Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

60D är för dyr... alternativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Låt säga att du har en budget på 3-4000:- för kamerahus då. Vad skulle du välja? Finns även fotointresserade studenter och andra som inte är ekonomiskt oberoende.

En begagnad 40D eller 50D. Det finns många välskötta hus där ute som inte har gått så många mil. Köp till ett 28mm 2,8 och kör på det tills du har råd att köpa upp dig till vad du finner är mest intressant att fota.
 
Nu blev det nog lite förvirring, jag behöver inte köpråd för tillfället, utan det var respons till de som anmärkte på att jag rekommenderade begagnat!
 
Låt säga att du har en budget på 3-4000:- för kamerahus då. Vad skulle du välja? Finns även fotointresserade studenter och andra som inte är ekonomiskt oberoende.

Jag hade köpt en Canon 40D (finns ju att få begagnad för ca 3000kr), jag har en sedan 2,5 år tillbaka och är otroligt nöjd med min. Det kommer otroligt bra bilder direkt ur kameran, jag skärper aldrig upp mina bilder i något program och jag tycker att dom duger väldigt bra. Billig och bra och en riktig pansarvagn. Vet inte hur många gånger jag har dängt i huset i väggar eller stenar (magnesium kropp på den) men den går som en klocka.
Visst den har "bara" 10mpix men man ska nog inte stirra sig blind på bara det. Förvånansvärt snabb AF med mitt Canon EF 400/5,6 USM.
Visst har man råd med en 7D sä är den så klart bättre med hela 80% högre upplösning och bättre AF men 40D kommer nog inte gör dig besviken.
Jag kommer nog byta upp mig till nästa vår när fåglarna börjar komma men tills dess så kommer den tjäna mig väl är jag helt övertygad om eftersom den ahr gjort det hittills.
 
Jag hade köpt en Canon 40D (finns ju att få begagnad för ca 3000kr), jag har en sedan 2,5 år tillbaka och är otroligt nöjd med min. Det kommer otroligt bra bilder direkt ur kameran, jag skärper aldrig upp mina bilder i något program och jag tycker att dom duger väldigt bra. Billig och bra och en riktig pansarvagn. Vet inte hur många gånger jag har dängt i huset i väggar eller stenar (magnesium kropp på den) men den går som en klocka.
Visst den har "bara" 10mpix men man ska nog inte stirra sig blind på bara det. Förvånansvärt snabb AF med mitt Canon EF 400/5,6 USM.
Visst har man råd med en 7D sä är den så klart bättre med hela 80% högre upplösning och bättre AF men 40D kommer nog inte gör dig besviken.
Jag kommer nog byta upp mig till nästa vår när fåglarna börjar komma men tills dess så kommer den tjäna mig väl är jag helt övertygad om eftersom den ahr gjort det hittills.

Återigen, jag tackar för era svar och råd men det är inte jag som behöver dem för tillfället. Det ni citerar är min respons på ett inlägg som kommenterade mina egna råd till TS.

Mvh, Anton
 
Då kommer den stora frågan vilket objektiv jag skall köpa.. Vill ha ett där jag kan komma nära inpå om jag står på andra sidan planen, samt så skall det funka bra vid inomhussport som utomhus..

Över planen vid inomhussport för 4000:-? Tuffa krav.
Tja, ett beg Sigma 70-200/2.8 kanske?
 
Alla bilder blir bättre med rätt efterskärpning, oavsett kameramodell, så det är ett märkligt påstående :)

Det är väll inte alls något märkligt, vad jag tycker är ju vad jag tycker. Har dess utom ALDRIG sagt att dom inte blir ännu bättre med efterskärpning, jag är bara lat som inte orkar skärpa dom och jag tycker att dom duger bra utan.
 
Senast ändrad:
ANNONS