Annons

Använda Live View för manuell fokus på D90

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
I väntan på att det ska regna pengar så jag kan köpa min D90, så tänkte jag gotta mig litet i förväg åt vad en D90 kan göra!

Funkar det bra att använda LV till att fokusera manuellt på en D90?

Jag läste följande på Imaging Resource, vilket tycks tala emot detta:

Manual Focusing in Live View Mode

With appropriate magnification, Live View displays can be very useful when manually focusing SLR cameras. During manual focusing, the Live View display on the Nikon D90 can be magnified quite considerably, but it seems it's not quite all that you might expect from the specifications. In Live View mode, pressing the magnifying glass button on the camera's back lets you zoom in up to a maximum of 6.7x. If you do the math, this would correspond to a 1:1 (pixel to pixel) ratio between the pixels of the camera's very high-resolution LCD and the sensor. The viewfinder image at this magnification isn't sharp, though; it seems the camera is actually grabbing fewer pixels than that section of the sensor actually contains and then interpolating them to form the image. (You can check this by snapping a shot and then magnifying the resulting image to the same degree in playback mode. Doing this, you'll find the image is quite a bit sharper than what you saw on the LCD in Live View mode.) While the magnified Live View display is still usable for focusing, it isn't as sharp as it could be, nor as sharp as the Live View display on some of Canon's SLR models sporting this feature.

Några kommentarer?

Per.
 
Har man en hyfsat stor bländare så tycker jag att det är ganska lätt att fokusera med live viewn. För om det är skarpt så syns det väldigt tydligt på skärmen faktiskt.
Är i alla fall tusen gånger lättare att fokusera manuellt med live view än med hjälp av sökaren.
 
Hur kan det vara så?

Ganska uppenbart eftersom att man kan zooma in i bildenpå displayen.

Men jag fattar inte vad nikon håller på med när det gäller att kolla på bilder man har tagit på kamerans display. När man zoomar in på bilden så är de 2 sista stegen värdelösa eftersom att kameran inte uppdaterar bilden så ser man bara massa pixlar och det är omöjligt att kolla om skärpan sitter precis rätt.
På canons kameror så uppdateras bilden till en högupplöst delförstoring så att man enkelt kan kolla skärpan på detalj.
 
Är i alla fall tusen gånger lättare att fokusera manuellt med live view än med hjälp av sökaren.


Kan inte precis hålla med, jag brukar bara använda manuell fokus i live view vid filmning, annars fokuserar jag i "normalläget" varpå jag slår på liveview. I liveview så är du ju begränsad av pixlarna som sensorn tar upp (som absolut inte är 12mpix i liveview, skulle gissa på 720p)

Men kör du stativ och/eller macro, så kör med liveview, det underlättar då.
 
Hur kan det vara så?

Tittar man i sökaren så är skärpedjupet något större än om man tittar på nåt som har fångats av sensorn (jag har i och för sig inga fakta för det, men jag upplever det i alla fall så).
Det gör det i alla fall svårare att sätta fokusen exakt rätt när jag tittar i sökaren. Samtidigt så är det nånting i nerskalningen av bilden till skärmstorleken i live view som gör att när nånting är skarpt, då ser man verkligen det.

Min bror har för övrigt en Nikon D60 med Nikons billiga 50mm 1.8 som tyvärr inte har autofokus på den kameran. Testade en del att försöka fokusera manuellt men den och även om det såg jätteskarpt ut i sökaren så hamnade ändå fokuset ofta fel efter man tryckt på knappen.
Visst, kanske inte är riktigt "likadana" sökare i D60 och D90, men fokusera manuellt med sökare är nåt som JAG tycker är jättesvårt.
 
ANNONS