Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A3 fotoskrivare, lite köpråd!

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
När det gäller detta med igensatta huvuden och rengöring som drar en massa bläck är min erfarenhet tvärt emot en del andras. Jag körde med en Epson 3800 under ganska många år och den skrivaren var hopplös på att klogga igen huvudena, dessutom klarade den inte att planhålla större papper så ofta fick man ränder där huvudet gått i pappret. Detta hände på vissa papper vilket begränsade vad som gick att använda ganska hårt. Skaffade en Canon pro1000 istället och har inte råkat ut för varesig igensatta huvuden eller att pappren inte kan planhållas (den har en sugfunktlion som ser till att hålla ordning på pappret), dessutom är den betydligt tyngre vilket jag ser som en fördel, den är robustare byggd helt enkelt.

Vissa gillar Epson och andra Canon och det verkar också som att en del har otur med just sina exemplar. Men som sagt, detta var mina erfarenheter som gjorde att jag bytte från Epson till Canon. Oavsett vilken man väljer blir det ganska dyrt med bläck om man inte skriver ut ofta och mycket.
Jag förstår det, gällde även för senare modeller som p600. Använde jag den inte kontinuerligt så blev det problem. Epson har dock tagit ett jättekliv med dom nya p700 och p900.
Efter att ha haft p600 så var jag tveksam om det skulle bli en Epson igen men hittills är jag mycket positivt överraskad. Har man haft några Epson av tidigare generationer som strulat så förstår jag att Canons modeller känns lockande och det är upp till var och en såklart. Det blir bra och kostar pengar oavsett märke😃. I Connys fall som verkar vara sugen på p700 är det nog vettigt att fundera kring om han kör ut 200 utskrifter på några veckor eller om han sprider det över längre tid.
 
Senast ändrad:

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Nja, 200 sidor på kort tid blir det aldrig fråga om. Då ska man nog inte ha en P700 utan snarare något med 4 siffror i modellbeteckningen.

Däremot tycker jag det är seriöst att göra testet med många sidor över flera bläckpatronsbyten för att sprida ut rengöringscykler eller bläck som går åt vid byten jämt över ett stort antal sidor.

Men oavsett om det är ett rimligt antal sidor eller inte så var förutsättningarna lika för alla skrivare de testade och jag reagerade på att P700 stack ut ganska ordentligt med dubbla kostnaden mot t.ex. pro 300 som har hälften så stora bläckpatroner, vilket borde ge det omvända resultatet.

Övriga skrivare från både Canon och Epson var inom rimliga marginaler från varandra men P700 stack ut och det förvånade mig.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nja, 200 sidor på kort tid blir det aldrig fråga om. Då ska man nog inte ha en P700 utan snarare något med 4 siffror i modellbeteckningen.

Däremot tycker jag det är seriöst att göra testet med många sidor över flera bläckpatronsbyten för att sprida ut rengöringscykler eller bläck som går åt vid byten jämt över ett stort antal sidor.

Men oavsett om det är ett rimligt antal sidor eller inte så var förutsättningarna lika för alla skrivare de testade och jag reagerade på att P700 stack ut ganska ordentligt med dubbla kostnaden mot t.ex. pro 300 som har hälften så stora bläckpatroner, vilket borde ge det omvända resultatet.

Övriga skrivare från både Canon och Epson var inom rimliga marginaler från varandra men P700 stack ut och det förvånade mig.
Kan bara hålla med och det borde ju framförallt inte skilja så mycket mellan P900 och P700 även om priset per ml är lägre för de större patronerna. Det ska ju sitta samma teknik i båda. Även om testet verkar seriöst kan ju något gått fel tex med mediainställningen.
 
ANNONS