Annons

1ds mkII & 70-200 4L m stativfäste

Produkter
(logga in för att koppla)

ola-hansson

Aktiv medlem
Hej
Vet inte om jag har gjort ett litet misstag...
Har en Canon 1ds mkII och köpte nyligen ett 70-200 4L. Ville även ha ett stativfäste på objektivet och köpte därför det till.

När jag nu har fått mitt objektiv och monterat stativfästet kan jag inte fästa objektivet på stativet för att kamerahuset tar emot...

Räcker det om jag byter huvud på stativet eller har ni något/några tips på hur jag ska lösa problemet.

Tacksam för svar!
Ola
 
då har du nog montera fästet fel skulle jag tro... kan du skicka en bild.. Jag har en 1D MKII och 70-200/2,8L och det e inga probs. skall funka fin fint ..
 
Asså jag vet att jag bara har en D20 men hur svårt kan det vara att sätta fast ett stativ fäste??Är du säker att du har detta som jobb?har du aldrig sett ett stativfäste på något annat objektiv så du vet hur de ser ut?

hälsningar en avundsjuk rollan som önskar han också kunna jobba med så fina kamerar utan att kunna basics!
 
rolandolofsson skrev:
Asså jag vet att jag bara har en D20 men hur svårt kan det vara att sätta fast ett stativ fäste??Är du säker att du har detta som jobb?har du aldrig sett ett stativfäste på något annat objektiv så du vet hur de ser ut?

hälsningar en avundsjuk rollan som önskar han också kunna jobba med så fina kamerar utan att kunna basics!



Hej Roland
Problemet är inte att sätta på stativfästet på objektivet utan att kunna sätta fast hela kameran inkl. objektiv på stativet när fästet är monterat på objektivfästet. Då kommer huvudet på stativet så nära att det går i höjdavtrycket.

Hälsningar Ola
 
Ja, det kan bli problem, beroende på vilket huvud du har. Jag använder storebror 2.8 till min mkII och med mitt huvud går det fritt med bara några mm. Så det är mycket möjligt att din kombination inte fungerar.
 
Bild

Hej
Här kommer en bild på mitt lilla problem. Stativet är Manfrottos jubileumskit. Anledningen till att jag inte köpte 2,8´an är att jag jobbar mycket i studio och behöver inte det extra steget...

Hälsningar Ola
 

Bilagor

  • faste.jpg
    faste.jpg
    19.4 KB · Visningar: 301
Jag vet dock att jag bara kan vända på huvudet så att det får plats... men det är ju skönt att kunna använda det som vanligt.

Ola
 
du kanske helt enkelt kan snurra på kameran ett kvarts varv och ha den stående på högkant som standard och sedan ändra om med hjälp av huvudet? borde väll bli lite mer plats på det sättet kanske?
 
Det ser ut som en distans skulle fixa problemet. En liten mekanisk verkstad kan billigt svarva en liten aluminiumcylinder med lagom längd och stativgänghål/tapp i ändarna.
 
Att vrida fästet ett kvarts varv funkade faktiskt bättre efter ett tag än när jag provade första gången. Om jag inte känner att det är helt OK så ber jag nog någon göra en liten distans åt mig.

Tack för hjälpen!
Ola
 
annars kan man sätt på en extender 1,4x eller 2x ....


nä skämt o sido så ser det mycket mysko ut.. måste kolla på mina grejor när jag kommer hem
 
ANNONS