Annons

Agfa diaramar i kartong - värt något?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Undrar om kartonger (20st i varje) med gamla Agfacolor diarramar (kanske 60 eller 70-tal) är värda något överhuvudtaget? Oanvända.
Tror inte det. 24x36 är ju den vanliga sorten. Testa på tradera om ingen nappar här. Jag har slutat rama in dia utan skannar filmremsan direkt de numera sällsynta gångerna jag fotar dia.
Dessutom föredrar jag gepe 2mm glaslösa då jag ramat om bilder med glasramar. Men det är jag det.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Kan själv nada om dia över huvud taget. Fick dessa via släkting. Hade på känn att dessa var vanliga. Kanske kan skänka till ngt fotomuseum om de vill ha (mest för kartongernas skull, kanske).
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Jag la ut ett par lådor på tradera här om året utan napp, och gav dom slutligen till en second handbutik. Sålde förmodligen dåligt där också...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan själv nada om dia över huvud taget. Fick dessa via släkting. Hade på känn att dessa var vanliga. Kanske kan skänka till ngt fotomuseum om de vill ha (mest för kartongernas skull, kanske).
Bra idé.
Annars är de bara värda ngt för de som fotar dia.
Hittar man de personerna så kan du säkert sälja dem.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Nej, tyvärr. Men det blir att kolla ett varv till och se... Gillar ju retro-saker, men jag har liksom ingen koppling själv till diaprylar.
 

laha

Aktiv medlem
Passar nog bäst som rekvisita på något fotomuseum. De är olämpliga att använda då de är lufttätt tillslutna och blir en perfekt miljö för mögel och andra mikroorganismer som förstör diat. Dessutom får man en massa klet i kanterna på diat om man behöver ta ut det.
 

Ventures

Aktiv medlem
Är det dessutom varianten med en limklick i kanten för att hålla filmen på plats så är de inte så roliga om man ska ta ur filmen senare. Men det kanske bara var i de äldre ramarna på 60-talet?
Jag skannade en hel del från gamla Agfa-ramar med lim. Filmen plockas ur och skannas utan ram och limmet måste då torkas bort från filmen för att inte kleta ner filmhållaren.
Gepe löste det bättre i sina ramar.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Är det dessutom varianten med en limklick i kanten för att hålla filmen på plats så är de inte så roliga om man ska ta ur filmen senare. Men det kanske bara var i de äldre ramarna på 60-talet?
Jag skannade en hel del från gamla Agfa-ramar med lim. Filmen plockas ur och skannas utan ram och limmet måste då torkas bort från filmen för att inte kleta ner filmhållaren.
Gepe löste det bättre i sina ramar.
Aha... Ja du, inte det blekaste. Kan inget om dia som sagt. Men detta känns 60-tal. Eller någon som kan säga baserat på kartongerna?
 

bildsten

Aktiv medlem
Agfalådorna innehåller med största sannolikhet Agfas blåvita diaramar med glas och som klistrades ihop. Fanns på 60-talet när jag började fota dia -64. Sten-Åke har beskrivit hur han fått jobba för att dela på sina ramar och tvättat bilderna rena med bensin. Det är nog ingen som vill ha ramarna som känner till dem.
Själv har jag, om jag har plockat ut bilderna för avfotografering, låtit klistret sitta kvar och sedan stoppat bilderna i plastfickor. De kan fastna där men går lätt att plocka bort ändå.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Agfalådorna innehåller med största sannolikhet Agfas blåvita diaramar med glas och som klistrades ihop. Fanns på 60-talet när jag började fota dia -64. Sten-Åke har beskrivit hur han fått jobba för att dela på sina ramar och tvättat bilderna rena med bensin. Det är nog ingen som vill ha ramarna som känner till dem.
Själv har jag, om jag har plockat ut bilderna för avfotografering, låtit klistret sitta kvar och sedan stoppat bilderna i plastfickor. De kan fastna där men går lätt att plocka bort ändå.
Ok. Ser man detta på något vis?
 

denstorre

Aktiv medlem
Jag har starka minnen till dessa. Farsan brukade använda dessa och något annat märke. Det var något speciellt med dia.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Jag har starka minnen till dessa. Farsan brukade använda dessa och något annat märke. Det var något speciellt med dia.
Hade verkligen önskat att det fanns något foto-intresse när jag växte upp. Morsan hade en Instamatic med kub-blixt - thats it. Men de filmade däremot 8mm en hel del, tyvärr inte den varianten med ljud.
 
ANNONS