Annons

60D fungerar ej med studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

ola-hansson

Aktiv medlem
Har köpt en 60D och skulle bara testa med mina Falcon Eyes studioblixtar. Då det inte finns något uttag för kabel så tänkte jag slå ut blixtarna med den inbyggda alternativt min 430EX.

Men det fungerar ändå inte. Studioblixtarna slås ut men registreras inte av sensorn. Känns som om blixtarna slås ut innan spegeln fällts upp.

Kan det stämma? Har någon en lösning?
Tackar på förhand!
Ola
 
Förstår jag det rätt nu, blixtarna slår i alla fall, men du får ingen bild?

om så är fallet, vad har du för slutartid, kameran klara inte av högre tid än 1/200 eller om det är 1/250 eller något sådant. utan då blir bilden helt mörk för att den inte hinner med.
 
Slutartid spelar ingen roll. Har provat upp mot 5 sek utan skillnad. Har även kört med den inbyggda blixten. Provat sync på både första och andra ridån. Samma resultat...
 
Som J O påpekar. Du måste ta bort förblixten. Annars blir det att den inbyggda blixten eller 430 skickar ut en förblixt för att mäta ljuset. Dina studioblixtar löser ut av detta och sedan skickas den riktiga blixten men då kan inte dina studioblixtar lösa ut eftersom de precis har blixtrat. Allt sker på bråkdelen av en sekund så du uppfattar inte denna sekvens.
 
Som J O skrev, blixtarna löser förmodligen ut av kamerans förblixt. Sätt blixten på manuell
 
Fick det att funka om jag har den inbyggda blixten på andra ridån. annars inte.
420'an (inte 430) har ingen förblixt.
 
Om jag kör radiostyrning hur blir det då?
(Har bytt jobb och har inte min 1ds mk II längre tillsammans med mina elinchromblixtar som jag vari så kär i. Känns lite som att börja om på nytt. Man får ha en utrustning just nu som är anpassad till icke betalande uppdrag...)
 
Fick det att funka om jag har den inbyggda blixten på andra ridån. annars inte.
420'an (inte 430) har ingen förblixt.

420 har E-TTL, att kameran skickar iväg förblixtar för att mäta hur mycket effekt som ska skickas iväg till den ljuspuls som används i den "riktiga" bilden.

Så jo, den har förblixtar i alla automatiklägen. Den har inga förblixtar i fullt manuellt läge. Det är därför de externa blixtarna inte reggas, de slår innan bilden tas.
 
Stämmer, 430 har lite mer möjligheter... Enda sättet att lura en 420 till manuell exponering (ingen förblixt) är nog att tejpa över alla kontakter på blixtfoten utom den i mitten.

Använd kamerans inbyggda blixt, och ställ denna på manuellt på 1/32 eller nåt. Detta görs genom kamerans menyer. Då får du inga förblixtar
 
sockerbit

Om du vill köra med kabel så finns det ett billigt tillbehör, en sockerbit att sätta i blixtskon.
"blixtskoadapter med PC-uttag" för en hundring t.ex hos Photax.
 
Tack för tipset om sockerbiten. Hade en sådan på de glada 90-talen och den analoga tiden. Får leta i den gamla lådan om jag hittar den.
 
ANNONS