Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Andrahandsvärdet

Produkter
(logga in för att koppla)

Mancool

Aktiv medlem
Jag undrar hur tillverkarna/köparna tänker när de säljer/köper nya kameror direkt till kund.
Nikon Z50 hos Nikon: 11.609 kr
Samma kamera hos CyberPhoto: 8490 kr (Finns beg. för 7990 kr)
Begagnad: c:a 5000 - 5500 kr (BEG) Den ena 1000 exponeringar.

Satsar de på att beg. marknaden har ett fåtal till salu?
 

hampusm

Aktiv medlem
Jag undrar hur tillverkarna/köparna tänker när de säljer/köper nya kameror direkt till kund.
Nikon Z50 hos Nikon: 11.609 kr
Samma kamera hos CyberPhoto: 8490 kr
Tillverkarna föredrar att sälja i bulk till återförsäljarna?


Begagnad: c:a 5000 - 5500 kr (BEG) Den ena 1000 exponeringar.

Satsar de på att beg. marknaden har ett fåtal till salu?
Tillverkarna bryr sig inte mycket om hur begagnatmarknaden ser ut, och återförsäljarna sätter priset utefter den vinstmarginal de behöver.

Begagnatmarknaden lever sitt eget liv. Personligen skulle jag aldrig köpa nytt, men jag är glad att andra gör det.
 

Mancool

Aktiv medlem
Tillverkarna föredrar att sälja i bulk till återförsäljarna?




Tillverkarna bryr sig inte mycket om hur begagnatmarknaden ser ut, och återförsäljarna sätter priset utefter den vinstmarginal de behöver.

Begagnatmarknaden lever sitt eget liv. Personligen skulle jag aldrig köpa nytt, men jag är glad att andra gör det.
Så är det nog. Det känns en del som att man blir "rippad" när man köper en ny kamera. Ett par år senare har ju värdet gått ner 50%.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nikon säljer nog för det rekommenderade priset. Handlarna har nog intresse av att det är ganska högt, då dom gärna vill visa att dom säljer det betydligt under rekommenderat pris.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är väl som med bilar. När det kommer till kameror så tycker jag dock att det är mer värt att köpa nytt och ha garanti. Nyhetens behag med det absolut senaste är inte heller något man skall undervärdera, ger oftast bara marginellt bättre bilder men det brukar öka på roligheten att fotografera.

Köpte för övrigt en Z50 med två objektiv, väska och minneskort för under 7000kr nytt på black friday förra året. Min senaste DX-kamera var en D70, det har hänt lite sedan dess. Trevlig kamera att få en extra vinkel med när man filmar och lätt att bära med när det blir en avgörande faktor.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är väl som med bilar. När det kommer till kameror så tycker jag dock att det är mer värt att köpa nytt och ha garanti. Nyhetens behag med det absolut senaste är inte heller något man skall undervärdera, ger oftast bara marginellt bättre bilder men det brukar öka på roligheten att fotografera.

Köpte för övrigt en Z50 med två objektiv, väska och minneskort för under 7000kr nytt på black friday förra året. Min senaste DX-kamera var en D70, det har hänt lite sedan dess. Trevlig kamera att få en extra vinkel med när man filmar och lätt att bära med när det blir en avgörande faktor.
Jo, kamerahus har jag normalt köpt nya. Objektiv skulle jag utan att räkna efter gissa att hälften till Nikon F är köpta begagnade. Några privat, men nog fler hos handlare. Ibland lite dyrare, dock inte alltid, men visar det sig vara knas så går det att klaga, vilket har hänt en gång. Dock får man ha lite mer tålamod tills det objektiv man vill ha dyker upp i rätt skick och till rätt pris.

Men att köpa nya kamerahus är rent ekonomiskt inte en särskilt bra affär. Bäst affär är att ligga en bra bit bakom "kurvan". Min D700 har inte tappat mycket sedan jag köpte min D810*, som jag bytte in mot D850 (plus, pengar förstås...). Just D700:an köpte jag nog så billigt man kunde ny då jag beställde den från Nederländerna (många tusen dyrare i Sverige just då) precis innan tsunamin som sannolikt gjorde att Nikon inte kunde klämma ur sig D800 när de hade tänkt sig. Och det kamerahuset gillar jag ändå inte greppet på, vilket är ett skäl att det dröjde till D810, som jag köpte på tillfällig kampanj. D850 köpte jag på inbyteskampanj med 5 tkr rabatt i inbytesbonus. Där får man ju dock fråga sig om det underliggande priset är bra. Frågade lite löst en handlare först som kändes ganska ointresserad och gav ett dåligt preliminärt pris, men fick ett rätt hyfsat hos en annan och högg på det. Mest för fokuseringen i dåligt ljus och att sensorn beter sig bättre ca ISO 3200+ och i viss mån det där svårdefinierade "karaktär". Sedan är D850:s hus rejälare byggt också. Det är mer "plast" i D810, även runt fattningen.

