Annons

Allt borta i brand - råd inför nyanskaffning

Produkter
(logga in för att koppla)

Soundhill

Avslutat medlemskap
På grund av brand så har jag förlorat hela min kamerautrustning. Precis allt är borta. Framöver skall det alltså skaffas nytt. Då kom jag att tänka på en sak; kan det löna sig att åka utomlands och köpa det? Eller, det vet jag ju att det kan, men frågan är, kan det löna sig tillräckligt?

Om kostnaden att flyga till t.ex. Malaysia, Hong Kong, eller för den delen London, är mindre än det man sparar in på att handla där, kunde man ju gjort det och samtidigt fått sig några intressanta semesterdagar. Kunde behövas.

Vi pratar om kamerahus och objektiv som i Sverige väl kostar runt 70-80000, så jag tror nog detta kunde varit möjligt. Men då är frågan, var i världen kan det löna sig mest?

Måste såklart också fungera med garanti. Det är Nikon som det handlar om, men är det inte världsgaranti på mycket av deras saker, eller gäller det per världsdel, dvs måste jag kanske hålla mig inom Europa?

Hoppas på lite förslag och tankar kring detta!
 
Åker du till London, så lär du absolut få en långhelg "på köpet" jämfört med att handla här hemma.

http://www.graysofwestminster.co.uk/

Tror att du även kan få en resa till Hongkong finansierad på samma sätt. Lite större risk att "torska" på tull och moms när du ska in i Sverge.

Även lättare att bli lurad i Hongkong, men handlar du i någon av de större och kända butikerna, så är det nog ingen fara.

Boka in en semesterresa till tex Thailand, och åk över till Hongkong en helg. Eller planera in ett stopp i Hongkong på vägen hem. Finns massor av annat som är snorbilligt i Hongkong.
 
Skåp?

Ola. Vad tråkigt!!
Jag menar inte att raljera över händelsen, men kanske ska du också skaffa ett 60P alt 90P skåp till grejorna?
En detalj att tänka på om grejer krånglar är också var och hur garnantin gäller.

Lycka till.
 
Usch vad tråkigt...

men kanske ska du också skaffa ett 60P alt 90P skåp till grejorna?

P-standarden är en standard för att skydda papper. Med 60P skall temperaturen inne i skåpet inte överstiger 170 grader celsius under 60 minuter med en temperatur av 1000 grader celsius på utsidan, detta är främst en standard för att skydda papper. För 90P gäller samma förutsättningar men under 90 minuter.

För datamedia skall du ha ett skåp som uppfyller SS-EN 1047-1, vilket gör att temperaturen inne i skåpet inte skall överstiga 50 grader celsius. Dessa skåp är tyvärr mycket dyrare att köpa än de för att skydda papper.

Det finns begagnade skåp att köpa.

-- Nicke
 
Senast ändrad:
På grund av brand så har jag förlorat hela min kamerautrustning. Precis allt är borta. Framöver skall det alltså skaffas nytt. Då kom jag att tänka på en sak; kan det löna sig att åka utomlands och köpa det? Eller, det vet jag ju att det kan, men frågan är, kan det löna sig tillräckligt?

Om kostnaden att flyga till t.ex. Malaysia, Hong Kong, eller för den delen London, är mindre än det man sparar in på att handla där, kunde man ju gjort det och samtidigt fått sig några intressanta semesterdagar. Kunde behövas.

Vi pratar om kamerahus och objektiv som i Sverige väl kostar runt 70-80000, så jag tror nog detta kunde varit möjligt. Men då är frågan, var i världen kan det löna sig mest?

Måste såklart också fungera med garanti. Det är Nikon som det handlar om, men är det inte världsgaranti på mycket av deras saker, eller gäller det per världsdel, dvs måste jag kanske hålla mig inom Europa?

Hoppas på lite förslag och tankar kring detta!

Vad säger försäkringsbolaget? Ofta måste man handla grejerna i sverige.
 
Till att börja med: jag hade backup på alla foton på annat håll, vill inte tänka på hur det känts annars... Vad gäller brandskyddsskåp så vet jag att det skall till ett med "D" snarare än "P"-beteckning om man skall skydda sånt som kameror. Problemet är både vikt och pris om man skall ha ett som är stort nog att få plats med några hus och en samling objektiv etc. Kan bli så att jag skaffar ett, men det blir definitivt ett begagnat i sådana fall.

Garantier är definitivt något jag tänker kolla upp ordentligt innan jag köper någon utrustning utrikes. Som jag förstår det verkar de flesta objektiv ha världsgaranti medan garanti på hus är knutet till världsdel.
 
Tråkigt att höra om branden. Men jag måste ju fråga, vad blir det för system nu när du börjar om?

Har lite lätt snuddat vid tanken på att kolla andra märken än Nikon när jag nu så att säga börjar från scratch, problemet är att jag aldrig ens provat någon modern kamera av annat märke. Jo, en Canon Eos400, men den är inte direkt jämförbar med en D700... Men jag trivs väldigt bra med Nikon, och förhoppningsvis kommer det uppdatering till 700:an inom en överskådlig framtid, så troligen blir det inget radikalt byte.
 
