 
visst men de erbjuder paypal om man mejlar och frågar förutsatt att man har goda omdömen. det där med över 2000kr måste vara under. fullständigt ologiskt att paypal endast får användas vid belopp lägre än 2000 och inte över.
 
Jag ringde +1-302-300-4910 som är numret till Netmistic Universe. En datorröst hälsar dig välkommen och sedan avbryts samtalet (provat flera ggr).
Faxnumret går till en växel (telsvarare eftersom virtuella kontoret är stängt).
EDIT: Glömde; båda numren går till virtuella kontorets växeltjänst.

Det virtuella kontoret kostar endast 600:- per månad. Hushmail är gratis. Att registrera en info domän kostar dryga hundralappen om året och en .com cirka 80:-.
Så om någon här vill tjäna snabba pengar så räcker det med en tusenlapp och ett par dagars arbete. Räcker med att en person går på det så har man minst dubblat.
 
japp. och sedan kan dom utan vidare sälja några fotoprylar och göra förlust till en början för att sedan lura flera på kameror och objektiv samt annan dyr elektronik.
 
Angående supernice.info; Mailade företaget som äger domänen och dom svarar som följer:

"Hello Andreas,

I'm not sure what do you mean? Yes, supernice.info is domain owned by our company Netmistic Universe LLC. If someone is using our trademark or corporate resources unauthorized, please supply us with as much information as possible.

Thanks.

--
Best regards,
Jonathan Kowalsky - Project Manager
-------------------------
US OFFICE
NETMISTIC UNIVERSE LLC
501 Silverside Road
Suite 105
Wilmington, DE 19809, USA
Phone: +1(302) 300-4910
US Toll Free: (800) 387-8680
Fax: (302) 300-4909 Fax
www.netmisticuniverse.com"


Går ju inte dra någon slutsats av detta egentligen. Kan lika gärna vara den här killen som är bedragaren i fråga. Någon som har ett bra förslag på vad jag ska svara?

Nåväl, som någon redan tidigare sagt: Det är uppenbart bedrägeriförsök. Hoppas Tradera gör nåt.
 
Jag kollade hur många avslutade auktioner som SUPERNICE har haft och denne traderare har redan sålt en hel del dyra kameror och objektiv

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ended=1&alias=SUPERNICE&sort=32

Det var 20 st över 6000 kr när jag kollade och några slutade i mitten av december. Skulle SUPERNICE vara ärligt borde snart omdömen på dessa auktioner börja trilla in.

Många av auktionsvinnarna har noll omdömen. Det kan tolkas på flera sätt. En tolkning är att det är köpare som anmält sig på Tradera för att de tycker att det är en bra chans att köpa billigt. En annan tolkning är att SUPERNICE trots allt är ärlig och tänker skicka varorna men är oärlig på ett annat sätt. D.v.s han använder sig av bulvaner som ska trissa upp priserna till en nivå så att SUPERNICE inte förlorar pengar på affären.

Jag håller med alla er som tycker att detta är skumt. Skulle jag fundera på att köpa något från denne traderare skull jag definitivt avvakta ett bra tag så att han hinner få många fler positiva omdömen.

Vet dock inte vad Tradera ska göra? Jag tycker personligen inte att de kan göra så mycket bara för att det ser skumt ut. Det måste nog till att Tradera får in anmälningar från köpare som betalt utan att ha fått det de köpt innan de kan avsluta traderakontot.
 
"Jag håller med alla er som tycker att detta är skumt. Skulle jag fundera på att köpa något från denne traderare skull jag defenitivt avvakta ett bra tag så att han hinner få många fler positiva omdömen.

Vet dock inte vad Tradera ska göra? Jag tycker personligen inte att de kan göra så mycket bara för att det ser skumt ut. Det måste nog till att Tradera får in anmälningar från köpare som betalt utan att ha fått det de köpt innan de kan avsluta traderakontot."

Instämmer till fullo. Det ligger inte heller i traderas intresse att avsluta medlemskap. Jag vet inte hur de ser ut med avgifter om man har ett företag men hade han sålt allt som privatperson på tradera hade avgifterna varit flera tusen. Det har ju ingen betydelse om en bulvan vinner auktioner för avgifterna.
 
Det ligger inte heller i traderas intresse att avsluta medlemskap. Jag vet inte hur de ser ut med avgifter om man har ett företag men hade han sålt allt som privatperson på tradera hade avgifterna varit flera tusen. Det har ju ingen betydelse om en bulvan vinner auktioner för avgifterna.
Avgiften på Tradera är 8% eller 100 kr. Så är slutbudet 1250 kr blir avgiften 100 kr men blir slutbudet över 1250 kr blir avgiften fortfarande endast 100 kr (i alla fall för privatpersoner, det kan nog vara annat som gäller för företag).

