Annons

29:- för ett fisheye!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu blev jag fett sugen, detta skall testas, vad kostar ett linslock för en 18-105 mm? Det enda objektivet jag vill offra för detta, men det funkar eller?
 
Jag har svårt att tro att trådskaparen var ute efter vad jag tror att du menar med bra resultat, dvs bra bildkvalité.

Hade han velat ha bra bildkvalitet så tror jag att han hade köpt sig ett riktigt objektiv som är gjort för att sitta på en kamera, tanken med detta var nog att vara kreativ och "leka" lite.

F.ö. en riktigt kul ide! =D
 
Jag har svårt att tro att trådskaparen var ute efter vad jag tror att du menar med bra resultat, dvs bra bildkvalité.

Hade han velat ha bra bildkvalitet så tror jag att han hade köpt sig ett riktigt objektiv som är gjort för att sitta på en kamera, tanken med detta var nog att vara kreativ och "leka" lite.

F.ö. en riktigt kul ide! =D

ja det förrstod jag, och visst var det roligt men jag lyckades dock inte lika bra som TS och föregående talare menare jag ;)
 
man kan ju använda bilderna till en rätt cool grej, lägga som spegling på någons öga/ögon :D

nån som testat?
 
Nu blev jag fett sugen, detta skall testas, vad kostar ett linslock för en 18-105 mm? Det enda objektivet jag vill offra för detta, men det funkar eller?

Hej !

Jag var på gång att göra ett med en dörrkikare, det fanns två olika att
välja på en större och en mindre, den större verkade bra, men priset var
om jag minns rätt ca 350, jag köpte en tillsats på Tradra i st för 550kr.

Bra är ju relativt, men resultatet var mycket bättre än jag förväntat,
givetvis ingen perfekt kantskärpa.

Jag svartmålade insidan med matt svart humbrol, linskanterna med
svart tuschpenna, i praktiken bra kontrast.

se även denna, ur en FS-tråd:
http://cow.mooh.org/2010/04/fisheye..._Lens_from_Soda_Can4_19_2010&utm_medium=email

//MW
 
jag såg den här tråden och blev lite inspirerad, men eftersom jag sitter på jobbet och ska göra annat ikväll kommer jag inte iväg till claes ohlsson.

det jag skapade har inte riktigt samma effekt, och är desutom inte riktigt färdigt ännu.

Jag tog helt enkelt en PET flaska (0.5l) som jag skar av botten på. (passande nog passar den att sätta på mitt nuvarande objektiv. Problemet där blev att det blev ett kraftigt ljusinsläpp på sidorna, och det inte riktigt blev den där lensbaby effekten (som jag gärna hade fått), så jag letade lite på jobbet och hittade en svartsopsäck som jag klipte till och klistrade på. Jag är inte helt nöjd ännu (hade hellre målat över flaskan med en beständigare färg eftersom mitt tejpande inte är det bästa.

Men jag är ändå relativt nöjd med hur den ser ut så här långt, och de test bilder jag tagit... bara orkat fixa jpeg av en,:

(Det här är ju inte riktigt fisheye förstås, men ganska nära)

http://www.flickr.com/photos/virre/4767246417/
(Kan en inte lägga in bilder som inte är på FS i trådar. jaja)
 
jag såg den här tråden och blev lite inspirerad, men eftersom jag sitter på jobbet och ska göra annat ikväll kommer jag inte iväg till claes ohlsson.

det jag skapade har inte riktigt samma effekt, och är desutom inte riktigt färdigt ännu.

Jag tog helt enkelt en PET flaska (0.5l) som jag skar av botten på. (passande nog passar den att sätta på mitt nuvarande objektiv. Problemet där blev att det blev ett kraftigt ljusinsläpp på sidorna, och det inte riktigt blev den där lensbaby effekten (som jag gärna hade fått), så jag letade lite på jobbet och hittade en svartsopsäck som jag klipte till och klistrade på. Jag är inte helt nöjd ännu (hade hellre målat över flaskan med en beständigare färg eftersom mitt tejpande inte är det bästa.

Men jag är ändå relativt nöjd med hur den ser ut så här långt, och de test bilder jag tagit... bara orkat fixa jpeg av en,:

(Det här är ju inte riktigt fisheye förstås, men ganska nära)

http://www.flickr.com/photos/virre/4767246417/
(Kan en inte lägga in bilder som inte är på FS i trådar. jaja)

Jag tror du missförståt grejen med fisheye.
Fisheye är en typ av vidvinkel, på ditt sätt så skapar du enbart ett tunnelseende. Långt ifrån samma effekt! :p
 
ANNONS