Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera med långzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuffert

Aktiv medlem
Har fått i uppgift att ta reda på en rejäl kompaktkamera åt min svärmor. Det ska vara en kompaktkamera som hon kan ta med sig när hon skådar fåglar samt en långzoomare så hon kan ta bilder på fåglarna med skaplig kvalitet.

Jag har kollat på ett gäng men det lutar nu åt antingen Panasonic lumix dmc-tz70 eller Nikon coolpix s9900.

Försökt hitta lite jämförelser mellan dessa med jag tror de är så nya att det nästan inte finns.

Just nu tror jag mer på panasonicen. Den verkar riktigt bra. Nån som har andra förslag, tips på andra kameror eller kan styrka mitt val?

Det jag mest vill att svärmor ska ha är bästa kvalitet på bilderna.

/Staffan
 
Hej
Jag var på jakt efter en kompakt superzoom i höstas och sammanfattade mina funderingar och slutsatser i den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=160020

En huvudkandidat för köp den gången var Panasonic TZ60, som nu ersatts av TZ70. Efter mycket funderingar köpte jag dock till slut Sony HX60, som fortfarande är aktuell modell fast det ryktas om en ersättare inom kort.

:-Dennis
 
Hej
Jag var på jakt efter en kompakt superzoom i höstas och sammanfattade mina funderingar och slutsatser i den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=160020

En huvudkandidat för köp den gången var Panasonic TZ60, som nu ersatts av TZ70. Efter mycket funderingar köpte jag dock till slut Sony HX60, som fortfarande är aktuell modell fast det ryktas om en ersättare inom kort.

:-Dennis

Den tråden har lästs :)

Jag tror dock jag valde bort sonyn då jag läste på nätet att den gav ganska mjuka bilder vi tele. Eftersom det är mest det som kameran ska användas till är det ett stort minus.

/Staffan
 
Hej igen
Så du hade redan läst det jag skrivit, hoppas det var lite matnyttigt.

Att HX60 skulle vara mjukare i teleänden än andra kameror av denna typ har jag inte läst.
Det jag har sett är generella anmärkningar på mjuka bilder, t ex på
http://www.photographyblog.com/reviews/sony_cybershot_dsc_hx60v_review/image_quality/
där de skriver "The out-of-the camera images are just a little soft and ideally benefit from some further sharpening in a program like Adobe Photoshop. Alternatively you can change the in-camera sharpening level."

TZ70 är säkert ett bra köp. Försöker undvika att titta närmare på nylanserade konkurrenter till en kamera jag ganska nyligen köpt...
 
Om fickvänligheten är viktig tror jag att TZ70 är ett utmärkt val. Brännvidden motsvarar ungefär vad man ser i en handkikare. Vill svärmor ta bilder på fåglarna hon ser i tuben räcket den förstås inte till, men det gör i princip inga kameror. Utom möjligen nya Nikon P900 med motsvarande 2000 mm! Men då får man ha stora fickor.
 
Om fickvänligheten är viktig tror jag att TZ70 är ett utmärkt val. Brännvidden motsvarar ungefär vad man ser i en handkikare. Vill svärmor ta bilder på fåglarna hon ser i tuben räcket den förstås inte till, men det gör i princip inga kameror. Utom möjligen nya Nikon P900 med motsvarande 2000 mm! Men då får man ha stora fickor.

Jag tror nog den kommer passa fin fint jag med.

Chansade lite när jag skrev inlägget i hopp om att någon ägde nån av de två och kunde ge lite feedback.

/Staffan
 
ANNONS