Annons

40D - högdagerprioritet

Produkter
(logga in för att koppla)
Bussmicke skrev:
Vad motsvarar högdagerprioritetslaget, att underexponera -0,7 eller?

Jag tror att det är lite smartare än så och ställer exponeringen så att högdagrar inom mätområdet inte bränns ut. Hade nytta av det vid ett bröllop i en kyrka i Lördags, där jag hade problem med att mäta ljuset. Utsnittsmätning med högdagerprio påslaget hjälpte mig där.
 
BugEyes skrev:
Jag tror att det är lite smartare än så och ställer exponeringen så att högdagrar inom mätområdet inte bränns ut. Hade nytta av det vid ett bröllop i en kyrka i Lördags, där jag hade problem med att mäta ljuset. Utsnittsmätning med högdagerprio påslaget hjälpte mig där.

Jo-men det gör du genom att underexponera bilden= välja 200iso istället för 100iso = större headroom och sedan val av en annan kurva som är anpasssad för att återge högdager bättre.
Se mina exempel från S5 och 5d.
Fuji/Nikon exponerar bilden snålare för att inte bränna högdager pga sin evaluerade mätning, Canon exponerar främst genom att mäta i mitten och efter mellantoner= rikligare exponering med brända högdager som resultat.


Canon har med sin högdagerprioritet = val av 200iso underexponera bilden och därefter läggs en annan kontrastkurva med prioritet inom högdager.
Även Canons mätning kan ha förfinats i de nya kamerorna, dvs efterlikna Nikons. Men då måste vara det som är motsvarande evaluerad/flerfältsmätning som är vald i kameran.

Högdagerprioritet hjälper främst bilder tagna i jpg dvs internt uppräknade bilder.Här är inte chansen så stor till utbrända högdager.

I Camera raw kan jag göra allt det Canon gör internt


Mikael
 
Senast ändrad:
Jag körde på ISO 800 raw och med utsnittsmätning.
Ljuset från fönstren som föll i vissa stråk ställde till det för att hitta exponeringsinställningar som passade.
Jag aktiverade högdagerprio funktionen och den hjälpte mig att automatiskt exponeringskompensera bilderna alldeles lagom för att inte bränna ut högdagrarna mer än en aning, precis som jag ville ha det. Jag hade kameran inställd på Av, bländare 1,8 och ISO 800, det var knapert med ljus i kyrkan.
Jag kan inte göra detta i camera raw som du säger att du kan, är högdagrarna utbrända i stora områden så är dom. Funktionen hjälpte mig att exponera rätt från början och det är aldrig fel.
 
Bussmicke skrev:
Kan Mikael förklara vad han menar med Headroom så man lättare kan hänga med här.

Kameran har bättre omfång i högdagrarna på ISO 200 än ISO 100 och klipper inte lika lätt, som bäst är det på ISO 400 tror jag. Headroom avser då omfånget på högdagersidan av histogrammet.
 
Bussmicke skrev:
Kanske ska ha min MKIII konstant på ISO 400 som standard?

Som utgångsläge är det inte så dumt.

Själv kör jag som standard autoiso på min 40D. Kameran väljer då i första hand ISO400 men kan variera uppåt till 800. Kameran väljer även lägre än 400 men bara vi hög risk för överexponering. 40D är väldigt rädd om sensorns "headroom" i autoiso-läget. Jag kör naturligtvis manuellt både ISO100, 1600 och t.o.m. 3200 vid behov.

1D MkIII har kanske något liknande autoiso-läge?

