Annons

Flytta till ny Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Ska i dagarna byta från en gammal Macbook Pro till en ny sådan och undrar om ni som rätt nyligen gjort samma byte har några tips att dela med er av?

Eftersom den gamla varit med sedan 2015 finns det en hel del gamla installationer mm så jag tänkte installera om Adobe produkterna ( LrC m.fl ) från Creative Cloud och flytta över katalogfilerna från den gamla manuellt. Finns det någon stor fördel med att istället använda flyttassistenten?

Tänkte samtidigt uppggradera Nik Collection till senaste versionen. Någom som vet om den gamla versionen måste vara installerad för att uppgraderingen ska fungera?

Eftersom det är samma Apple ID utgår jag från att allt som är kopplat till iCloud kommer över helt automatiskt. Någon som upplevt problem med det?

Bildfiler finns på externa diskar eller på iCloud så det räknar jag med ska fungera utan större problem.
 
Ska i dagarna byta från en gammal Macbook Pro till en ny sådan och undrar om ni som rätt nyligen gjort samma byte har några tips att dela med er av?

Eftersom den gamla varit med sedan 2015 finns det en hel del gamla installationer mm så jag tänkte installera om Adobe produkterna ( LrC m.fl ) från Creative Cloud och flytta över katalogfilerna från den gamla manuellt. Finns det någon stor fördel med att istället använda flyttassistenten?

Tänkte samtidigt uppggradera Nik Collection till senaste versionen. Någom som vet om den gamla versionen måste vara installerad för att uppgraderingen ska fungera?

Eftersom det är samma Apple ID utgår jag från att allt som är kopplat till iCloud kommer över helt automatiskt. Någon som upplevt problem med det?

Bildfiler finns på externa diskar eller på iCloud så det räknar jag med ska fungera utan större problem.
Jag använde flyttassistenten o det funkade bra för mej :)
 
Hej, det var några år sedan. Jag flyttade bildfiler och nyinstallerade alla programvaror jag köpt manuellt.
Se upp med att avinstallera programmen på gamla datorn först eftersom de flesta programmen bara tillåter ett visst antal installationer.
Skall du uppdatera måste du troligen ha den gamla versionen installerad.
I flyttasisstenten kan du om jag minns rätt styra vad den skall hantera. Se apples hemsida.
Lycka till
 
Fördelen med att använda flyttassistenten är att den flyttar allt, och till rätta ställen.
Nackdelen med att använda flyttassistenten är att den flyttar allt, även sånt man helst inte vill ta med.

Jag hade lite småproblem med min gamla Macbook Pro som jag misstänkte kunde bero på trasigheter i systemet (nä, inte hade väl jag gjort fulhack där?) så jag ville inte kopiera alla konfigurationsfiler och annat som kanske hade blivit korrupta.

Så jag använde inte flyttassistenten utan konfigurerade den nya Macbooken från grunden. Jag gjorde dessutom en sista backup med Time Machine. Den backupen kopierade jag till en extern disk som alltid sitter monterad till min nya Mac. Jag kunde sen i lugn och ro kopiera över sånt som jag ville ha på den interna disken på den nya Macen. En del programvaror kunde jag helt enkelt kopiera till den nya Macen, men eftersom den gamla Macen hade en Intelprocessor så var det lämpligt att nyinstallera en hel del programvara.

Så här ungefär ett år senare har jag fortfarande inte kopierat i närheten av allt som finns på backupkopian av min gamla Mac till min nya Mac.
 
Senast ändrad:
Jag valde också att undvika flyttassistenten när jag bytte från Intel till M3. Alla dokument har jag molnlagrat, så de kom över automatiskt, och det tog inte speciellt lång tid att installera de program jag behöver. I och med det blev jag också av med allt skrot jag inte använder och glömt att jag installerat :D
 
Eftersom mitt byte också var från Intel baserad Mac till M3 så var det läge att installera om och även passa på att uppgradera till senaste versionerna.
Plus att skippa programvara jag faktist inte använder och som bara legat och tagit plats

Allt på iCloud kommer ju med dock fick jag som default ett lokalt skrivbord och inte det iCloud baserade - krävde lite bläddrande i hjälpen och ändra en inställning för att åtgärda. Möjligen finns en poäng med att ha just skrivbordet lokalt men jag kunde inte riktigt komma på den?
 
Undvik att slå på "optimerad lagring" i icloud. Med det på riskerar man att tappa data i händelse av trasigheter i icloud drive.

En egen lokal backup behövs också.
 
ANNONS