Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Andrahandsvärdet

Produkter
(logga in för att koppla)

sumpan

Aktiv medlem
Om det har gått mindre än två år sen köpet ses alla upptäckta fel som ursprungliga, dvs det är säljarens sak att visa att felet beror på köparen.
Jag har försökt att hitta information om hur det här med reklamationsrätt ska tolkas vid begagnatköp men hittar ingen lättförstådd information.

Vad jag försöker framställa som ett potentiellt problem är följande:
Om man köper ett objektiv nytt och det blir fel på autofokus-motorn inom tre år så bör det räknas som ett urpsrungligt fel eftersom man kan anta att en autofokus-motor ska hålla längre än så.

Om man däremot köper ett 15 år gammalt objektiv från Cyberphoto så antar jag att det kommer att anses vara normalt slitage och inte ett urpsruingligt fel om autofokus-motorn går sönder 1 år efter köpet?
 

janc

Aktiv medlem
Ifall man inte vill ha det senaste - eller näst senare - kan man hitta helt nya exemplar (aldrig uppackade) av utgångna modeller som handlarna säljer som begagnade.
 

janc

Aktiv medlem
Jag undrar hur tillverkarna/köparna tänker när de säljer/köper nya kameror direkt till kund.
Nikon Z50 hos Nikon: 11.609 kr
Samma kamera hos CyberPhoto: 8490 kr (Finns beg. för 7990 kr)
Begagnad: c:a 5000 - 5500 kr (BEG) Den ena 1000 exponeringar.

Satsar de på att beg. marknaden har ett fåtal till salu?
Vad gäller priset direkt från tillverkaren (gäller inte bara Nikon) kan det nog bli lite dålig stämning om tillverkaren börjar konkurrera med återförsäljarna.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om det har gått mindre än två år sen köpet ses alla upptäckta fel som ursprungliga, dvs det är säljarens sak att visa att felet beror på köparen.
Fast Konsumentverket påpekar också: "När du köper begagnat får du dock räkna med att det kan finnas brister som är normala. Sådana bristerna kan du inte kräva att säljaren åtgärdar."
 

PMD

Aktiv medlem
Sådana brister upptäcker man direkt vid leverans, och kan då inom 14 dagar skicka tillbaka varan om bristen är viktig. (Eller avstå köp om man handlar i butik).

Fel som uppstår efter en tid lär dock omfattas av konsumentköplagens reklamationsrätt.

Om jag vore näringsidkare skulle jag nog inte vilja syssla med försäljning av begagnade varor.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om jag vore näringsidkare skulle jag nog inte vilja syssla med försäljning av begagnade varor.
Gissningsvis är vinstmarginalen tillräckligt hög för att täcka eventuella nitar också. Sedan kan personalen få sälja trasiga saker som trasigt på tradera. Brukar betalas bra även för sånt.
 
ANNONS