/Leif
 
Jag testade snabbt hur 40d och 5d mäter ungefär samma motiv, van som jag är med 5d och hur den exponerar efter mittpunkt/focuspunt och överexponerar vissa motiv kraftigt så är räddningen RAW, hade jag bara fotograferat i jpg så skulle flera bilden fått slängas, exv som denna. 5d till höger Focuspunkten lagd på dörren i mitten av bilden. Här finns även blå himmel.
Notera hur olika 40d och 5d mäter samma motiv samt hur 40d lägger en annan kurva.
40d har förbättrats vad det gäller evaluerande/flerfältsmätning jämfört med 5d.
Mikael
 

Bilagor

  • 5d.40dhögdager.jpg
    5d.40dhögdager.jpg
    41 KB · Visningar: 344
Samma bild men nu har jag valt -1steg på 5d.
Resultatet närmar sig-40d som är till vänster , 5d till höger
 

Bilagor

  • bild-6.jpg
    bild-6.jpg
    41.1 KB · Visningar: 456
Enda slutsatsen jag kan dra är att 40d har en förbättrad evaluerad mätning än 5d när det gäller svåra motiv som detta, och att 5d som "vanligt" liksom 30d väljer en rikligare exponering med högdager som är borta om man skulle fotografera enbart jpg.I raw kan man backa in högdagern och få ett fullgott resultat
40d är därmed en betydligt trevligare kamera att ta jpg bilder med än 5d dvs den ger bättre exponerade bilder för den som inte vill pilla med raw, 40d påminner därmed om Nikons evaluering/exponering av motiv , dvs motiv som detta.
Mikael
 
Till sist,samma bild från 5d uppräknad olika i Camera raw.
Återigen: hade bilden bara tagits i jpg så hade bilden till vänster fått slängas,eller visuellt försöka förbättrats med diverse verktyg. Bilden till höger är samma bild men med värdena utanför 255 inbackade med camera raw.
 

Bilagor

  • 5dzzz.jpg
    5dzzz.jpg
    39 KB · Visningar: 426
Intressant utvärdering och tack för att du lägger ner tid och visar oss hur de funkar... Även om du får "klyva många träskallar", som jag typ, på din "mission". Vass "yxa" har du iaf att ta fram vid behov har jag märkt...ibland ;-)

/Leif
 
Ser ingen skilnad på mina rawfiler, återkommer med en mer genomarbetad test när jag får tid.
Kameran är alldeles utmärkt i jämförelse med 5d och de få bilder jag hann ta idag
Mikael
 
Jag har tittat på rawfilsexponeringarna från 40d med vald högdagerprio och utan, det ser ut som om kamerans exponeringsmätare tar hänsyn till att jag väljer högdagerprio, dvs kameran exponerar det svåra motivet utmärkt men minskar exponeringen ytterliggare med vald högdagerprio. Dvs underexponerar ytterliggare vilket kan ses i tid och bländare. För att göra en riktig jämförelse behövs mer tid och kameran på stativ så inga andra felkällor kommer in. DVS två exakta utsnitt.

Det lutar alltså åt att Canon har 1. förfinat sin evaluerade mätning (klarar exponeringen bättre än 5d) 2. Vid högdagerprioritet så exponeras motivet än mer snålt.

Fördel: Intakta högdagrar i svåra motiv. Bättre JPG bilder ut från kameran.
Nackdel: Snålare exponering ger mer brus i mellantoner/skugga. Ganska likt hur en Nikon evaluerar motivet och anpassar exponering och kontrastkurva efter detta.

Med 5d kan jag få samma resultat med att ställa kameran på -0,5 steg ner mot -1 steg.Dvs jag exponerar samma svåra motiv snålare=som 40d gör.

Kör jag RAW och känner kameran hur den klipper kan jag exponera exv 5d rikligare och backa in värdena.

Alltså: Canon har underlättat att få rätt/bättre exponering vad det gäller högdager och komplexa motiv med sin nya kamera, allt detta kan jag eller annan med kunskap göra med 5d, dvs exponera snålare när så behövs , detta har jag beskrivit i tråden S5 och 5d.

Mikael
 
Senast ändrad:
Jag tycker du glömmer den egentliga fördelen vid högdagerprio och raw. Att exponeringen kortas om det behövs, annars inte. Det går ju inte att backa en exponering hur mycket som helst i raw heller.
 
BugEyes skrev:
Jag tycker du glömmer den egentliga fördelen vid högdagerprio och raw. Att exponeringen kortas om det behövs, annars inte. Det går ju inte att backa en exponering hur mycket som helst i raw heller.

Du kan lika väl underexponera, sätt kameran på -0,3 0.5 osv
Mikael
 
ANNONS