Annons

1ds Mk2 överexponerar?

Produkter
(logga in för att koppla)

lembit_pet

Aktiv medlem
Köpte en begagnad 1Ds Mark II i fredags. Jämfört med min 40D är den oändligt mycket bättre på allt, utom en sak. Jag tycker den överexponerar jämfört med min 40D. Den väljer alltid ett eller några steg över min 40D med samma objektiv och särskilt påtagligt blir det utomhus i dagsljus. Se bilden nedan.

Jag kanske har missat någon inställning någonstans? Kör raw och evaluerande ljusmätning. Kan 40D ha en bättre (nyare) ljusmätare? Tacksam för input...
 

Bilagor

  • 01.jpg
    01.jpg
    82.7 KB · Visningar: 469
Första frågan bli ju då om exponeringskompensationen är nollad?

Enkelt fel men det är väl bäst att fråga innan det letas efter andra fel.
 
Min DsII exponerar inte märkbart annorlunda än någon annan modern kamera jag har eller har haft. I snö har den varit bättre än andra modeller jag provat, men det är knappast det som varit situationen här.

Exponerar den knasigt ska du prata med säljaren.
 
Liksom Henrik känner jag inte igen fenomenet från min egen 1DsII:a. Däremot var min forna 5D väldigt pigg på att överexponera jämnt och ständigt och det berodde inte på att jag hade fumlat med inställningarna. Det skulle vara kul att höra hur personen som sålde kameran till dig ställer sig. Har huset exempelvis varit inne på service nångång?
 
Bilden i sig säger inte så mycket. Intressantare att ha fått se en bild på histogrammet. Canons 45-zons mätning fungerar för det mesta bra även om den ibland kan missa. En del felkällor har varit uppe och förkastats. Här kommer ytterligare en, har du AE-lock och har riktat om kameran, efter låst exponering?
 
Tack för tipsen.
Pratade med förra ägaren och han hade inga problem med överexponering och kameran har inte varit på service och allt är orginal.
Jag får prova lite mer... men bilderna blir definitivt ljusare än med 40D iaf. Kanske jag som är ovan. Inomhus blir exponeringen klockren iaf.
Måste köpa ett bra objektiv också. Är 24-70/2.8L den bästa normalzoomen jag kan köpa till kameran?
 
Jag tror du kommer att få mycket varierande åsikter om 24-70:n beroende på vem du frågar (och vilket hus den används på). Själv är jag lite halvsval inför den: det tog tre exemplar och ett verkstadsbesök innan jag var hyfsat nöjd med dess resultat på 1DsII:an. Resultatet är okej, men inget som blåser sockorna av en typ 135/2.0 och 85/1.2II. Om det är den bästa normalzoomen låter jag vara osagt.

Mitt tips är att fråga dig själv om det verkligen är en normalzoom du vill ha/behöver. Jag roade mig med att gå tillbaka och kolla ett antal bilder jag tagit med 24-70:n sedan jag köpte den. Blev uppriktigt sagt förvånad över hur ofta jag tycks lägga mig på 35mm (helt omedvetet), väldigt sällan på 24mm och nästan lika sällan på 50-70mm. Det har fått mig att starkt överväga att byta ut 24-70:n mot den fasta 35:an. Det tycks m a o som om jag inte alls var i lika stort behov av en normalzoom som jag trodde att jag skulle vara. Vem vet, jag kanske inte är ensam om det?
 
Hmmm... jag har läst att 1Ds är noga med objektiven och att många är skeptiska till 24-70 medan vissa är lyriska. Vet inte riktigt vad jag behöver, men nu har jag endast 50mm och det är lite trist. =)
 
Om du har ett 50 så hade jag kompletterat med ett 17-40/4 och ett 70-200/4. Ruskigt bra gluggar. Billiga begagnade. Mer pengar ta telet med IS.
24-70/2.8 är ett ruskigt skarpt objektiv, speciellt nerbländat till 5,6 eller 8.

För nästan inga pengar alls finns ett 28-75/2.8 tamron som ska vara riktigt bra. Själv köpte jag ett 24-85/3.5-4.5 USM beg för 1600:- Bra allround.
24-70/2.8 väger bly
Om du gillar fasta gluggar så kan jag rekommendera 24/1.4 och 135/2.

/KN
 
Som sagt, åsikterna går verkligen isär när det gäller 24-70:ns förträfflighet. Med all respekt för Karls (och andras) ros och omdömen i stil med "supervass" och "kanonskarp", nej, det kan jag inte skriva under på. Skärpan når inte upp till vad jag får med de andra två gluggarna jag nämnde. Både min 1DsMkII och 24-70 är justerade hos Canon och jag är tämligen säker på att gluggen presterar så bra som den kan.

Det bästa du kan göra är nog att ta dig en funderare på vad du verkligen behöver i objektivväg och sedan se till att prova gluggen ihop med ditt hus innan du tar ett beslut. Skulle valet falla på en normalzoom rekommenderar jag att du i så fall inkluderar alternativen som tredjepartstillverkarna erbjuder.
 
Bilden ser ju ganska ljus ut, men den är tagen mitt på dagen (om klockan är rätt i kameran), så det är inte lätt för någon annan att bedöma om den stämmer med verkligheten eller ej.

Kameran påstår fortfarande att Per Ejeklint är ägare.
 
Bilden ser ju ganska ljus ut, men den är tagen mitt på dagen (om klockan är rätt i kameran), så det är inte lätt för någon annan att bedöma om den stämmer med verkligheten eller ej.

Kameran påstår fortfarande att Per Ejeklint är ägare.

Jo, såg det. Men det är han inte längre =)
Ska testa lite mer i morgon. Säkert bara jag som är ovan med ny kamera, kommer ihåg att jag blev irriterad över min 40D när den var ny också.
Får fundera över objektiven också. Jag fotar ju mest i studio så jag överlever med mitt 50mm ett tag till. Sov gott!
 
Min 1ds m2 jag hade exponerade ojämnt.Fotade jag en sandstrand var jag tvungen att +0,3 för att få rätt exponering.Tog jag bilder på ett hotell med en pool i förgrund så var den rätta exponeringen -1 till -1,5 steg.
Min 5D exponerar bättre än 1ds m2.
Även min nya Nikons D700 exponerar ej heller bra oftast lite överexponering.
Den kamera som exponerar helt fantastiskt bra är faktiskt min flickväns ixus 860 is den tar oftast bilder med perfekt exponering.
Oavsett kameran är bara ett verktyg o eftersom man har histogrammet så är det väl inge större problem så länge kameran exponerar likadant då lär man sig fort när man ska öka minska exponeringen.Även på den analoga tiden märkte jag att mina canon kameror inte exponerade lika bra som mina mellanformatskameror.
På den tiden var det känsligare efersom dia inte tål mer än +0,3 fel exponering.
Därför körde jag även med en handhållen ljusmätare för att vara säker på exponeringen.
 
Bilden i sig säger inte så mycket. Intressantare att ha fått se en bild på histogrammet. Canons 45-zons mätning fungerar för det mesta bra även om den ibland kan missa. En del felkällor har varit uppe och förkastats. Här kommer ytterligare en, har du AE-lock och har riktat om kameran, efter låst exponering?

Men jäklar, du har en poäng där Jeppe! Kör jag AF med tummen och sen stänger av AE-lock blir det väldigt bra exponerat. Jag har ju alltid kört så med min 40D så jag hade glömt bort att AE-lock är default. Tack! Nu är jag grymt nöjd igen =)
 
ANNONS