Annons

Lightroom 6

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
http://www.fotosidan.se/cldoc/adobe-lightroom-6-kraver-moderna-datorer.htm

"ADOBE LIGHTROOM 6 KRÄVER NYARE DATORER BILDBEHANDLING
För att förbättra prestandan i kommande version av Lightroom har Adobe bestämt att utnyttja 64-bitarsteknik."

Vad betyder detta egentligen? Har ingen aning om vad det är för skillnad på 32 och 64 biter.

Jag tolkar det som att om datorn är så ny att den går att uppdatera till senaste operativsystem så klarar den också av LR 6 när den kommer, är det rätt uppfattat?

Är detta isf den enda slutsats man kan dra av denna info?

32 och 64 bitar är inget mått på datorns prestanda egentligen eller är det det?
 
Största praktiska skillnaden mellan 32 och 64 bitar är att det senare kan hantera betydligt mer minne och med tanke på att Lightroom gillar mycket minne så är 64 bitar att rekommendera.

Jag tror dock inte vi skall räkna med några enorma prestandavinster, det handlar nog mer om att Adobe vill slippa att underhålla en 32-bitars och 64-bitars version.

Du kan lätt ta reda på vilket operativsystem din dator har - gå till kontrollpanelen och klicka på system.

Har man 32-bitars system idag så har man sannolikt max 4 GB minne: Att upggradera en sådan dator till 64-bitars OS och skaffa mer minne tycker inte jag är lönsamt. Bättre då att köpa helt ny dator med 64-bitars system och vettig med minne.
 
Vet man något om 6an idag? nya funktioner med mera? Någon som har en bra sida med info eller där info kommer läggas upp senare? :)
 
Nya webbgallerier gillas av mig, hoppas att de stöder betygssättning och/eller kommentarsfält.

Jag hoppas fortfarande att de med den här versionen kommer runt problemet med att katalogen måste ligga på en intern hårddisk. Det känns inte så 2015 att inte kunna komma åt katalogen från olika datorer.
 
Det mesta av de som stod på listan i länk nummer två finns dock redan.

Klart att allt redan finns, men att det förhoppningsvis precis som hos PS blir förbättringar. Vet inte exakt hur det ser ut, såg merge to HDR, kanske även uppskärpningsverktyget har fått förbättringar?

Vi får se hur det blir när det släpps, är det helt identiskt med 5'an så blir det tämligen meningslöst...
 
Så nu slipper vi ett extra program för att göra HDR? Att lägga samman 3 eller fler exponeringar? Isåfall, vad kommer slut filen bli i format? Fortfarande TIF eller RAW?
 
Som det står i länken till Petepixel

"The resulting HDR photo is apparently exported in DNG format:"

//Mikael
 
Om det bara bli snabbare än tidigare versioner så är det ett klart köp. Är fruktansvärt tidskrävande att gå igenom bilder, tagga och grundjustera dem. Har gått över till att göra första genomgången i Perfect Browse och bara lyfta över de bilder jag vill behålla till LR för att snabba upp flödet lite.

Ansiktsigenkänning är dock också väldigt lockande. Speciellt för alla familjebilder man har. :)
 
Jag vet inte riktigt om denna länk hör hemma i den här tråden men jag lägger ändå upp den. Det är en artikel som tar upp Aperture, Capture One och Lightroom. Kanske av intresse för er som står i valet att byta redigerare nu när Aperture går i graven och LR6 knackar på.

https://photoapps.expert/tips/2015/...-and-lightroom-walk-bar-part-1-2#.VQP34xh86rU

Btw, till moderatorerna. Jag såg nu att det finns ytterligare en tråd som heter Lightroom 6. Kanske vore bra om trådarna slogs ihop så vi samlar info på ett ställe.
 
http://www.fotosidan.se/cldoc/adobe-lightroom-6-kraver-moderna-datorer.htm

"ADOBE LIGHTROOM 6 KRÄVER NYARE DATORER BILDBEHANDLING
För att förbättra prestandan i kommande version av Lightroom har Adobe bestämt att utnyttja 64-bitarsteknik."

Vad betyder detta egentligen? Har ingen aning om vad det är för skillnad på 32 och 64 biter.

Jag tolkar det som att om datorn är så ny att den går att uppdatera till senaste operativsystem så klarar den också av LR 6 när den kommer, är det rätt uppfattat?

Är detta isf den enda slutsats man kan dra av denna info?

32 och 64 bitar är inget mått på datorns prestanda egentligen eller är det det?

Frågan är väl om detta överhuvudtaget är ett problem för även version ville väl ha 64-bitars Windows 7 om jag inte missminner mig. Det har sålts 64-bitars maskiner i ett antal år nu så jag undrar om inte denna brasklapp från Adobe slår in öppna dörrar . De som håller på med bildbehandling av de RAW-filer som kommer ur moderna kameror har nog redan tidigare sett till att de har åtminstone 6 GB och kanske t.o.m. 8.

Skillnaden mellan 32- och 64-bitar handlar inte bara om att 64-bitar kan adressera mer än de 3 GB som man haft att röra sig med i 32-bitars maskiner rent praktiskt. Det handlar också om att om datorn belastas tillräckligt så kommer en 64-bitars dator att vara snabbare då den processar 64 databitar i taget istället för 32 allt annat lika. Jag skriver det därför att allt annat oftast inte är lika. Men belastas den inte tillräckligt hårt så kommer ingen att upptäcka någon större skillnad.

Det är som om det kommer en enda bil åkande i 70 km/timmen. Den kommer fram lika fort på en vanlig smal enkelfilig väg utan hinder som på Esseingeleden kl 5 på morgonen. Ingen skillnad. I rusningtrafik på den lilla vägen kommer det att bli proppar med väldigt moderat belastning. Men på Essingeleden där kan väldigt mycket mer trafik sväljas innan hastigheten på trafiken överhuvudtaget påverkas även om det inte hindrar att det kan gå lika sakta där också som på den smala enkelfiliga vägen om belastningen blir för stor. 64 bitars processorer ger mycket större kapacitet än en 32-bitars om man behöver det.

Sedan kan man göra som Stockholms stad gjort de första 3-4 åren med Volvo IT, att man installerade 32-bitas Windows på 64-bitars maskiner (förmodligen av kompatibilitesskäl av rädsla för drivrutinsproblem och annat applikationsstrul). Det är som att göra en folkvagn av en Porsche. Val av OS är ett val men att installera 32-bitars OS på 64-bitars maskiner gör inte heller längre Stockholms Stad.
 
ANNONS