** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

1D Mark IV vs 5D Mark III

Jag ska rätta mig själv. 1D4 har inte högre pixeltäthet än 5D3. Det var 1D X jag tänkte på.
...

Nu hade du nog lite för bråttom Magnus ;)
Du glömde det faktum att 1Dx och 5D mkIII faktiskt har samma sensorstorlek, dvs "FF", till skillnad mot 1D mkIV som har APS-H sensor.

Vilket gör att 5D mkIII faktiskt har högre pixeltäthet än både 1D mkIV och 1Dx.
 
Har den visst

Jag ska rätta mig själv. 1D4 har inte högre pixeltäthet än 5D3. Det var 1D X jag tänkte på.

Jag håller med om att en kommande 7D Mark II har förutsättningarna att bli en bra fågelkamera.

Jodå! 1D4 har visst högre pixeltäthet än 5D3. Med samma pixeltäthet som 1D4 i ett FF-hus skulle du haft 25 Mpix (1,26x1,26x16 mpix), 5D3 har bara 22!!! Liten skillnad som bara motsvarar en cropfaktor på 1,07! Men visst, det är nästan 10% men det går nog jämnt ut iochmed att 5D3 har bättre brusprestanda och låter sig beskäras mer.
 
Canon Eos 5D Mark III

Här kommer en kort recension. (Har bara använt kameran i 2 timmar)
5D är ganska lik 7D i utseende och knapparna sitter ungefär på samma ställe. Det är lite mer inställnings menyer. Jag hade lite svårt att hitta bland menyerna, kan tilläga att jag var ganska stressad och skulle åka iväg ner till Helsingborg.
Det första jag saknade från 7D var möjligheten att zooma in bilderna ordentligt, visst fanns det en zoom knapp men jag , vill kunna zooma in på pixelnivå (det kanske finns ?) sedan så tyckte jag att 7D:s autofokus var snabbare att få till på en springande spelare (kan vara ovana från min sida).
Jag tyckte inte att utökad fokuspunkt fungerade, missade jag huvudet lite med mittpunkten blev bilden rejält suddig. (är säkert en inställnings grej eller att jag är ovan)
Nu strulade det för mig nere i H-borg så jag fick vänta med att kolla på bilderna till jag kom hem.
Jag kan med en gång säga att jag satte bra mycket mer exponeringar än jag gjort tidigare. Var bilderna dåliga så var dom rejält dåliga, inte som med 7D halvkassa !
Det ser väldigt lovande ut för framtiden. Någon här som har koll på AF och hur man ställer in den bäst för sportfotografering ?

Jag tänkte dela med mig lite bilder från matchen.
Jag har Lightroom 5 och ser att vid exporten har bilderna blivit lite suddig. (en bugg i LR5)

http://www.sportfoton.se/live/5d/

Nu ska jag gå och sova !
 
...
Det första jag saknade från 7D var möjligheten att zooma in bilderna ordentligt, visst fanns det en zoom knapp men jag , vill kunna zooma in på pixelnivå (det kanske finns ?)
...

Om det fungerar på samma sätt som med 1Dx, så trycker du först på Zoom-knappen, sedan vrider du på ratten på ovansidan av kameran för att zooma in/ut.

Någon här som har koll på AF och hur man ställer in den bäst för sportfotografering ?

Kan bara instämma i Sladdfantomens tips om Peter Read Miller inställningar som är länkade ovan.

Personligen kör jag på fotboll med Case 4 och utökad foksupunkt.
Med tillägget att jag även använder "tum-AF".

För övrigt sköna bilder.
 
Om det fungerar på samma sätt som med 1Dx, så trycker du först på Zoom-knappen, sedan vrider du på ratten på ovansidan av kameran för att zooma in/ut.
Grymt att den funktionen fanns, det var det jag saknade mest.

Personligen kör jag på fotboll med Case 4 och utökad foksupunkt.
Med tillägget att jag även använder "tum-AF".
Jag körde också med Case 4 och utökad fokuspunkt + tum-AF. i slutet ändrade jag till Utvidgad yta för AF-punkt. jag har inte hunnit kolla om det gjorde någon skillnad
 
ANNONS