*Tänkte först sälja D700, men sedan blev det inte av (ågren?) och än är den kvar. Jag använder den inte så ofta, men även om den idag är omodern så är det lite av en legend, som om man vet vad man ska undvika är mycket bättre än man kan tro om över 15 år gammal digitalkamerateknik. Ibland åker den fram och den har en viss charm, på flera sätt. Hade jag sålt den hade jag säkert saknat den. D700 är den kamera som som helhet känns mest solid av de jag har. Det är lite intressant för D700 och D850 väger ganska lika, men D700 känns mer som en solid metallklump. Greppet skiljer sig rejält och rent objektivt sett är nog D850 bättre ergonomiskt, men känslan är inte riktigt densamma. Det är som att D850-huset har lite onödigt löst fläsk här och där.

Med D700 slipper man också dålig video: den har ingen! Lv-läget däremot... 🤣
 

Ventures

Aktiv medlem
Digitala kamerahus faller ju som stenar i pris. Jag har svårt att tro att det kommer en vändning som för bättre analoga hus eftersom de förmodligen slutat fungera innan de hinner bli populära igen. Elektronik åldras även när den inte används, eller kanske särskilt då.

Måste man inte ha det senaste kan man köpa det bästa som fanns för 10 år sedan löjligt billigt idag. Passa på innan elektroniken ger upp! 😉
 

Falumas

Aktiv medlem
*Tänkte först sälja D700, men sedan blev det inte av (ågren?) och än är den kvar. Jag använder den inte så ofta, men även om den idag är omodern så är det lite av en legend, som om man vet vad man ska undvika är mycket bättre än man kan tro om över 15 år gammal digitalkamerateknik. Ibland åker den fram och den har en viss charm, på flera sätt. Hade jag sålt den hade jag säkert saknat den. D700 är den kamera som som helhet känns mest solid av de jag har.
Jag använder faktiskt min D700 än, den verkar oförstörbar. När jag kör timelapses brukar jag ta fram min D700, sparade på min slutare på min D800. Slutresultatet var oftast fullHD-film, RAW filerna från D700 var dessutom snabbare att batchbearbeta, då upplösningen är betydligt lägre. Min D700 har nog bort mot en halv miljon exponeringar nu.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag använder faktiskt min D700 än, den verkar oförstörbar. När jag kör timelapses brukar jag ta fram min D700, sparade på min slutare på min D800. Slutresultatet var oftast fullHD-film, RAW filerna från D700 var dessutom snabbare att batchbearbeta, då upplösningen är betydligt lägre. Min D700 har nog bort mot en halv miljon exponeringar nu.
D700 räcker ju till 4K om det skulle vara så. 12 MP precis som Sony A7S-kamerorna, men inte många andra likheter.

Jag köpte faktiskt två nya Jupio-batterier till den för något år sedan, så den lever ett tag till om/när andan faller på. Original EN-EL3e verkar inte finnas längre, om man inte hittar något dammigt restlager. Där har D800 och nyare en fördel eftersom det är samma grundtyp på batteriet som dagens kameror.
 
Senast ändrad:

sumpan

Aktiv medlem
Begagnat-priserna hos Cyberphoto sätts väl för att de ska tjäna så bra som möjligt. Förekommer ju en del kampanjer också där de kör 10-15% på beg-prylar. Men antar att ingen köper beg för att spara 500kr på ett kamerahus.

Om begagnat kostar 5000 när nytt kostar 8500 börjar det bli intressant, men som andra skriver får man ta hänsyn till att man tappar garanti. Är också en risk att köpa beg då man inte vet historiken hur en pryl använts eller om den haft några problem.

Personligen har jag nog köpt kamerahus nytt, uppdaterar inte så ofta. Senast kollade jag beg-utbudet men det fanns inte så mycket och att spara 15% var inte värt förlusten av garanti och nykänslan för mig.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Man borde nog tänka på att Nikon inte har ett intresse av att konkurrera med återförsäljarna, deras partners. De erbjuder produkter direkt till kund mest utifall butikerna har slut på produkter, eller om kunder vill vända sig direkt till Nikon av någon anledning.

Begagnatpriset påverkar nog inte nypriset mycket, om alls. Butikernas begagnade produkters pris baseras väl rimligen på relationen mellan nypris och rimligt värdebortfall p ga tidigare bruk.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Man borde nog tänka på att Nikon inte har ett intresse av att konkurrera med återförsäljarna, deras partners. De erbjuder produkter direkt till kund mest utifall butikerna har slut på produkter, eller om kunder vill vända sig direkt till Nikon av någon anledning.

Begagnatpriset påverkar nog inte nypriset mycket, om alls. Butikernas begagnade produkters pris baseras väl rimligen på relationen mellan nypris och rimligt värdebortfall p ga tidigare bruk.
Och tillgången på begagnade exemplar. Så länge den är låg så hålls begagnatpriset oftast uppe på en ibland till synes nästan omotiverat hög nivå, särskilt på nya och attraktiva modeller, men när det börjar komma ut fler brukar det sjunka.

Tillägg: Finns ju specialvarianter som inte finns hos återförsäljarna också, t ex Z f med annan färg på klädseln än standard.
 
Senast ändrad:
ANNONS