Annons

308RC, 352RC, 484RC2, 141RC eller 168?

Produkter
(logga in för att koppla)

flutte

Aktiv medlem
Frugan har precis lovat mig ett stativ i födelsedagspresent, och jag hade ju skrivit upp ett Manfrotto 190PRO med 308RC på önskelistan... Tyvärr går ju inte ett 308RC att uppbringa längre, så frågan är vad som skall köpas istället i ungefär den prisklassen?

Snabbfäste är att föredra, så någon av 352RC, 484RC2, 141RC eller 168 känns som naturliga ersättare.

Vi har bara plasthus (EOS 300) och inga tunga objektiv (tyngsta hittills är plastbiten EF 75-300DC), så en 352RC borde kanske räcka, även om någon i dessa forum varnat för att det inte håller speciellt hög kvalitet. Är det någon som har en uppgift hur nya 484RC2 ligger i förhållande till 353RC och 308RC?

Enhandsgrepp är ju klart trevligt. Men man kanske skall köpa ett 141RC eller 168 istället, eftersom de verkar vara rättså mycket mer gedigna än 352RC, trots att de är lite bökigare att ställa in? Synpunkter mottages tacksamt!

/Fredrik
 
484 går bort för systemkameror. 352 är i så fall bättre. Generalagenten måste ha rökt nån snabbväxande ört när han ersatte 308 med 484.

Jag är extremt anti kulleder som kräver två händer för att manövreras. Jag vill ha ögat i sökaren, en hand på kameran och en på kranen när jag komponerar. Med 168 skulle jag behöva tre händer.

Men jag vet att det finns många som tycker precis tvärtom. Fast ansluter man sig till den skolan är kanske egentligen ett videohuvud bättre.

Såvitt jag vet så har inte Manfrotto något lågprishuvud kvar i sortimentet som uppfyller mina krav i alla fall.
 
Det finns inte kvar några paket med 190PROB+308RC hos internethandlarna? Hegethorns, Scandinavian, Cyberphoto m.fl. Jag skulle leta efter det i första hand om jag var du.

Annars tror jag 141RC är det bästa huvudet av de du nämnde, fast det är ju inte en kulled. Har iofs inte sett nya 484:an, men litar på Jims åsikter.

Manfrotto är ju nu inte den enda tillverkaren av kulleder. Giotto, Kaiser, Gitzo, (och Arca $wi$$) gör också leder i olika prisklasser.

/Martin
 
Nu har sakerna kommit.. Det blev ett 190PRO från Cyberphoto. Beställde även en 352RC därifrån, och meddelade att jag ville bli kontaktad ifall de hade svårt att få fram det. Dagen efter fick jag två mail; ett om att paketet emottagits av posten och var på väg, och ett om att 352RC utgått och ersatts av - 484RC2. Visst var det bra att de skickade ett ersättningshuvud, men det blev ändå dyrare än 352RC - trots prisnedsättning - och inte det jag ville ha.

Lite surfande och några telefonsamtal senare hittade jag ett 308RC på Hegethorns (de hade enligt uppgift två stycken kvar på lagret), och ett löfte från Cyberphoto att få returnera 484an när paketet dök upp.

Så idag är jag en lycklig ägare av ett 190PRO och en 308RC! :)

/Fredrik
 
Gratulerar!

308:an är en fin och lättanvändkulled. Har den tillsamans med ett 055 Nat Tracker och är väldigt nöjd.


/Jonas
 
Grattis, jag har samma kombination och är mycket nöjd.
En varning bara, ta det försiktigt med "klämmorna" för justering av benhöjden. Det är väldigt lätt att klämma sig, och det gör oooont.

flutte skrev:

Så idag är jag en lycklig ägare av ett 190PRO och en 308RC! :)

/Fredrik
 
Kulans diameter är ungefär den dubbla och detsamma gäller "pinnen" som kameran sitter på.
 
ANNONS