Jag har kollat vidare på pågående auktioner och även där är det väldigt många nya Traderare som bjuder. Väldigt märkligt ser det hur som helst ut. Hade du bjudit på något? Om så är fallet är det kanske bäst att inte betala om du vinner. Det enda som kan ske då är trots allt att du får ett negativt omdöme och det är ju inte hela världen :)
 
Jag har bjudit men blivit överbjuden. I nuläget skulle det inte falla mig in att handla något från säljare. Det gick en D800 för ca 15400 innan jul. Omdömet saknas vilket passar dåligt in på att det var en en bulvan som vann auktionen för då hade denna redan get feedback. Alternativet är att kameran inte kommit eller att säljaren håller köparen med dåliga ursäkter på halster för att kunna blåsa flera eller att köparen inte vågar att betala.
 
Alternativet är att kameran inte kommit eller att säljaren håller köparen med dåliga ursäkter på halster för att kunna blåsa flera eller att köparen inte vågar att betala.
Skulle tro att det är det ligger till som du skriver här. Ska bli spännande att följa hur det fortlöper med denne traderare.

Synda att man inte kan informera dem som bjuder, får hur som helst vara glad att den här tråden finns så att det går att varna här.
 
I'm not sure what do you mean? Yes, supernice.info is domain owned by our company Netmistic Universe LLC. If someone is using our trademark or corporate resources unauthorized, please supply us with as much information as possible.


Detta är felaktig engelska. Ordföljden är fel i första meningen. Andra meningen skulle innehålla ett "a" " - is a domain.... Nästa mening skall inte sluta med ubauthorized före kommat, det är fel ordföljd. Visserligen kan man som amerikan vara slarvig, men detta är inte slarvighet i språket, det är någon som inte är flytande i engelska. Tvivlar på att personen ens sitter i USA (själv bott 19 år i Kanada).
 
Nikon D800

Jag är en av dem som vunnit en auktion på Nikon D800. Men p.g.a. priset, nästan inga betyg på säljaren, att de som köpt liknande varor tidigare ej betygsatt och en massa andra omständigheter som verkar tveksamma, har jag inte betalat ännu. (Har blivit lurad tidigare av en säljare. Honom spårade jag upp och polisanmälde med allt jag funnit om honom på en CD medskickat , vilket lett till att en åklagare håller på att ta det till domstol nu.)
Supernice vill gärna sälja med Paypal om jag betalar deras kostnader, 10% av försäljningspriset. Efterssom kamerapriset är så lågt kan jag tänka mig det, men nu skriver någon att Paypal alls inte är säkert om man betalar utanför tradera. Hur är det med det? Någon som vet.
(Tur att fotosidan finns, innan jag betalade.)
 
Jag är en av dem som vunnit en auktion på Nikon D800. Men p.g.a. priset, nästan inga betyg på säljaren, att de som köpt liknande varor tidigare ej betygsatt och en massa andra omständigheter som verkar tveksamma, har jag inte betalat ännu. (Har blivit lurad tidigare av en säljare. Honom spårade jag upp och polisanmälde med allt jag funnit om honom på en CD medskickat , vilket lett till att en åklagare håller på att ta det till domstol nu.)
Supernice vill gärna sälja med Paypal om jag betalar deras kostnader, 10% av försäljningspriset. Efterssom kamerapriset är så lågt kan jag tänka mig det, men nu skriver någon att Paypal alls inte är säkert om man betalar utanför tradera. Hur är det med det? Någon som vet.
(Tur att fotosidan finns, innan jag betalade.)

Lurad en gång men det räckte inte? Om priset är för bra för att vara sant så ...
 
Jag är en av dem som vunnit en auktion på Nikon D800. Men p.g.a. priset, nästan inga betyg på säljaren, att de som köpt liknande varor tidigare ej betygsatt och en massa andra omständigheter som verkar tveksamma, har jag inte betalat ännu. (Har blivit lurad tidigare av en säljare. Honom spårade jag upp och polisanmälde med allt jag funnit om honom på en CD medskickat , vilket lett till att en åklagare håller på att ta det till domstol nu.)
Supernice vill gärna sälja med Paypal om jag betalar deras kostnader, 10% av försäljningspriset. Efterssom kamerapriset är så lågt kan jag tänka mig det, men nu skriver någon att Paypal alls inte är säkert om man betalar utanför tradera. Hur är det med det? Någon som vet.
(Tur att fotosidan finns, innan jag betalade.)

https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/buyer-protection

Det ska vara säkert. MEN:

Läs noga. Ring och fråga kundtjänst. Var ytterst vaksam.

