Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till Canon RCC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Damme

Aktiv medlem
Hej!

Jag har börjat få problem med min Canon 70-200/f4L - En kanonlins, men nu på senare tid har fokuseringen börjat kärva på de nära håll. under 2-3 meter nånting.

Canons fina reparationsförslag landar på 5567SEK ... Detta tycker jag är helt åt helvette för att säga det rent ut. (Nytt kan man hitta för ~5300SEK o då får man ny garanti..)

snackat med canon 2 ggr nu och dom står på sig och menar på att själva delen som alla linser i behöver bytas och att det kostar såpass med all injustering. jag menar på att den viktiga delen borde väl inte kunna gå sönder. objektivet har aldrig varit tappat eller någonting - Jag är trots allt en glad amatör. Ett par år gammalt nu visst men ska det verkligen kunna gå sönder såpass?

Så nu undrar jag om det finns någon annan objektivverkstad som någon kan rekommendera som inte tar 1000SEK/h? (delarna går på ~600SEK)

(alla priser är inkl moms)

Tips mottages!

Mvh Daniel (Back from the dead)
 
Det finns inte speciellt många auktoriserade Canon-verkstäder i Sverige, det enda jag känner till (förutom RCC) är Intervision i Malmö eller Stockholm. Men deras timtaxa skljer nog inte nämnvärt från RCC:s.

Mitt förslag är att du kollar om du har en drulle/allrisk-försäkring som kan täcka kostnaden för reparation eller nyanskaffning. Hade själv en 70-200/4 IS inne i sommras med skadad bajonett, reparationen kostade 2800 kr vilket jag fick tillbaka från försäkringsbolaget.
 
Tror Du får svårt att hitta någon som fixar detta för ett lägre pris.
Det är ju inte helt ovanligt att reparationskostnaden överstiger nypris, iaf inte inom hemelektronik.
Givetvis lider jag med Dig, som drabbats av detta, men tyvärr ser jag inte lösning förutom att kolla hemförsäkringen, som Du redan tipsats om.
/L
 
ANNONS