Annons

KPS Ögonmussla 1,35x förstoring

Produkter
(logga in för att koppla)

haqv

Aktiv medlem
Funkar fint om man inte använder glasögon. Har man det blir det problem att se ända ut i kanterna.
 

joppis

Aktiv medlem
Jag använder den på en EOS 40D för att få en sökare lik den i EOS 5D. Det fungerar klockrent.

Det negativa jag kan komma på är att den kan imma igen en kort stund om det är kallt ute för man andas ju i närheten av den.

Har provat fotografera utan den nyligen men det är verkligen inte samma sak. Stor sökare betyder otroligt mycket har jag märkt.
 

MSLink

Aktiv medlem
Tack för ditt svar!
Det låter som det är en mycket bra produkt.
Någon glasögonägare som har provat produkten?
 

johan.morck

Aktiv medlem
Jag har inte just den produkten, gick en annan väg och kör med Nikons DK-17M som egentligen är avsedd för D2-serien tror jag. Den ger 1.2x förstoring. Jag bär glasögon och jag tror att oavsett vilken sökarförstorare du köper blir det aldrig "klockrent". Klämmer man sig inte ordentligt nära på min så missar du hörnen, då är det bara 1.2x förstoring på min. Men för mig är det ändå OK och jag tror definitivt att KPS är bra, även om du är glasögonbärare. Det bästa är förståss linser OCH sökarförstorare :)
 

joppis

Aktiv medlem
johan.morck skrev:
Klämmer man sig inte ordentligt nära på min så missar du hörnen, då är det bara 1.2x förstoring på min. Men för mig är det ändå OK och jag tror definitivt att KPS är bra, även om du är glasögonbärare. Det bästa är förståss linser OCH sökarförstorare :)
Precis! Det är därför som det kan bli svårt att utnyttja dess fulla potential om man har glasögon. Klämmer man sig inte ordentligt nära som du beskrev det så blir effekten att sökaren uppfattas som lika stor som "original" med den skillnaden att bilden är 1,35ggr förstorad (men beskuren).

KPS-musslan är, enligt tillverkaren själv, inte gjord för att användas av personer med glasögon.

Det skulle nog vara svårt rent tekniskt att utveckla en produkt där man inte måste ha ögat nära intill sökaren.
 

johan.morck

Aktiv medlem
Kan synfelet justeras med dipoterlinser är ju det en lösning. Jag håller för tillfället på att undersöka den lösningen till mig själv eftersom jag inte orkar skaffa linser samt att diopterinställningen på kameran inte räcker riktigt till. Sen får man skaffa ett senilsnöre också :)
 

johan.morck

Aktiv medlem
För den som är intresserad av KPS så tror jag att scandinavianphoto är en hundring billigare. Kolla för säkerhets skull.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Jag har använt en KPS på min 350D en vecka nu. Med glasögon! Man får flytta runt lite för att se alla hörn och displayen nertill men inte mer än att jag kommer att fortsätta ha den på. Den större sökarbilden drar absolut det längre strå't. Jag kunde jämföra med en likadan kamera utan ögonmusslan när jag köpte (privat).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
MSLink skrev:
Tack för ditt svar!
Det låter som det är en mycket bra produkt.
Någon glasögonägare som har provat produkten?
Hur skulle det funka om man skar av gummit ner till "den inre konen"? Då kommer man ju närmare. Får man kanske problem med sidoljus då?
 

GunnarW

Aktiv medlem
Jag har inte gummikonen utan bara den platta hårda gummiringen. Det är så nära det kan bli. Tar jag av glasögonen blir det förståss bättre. Får se om jag tar mig omaket. Då måste jag givetvis ställa om dioptern också och jag har inte värre synfel än att det funkar. Vi får se.
 

MSLink

Aktiv medlem
Jag har fått hem produkten och testat det. Jag säger samma som Gunnar Wesley att man måste flytta lite runt för att se hörnarna.

Det är inget problem för min del och det är bra att man anstränger sig lite så ser man mer vad som kommer med i bilden alltså man får tänka mer vad som kommer med i bilden kan vara något störande i bakgrunden.

Jag kör med "den inre konen" för annars får man ljus in som kan förstöra bilder vad som jag har hört.
Man kommer helt klart närmare utan glasögonen och då kan man se hela i sökaren.
Dags att skaffa linser kanske? :)
 

Yurimasa

Aktiv medlem
På min har den hårda gummiringen spruckit upp en del. Har limmat det, men det ser ju inte lika snyggt ut längre. Hade nog nu i efterhand hellre valt att köpa med den större gummiringen för en hundring extra. Den håller nog bättre.

Scandinavian Photo sa också att det inte går att få på garanti, och att dom inte kan sälja Bara en gummiring. Trist.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag har KPS-grunkan till min D200, men har i dagsläget plockat bort den. Den funkar bra om man trycker ögat väldigt nära, men sökaren hos D200:an är såpass stor redan från början att det blir rätt jobbigt. Om man inte håller ögat exat centrerat så blir det en förfärlig kromatisk aberration i själva sökaren, och i och med att jag numera har fyra manuella objektiv så blir det faktiskt svårare att fokusera manuellt med ögonmusslan än utan. Det funkar nog bättre på kameror med lite mindre originalsökare. Om jag bara har mitt enda AF-objektiv med mig någon dag så brukar jag skruva dit ögonmusslan bara för att det är trevligt med stor sökarbild. Jag har för övrigt varken gummiring eller "tratt" monterad utan tycker att det funkar bäst utan något alls. Annars måste man ha en hård obekväm kant mot ögonbrynet för att komma tillräckligt nära.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Makten skrev:
Jag har KPS-grunkan till min D200, men har i dagsläget plockat bort den. Den funkar bra om man trycker ögat väldigt nära, men sökaren hos D200:an är såpass stor redan från början att det blir rätt jobbigt. Om man inte håller ögat exat centrerat så blir det en förfärlig kromatisk aberration i själva sökaren, och i och med att jag numera har fyra manuella objektiv så blir det faktiskt svårare att fokusera manuellt med ögonmusslan än utan. Det funkar nog bättre på kameror med lite mindre originalsökare. Om jag bara har mitt enda AF-objektiv med mig någon dag så brukar jag skruva dit ögonmusslan bara för att det är trevligt med stor sökarbild. Jag har för övrigt varken gummiring eller "tratt" monterad utan tycker att det funkar bäst utan något alls. Annars måste man ha en hård obekväm kant mot ögonbrynet för att komma tillräckligt nära.
Jag har provat musslan på KM 7D med samma erfarenhet som du. Ingen förbättring när det gäller att hitta skärpan men däremot en hel del kromatiska fel, förutom i mitten då. Istället skaffade jag Minoltas orginalsökarlupp på runt 2x förstoring. Nu ska det väl bli bra men icke! Den enda sökarförstoraren jag sett som är bra är vinkelsökaren med 2x förstoring. Den bilden är ren och fin men tyvärr ser man inte hela sökaren hur man än gör och det är heller inte särskillt roligt att alltid glo i vinkel.
 

Yurimasa

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Så de anser att det var ditt fel??!!
Mjo. Dom sa att garantin inte täckte såna skador iaf. Dom räknar väl det som slitage. Hade haft den några månader. Inte helt schysst med tanke på priset på den tycker jag.
 
ANNONS