Annons

Amnesty använde syntetiska bilder för att visa demonstrationer

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem

I samband med demonstrationer i Colombia använde Amnesty syntetiska bilder föreställande poliser och demonstranter. Amnesty har varit tydlig med att det rör sig om syntetiska bilder och att man gått den vägen för att skydda demonstranter.

Amnesty har fått kritik för bilderna.

"Kritiker menar att man genom att använda sig av syntetiska bilder förminskar värdet av bildjournalistik och skapar en miljö där det är lättare att misstro bilder som publiceras från den här typen av händelser."
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag tycker att om man ändå inte ska avbilda det som finns, då kan man lika gärna hitta på bilder i tecknat format. Det måste rimligen få att få AI att göra det också, om man nu inte är duktig på att teckna själv. Då syns det i alla fall tydligt att det är påhitt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag instämmer med det som sagts. Att använda AI bilder som ser verkliga ut men som är genererade i en datorn förminskar trovördigheten hos källan och kan man anvönda sådana bilder även om det skrivs att bilden är AI genererad kan läsaren undra om artikeln också gör en generös tolkning av sanningen. Mycket bättre med pixelering eller en sketch.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tycker att om man ändå inte ska avbilda det som finns, då kan man lika gärna hitta på bilder i tecknat format. Det måste rimligen få att få AI att göra det också, om man nu inte är duktig på att teckna själv. Då syns det i alla fall tydligt att det är påhitt.
OM inte annat så går det att klämma in det i PS o fixa en tecknad bild utifrån AI förlagan.
 

janc

Aktiv medlem
Eftersom bilden hur lätt som helst kan dyka upp i ett sammanhang utan förklarande text (vilket jag tror den hade från början) är det i mina ögon idiotiskt.
 
ANNONS