** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arca B1 går trögt

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas.Bjork

Aktiv medlem
Jag har en Arca Swiss B1 kulled som kärvar. Jag sätter låsningen t.ex. till 6 på låsningsvredet, sen går trögheten ej tillbaka när jag öppnar vredet.
Den är köpt 2005, och används mycket sparsamt. Den har inte fått något slag el. stöt.

Vet någon om man kan fixa det själv, eller var jag kan få den servad?

Tack!
///Thomas
 
Vanligaste problemet med Arca B1 är att en tryck-skiva i plast expanderar efter en tids användning och kärvar/låser i cylinderväggen i fästet.

Det är enkelt att skruva isär och fixa problemet.

Demontera bulten som håller plattan/fästet (tror det var 11mm eller 12mm)
Lossa undre plattan med 3st stjernskruvar.
Demontera aluminium ringen genom att sätta press med en mejsel under i från.
ta ur den rund aluminium plattan
Lossa låsringen med en låstång.
ta ur plåt plattan med ett runt hål i
ta nu bort brickan som sitter i änden på stora justerratten med en liten mejsel
(blank aluminium platta som sitter limmad på änden av justerratten)
skruva ur den lilla insex-skruven.
notera siffrorna på gradskalan på ett papper och ta bort ratten.
notera hur långt muttern sitter på den gängade tappen (räkna gängor eller mät) notera på pappret.
skruva bort den gängade tappen med en skiftnyckel
den svarta täck brickan lossnar samtidigt.
lyft nu ur spännklossarna som sitter på den gängade axeln invändigt, notera att dom avfasade kanterna ligger neråt.
Demontera den lilla insex-bulten som sitter ovan där den gängade tappen satt. (finns bara en liten insex så den går inte att missa :)
skruva ut den minsta ratten/justeringen tills den tar stopp, för att den INTE ska sticka in i cylindern.
Lyft ur den första plastskivan med avfasade upphöjningar ur cylindern.
Tryck nu på kulan så du pressar ur den sista plastskivan som trycker mot kulan ur cylindern.

Här är problemet, plastskivan som trycker mot kulan har svält och sitter väldigt tajt mot cylinderväggarna.
slipa av kanten runt skivan i olika steg med ex sandpapper, den ska löpa fint men inte för lätt.
(det är därför kulan fungerar igen när man pressat fästet/objektivet neråt vid användning)

När du är nöjd så smörjer du in cylinderväggen och plast skivorna med lämpligt fett (jag använder vanligt konsistensfett och det fungerar för mig)

Montera nu ihop delarna igen.

I något fall har jag sett att det lossnat små bitar och lagt sig i mellan kulan och plast-skivan som orsakat att kulan låst sig eller kärvat, ibland går den att rädda och ibland inte...
 
ANNONS