På grund av brand så har jag förlorat hela min kamerautrustning. Precis allt är borta. Framöver skall det alltså skaffas nytt. Då kom jag att tänka på en sak; kan det löna sig att åka utomlands och köpa det? Eller, det vet jag ju att det kan, men frågan är, kan det löna sig tillräckligt?
Precis som i Sverige är det oftast webbutikerna som är billigast även i andra länder. Att åka utomlands och handla tror jag inte blir billigare, utom möjligen om man tycker det känns bra att bli kriminell för att spara några tusenlappar. Då kan det å andra sidan kanske bli ännu billigare att leta upp några grabbar på Sergels torg som tar emot beställningar...
 
Precis som i Sverige är det oftast webbutikerna som är billigast även i andra länder. Att åka utomlands och handla tror jag inte blir billigare, utom möjligen om man tycker det känns bra att bli kriminell för att spara några tusenlappar. Då kan det å andra sidan kanske bli ännu billigare att leta upp några grabbar på Sergels torg som tar emot beställningar...

Tycker det där var lite magstarkt. Även om det inte vore möjligt att spara in tillräckligt mycket på att köpa utomlands för att bekosta en resa till landet såvida man inte lurar tullen på införselskatt så är det nog inte många som tycker det är jämförbart med att köpa stulna prylar.

Som tur är så är det fullt möjligt att köpa utomlands med tillräcklig vinst för att bekosta resan även om man betalar moms och tull. Med den svaga dollarn kan man göra riktiga klipp i USA. Man gör såklart inte lika stora vinster på att handla inom EU men eftersom man där slipper införselavgifter och avstånden inte är lika stora kan det funka ändå. Jag är så konstigt funtad att jag skulle uppskattat en weekend i London och ny kamerautrusning till samma pris som om jag stannat hemma och köpt den i Sverige.

Så, är det fler som har tips på ställen i världen där priserna och servicen är ok?
 
Som tur är så är det fullt möjligt att köpa utomlands med tillräcklig vinst för att bekosta resan även om man betalar moms och tull. Med den svaga dollarn kan man göra riktiga klipp i USA.
Det tycker jag låter trevligt. Är det några speciella prylar du har i åtanke som är "riktiga klipp"?

Jag är så konstigt funtad att jag skulle uppskattat en weekend i London och ny kamerautrusning till samma pris som om jag stannat hemma och köpt den i Sverige.
Min poäng var att du förmodligen köper utrustningen billigare genom att beställa den från en webbshop i t ex Storbritannien än om du köper den i butik i London. Och då får du ännu mer pengar över att resa för. Och kan välja ett annat resmål än London. (Om nu vi nu tänker oss att de brittiska priserna skulle vara mest fördelaktiga för just de prylar du söker.)
 
Kolla upp om webshopen skickar till hotell innan du beställer, det kan bli en trist överraskning annars ;)

På mindre orter i t.ex. USA kan det vara nästan lika dyrt att köpa fotogrejer som det är Sverige, det vet jag av egen dyrköpt erfarenhet... Glöm inte heller att köper du i butik i USA läggs salestax till i kassan, priset på prislappen är alltså utan moms. Det är inte så kul när man plockat på sig lite grejer och räknat ut ett pris, så kommer man till kassan och får betala 5-10% mer....

Däremot t.ex. Adorama och BH photovideo har riktigt bra priser och bra service!
 
Tycker det där var lite magstarkt. Även om det inte vore möjligt att spara in tillräckligt mycket på att köpa utomlands för att bekosta en resa till landet såvida man inte lurar tullen på införselskatt så är det nog inte många som tycker det är jämförbart med att köpa stulna prylar.

Som tur är så är det fullt möjligt att köpa utomlands med tillräcklig vinst för att bekosta resan även om man betalar moms och tull. Med den svaga dollarn kan man göra riktiga klipp i USA. Man gör såklart inte lika stora vinster på att handla inom EU men eftersom man där slipper införselavgifter och avstånden inte är lika stora kan det funka ändå. Jag är så konstigt funtad att jag skulle uppskattat en weekend i London och ny kamerautrusning till samma pris som om jag stannat hemma och köpt den i Sverige.

Tror han menar att bägge metoderna är olagliga. I ena fallet är vi alla skattebetalare förlorare, i andra fallet någon okänd privatperson.
 
Tror han menar att bägge metoderna är olagliga. I ena fallet är vi alla skattebetalare förlorare, i andra fallet någon okänd privatperson.
Eller en välkänd kedja av elektronikvaruhus. Poängen är inte bara att båda sakerna är olagliga, utan att de är ungefär lika olagliga. Varusmuggling och stöld har ungefär samma straffskala, från dagsböter till två års fängelse.
 
Det är väl inte varusmuggling att handla i London och ta med sig prylarna hem till Sverige?

När det blir dags för det stora teleobjektivet så kan nog London vara aktuellt för min del.
 
Kolla in www.topfoto.de
Det ligger 40km utanför köln och jag beställde mitt canon 70-200 därifrån och då, drygt en månad sedan, så skillde priset med ca 300€. 2050€ i tyskland och ca 2330€ på cyberphoto. Frakten blev ganska dyr 20€ + 2€/påbörjad 100€ från 500€ och frakten var långsam, 8dar. Dessutom skulle allt betalas till konto före leverans så hela köpet tog 2 veckor. Orsaken att jag valde denna butik var att detta företag var de enda som drog bort momsen med momsnummer.
Däremot kan man ju slippa billigt ner till tyskland med flyg och hämta ut allt direkt från butiken.
 
ANNONS