Som någon sa att om det är för bra för att vara sant då är det oftast lurendrejeri.
 
Supernice vill gärna sälja med Paypal om jag betalar deras kostnader, 10% av försäljningspriset. Efterssom kamerapriset är så lågt kan jag tänka mig det, men nu skriver någon att Paypal alls inte är säkert om man betalar utanför tradera. Hur är det med det?
Skriver de att PayPal tar 10% i avgift. det kan inte vara korrekt. Jag tror att PayPal's avgift är 3,4%. Det verkar som om de försöker lura till sig ytterligare pengar på att ljuga om avgiften.
 
Skriver de att PayPal tar 10% i avgift. det kan inte vara korrekt. Jag tror att PayPal's avgift är 3,4%. Det verkar som om de försöker lura till sig ytterligare pengar på att ljuga om avgiften.

Jag har talat med en flitig Paypal användare. Han säger; så länge pengarna står kvar på paypalkontot tar de låg avgift. Men skall man ta ut pengarna kostar det massor. Så den kostnaden på 10% tror jag på.. Jag skall kolla med Paypal om de har betalningsgarantier utanför Tradera och exakt vad de tar. Kan återkomma om detta, om ni vill.

Detta svar fick jag från Supernice:

Som det står i objektbeskrivningen tar vi generellt inte emot PayPal betalningar för objekt över 2000 SEK, då vi förlorar en massa på deras avgifter och deras kusliga växlingskurs. Om kunder erbjuder sig att står för dessa kostnader (ca 10% på utropspriset), då har vi ingenting emot det.
Du behöver ja minst ett positivt omdöme på Tradera samt skicka PayPal inbetalningen från samma E-postadress som du har hos Tradera.
 
https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/buyer-protection

Det ska vara säkert. MEN:

Läs noga. Ring och fråga kundtjänst. Var ytterst vaksam.

Som någon sa att om det är för bra för att vara sant då är det oftast lurendrejeri.

Så här står i PayPal's villkor (jag har klippt ut det som borde gälla i det här fallet)

13. PayPals köparskydd
13.2 Vilka är villkoren för PayPals köparskydd?
c.Skickat betalningen till betalningsmottagaren via:
iii.vid köp som görs utanför eBay: fliken ”Skicka pengar” på PayPals webbplats genom att klicka på fliken ”Inköp”, eller säljarens PayPal-betalningsfunktion; och

d.Inleda en tvist inom 45 dagar från det att du skickade betalningen och följa onlineplattformen för problemhantering som beskrivs nedan under ”Hur gör jag för att lösa mina problem?” i avsnitt 13.5.



i följande fall gäller inte PayPal's skydd

a.PayPals Köparskydd gäller endast PayPal-betalningar för vissa materiella och fysiska varor. Betalningar för följande är inte kvalificerade för återbetalning enligt PayPals köparskydd:

•Immateriella objekt

•Tjänster

•Fastigheter (inklusive utan begränsning, bostadsfastigheter)

•Företag

•Fordon (inklusive utan begränsning, motorfordon, motorcyklar, husvagnar, flygplan och båtar)

•Skräddarsydda objekt

•Resebiljetter (inklusive utan begränsning flygbiljetter)

•Förbjudna objekt enligt PayPals policy för godtagbar användning

•Objekt som strider mot eBays policy för förbjudna eller begränsade objekt

•Licenser

•Åtkomst till digitalt innehåll

•Industriella maskiner som används vid tillverkning

•Objekt som motsvarar kontanter (inklusive, utan begränsning, presentkort)

•Objekt som köpts med Zong, Website Payments Pro eller Virtuell Terminal

•Privata transaktionsbetalningar


Hur som helst har man bättre skydd med PayPal än att betala direkt till ett konto.
 
Ang Traderas koll av Företagskonton.

"När det gäller utländska företag så begär vi in registeringsbevis och kräver även att de skall ha Paypal-verifiering. Vi verifierar även övriga uppgifter i kontot såsom kontaktuppgifter, adress osv. När vi har kunnat verifiera uppgifterna så aktiverar vi kontot och inloggningsuppgifter sänds ut till den epostadress som registrerats för kontot."

Har mejlat Tradera några följdfrågor.


EDIT: Kollade Björns lista på avslutade auktioner för SUPERNICE och de har redan fått in över en kvarts miljon (252 329 SEK) om alla betalar.
Man är i fel bransch. ;-)
 
ANNONS