Annons

Archos Gmini 220

Produkter
(logga in för att koppla)

erhu

Aktiv medlem
erhu skrev:
Jag har en gammal risig laptop med två kortplatser (varav ett används för nätverkskort) - kan jag trycka in tex ett firewire eller USB2 kort i den andra kortplatsen? Jag har i dagsläget bara vanlig USB(1) och har förstått att det lär bli rätt segt att tanka över bilder annars

mats svensson (mazeson) skrev:
Svar: Ja, och Ja.
:)

hils
Mats
Jo men det låter ju utmärkt!
Hade egentligen tänkt köpa iPod m kortläsaren men funktion och pris på Gmini gör att den verkar vinna med hästlängder

Firewire eller USB2-vilket funkar bäst till min gamla burk (motsvarande Pentium2)? (Sorry lite av en FAQ-jag vet)

Finns det några kortläsare/adaptrar som man även enkelt kan trycka in i en stenåldersdator på risiga internetkaféer utomlands (och på så sätt enkelt kunna tex maila bilder eller lägga upp på nätet)? Misstänker att det finns några varianter som går att köra via USB men det ska helst vara nån som inte behöver installeras (troligen är det Win98 som OS på burkarna)
 

erhu

Aktiv medlem
erhu skrev:

Finns det några kortläsare/adaptrar som man även enkelt kan trycka in i en stenåldersdator på risiga internetkaféer utomlands (och på så sätt enkelt kunna tex maila bilder eller lägga upp på nätet)? Misstänker att det finns några varianter som går att köra via USB men det ska helst vara nån som inte behöver installeras (troligen är det Win98 som OS på burkarna)
Any one?

Eller hur funkar det med Archosen- går den att trycka in i vilken dator som helst och få den att dyka upp som en extern enhet i utforskaren?

På iPoden har jag fått för mig att man kan ha nödvändiga drivrutiner (eller program eller motsvarande) liggande på på iPoden och på så sätt kunna använda den i princip överallt. Funkar det likadant med Archosen?
 

Trracer

Aktiv medlem
erhu skrev:
Any one?

Eller hur funkar det med Archosen- går den att trycka in i vilken dator som helst och få den att dyka upp som en extern enhet i utforskaren?

På iPoden har jag fått för mig att man kan ha nödvändiga drivrutiner (eller program eller motsvarande) liggande på på iPoden och på så sätt kunna använda den i princip överallt. Funkar det likadant med Archosen?
I Windows 2000 och XP så dyker den upp som en enhet automagiskt. I äldre Win9x så behöver man en drivrutin.
 

Mattias A

Avslutat medlemskap
Någon som vet om det går att byta ut den inbyggda hårddisken? Svårt att få tag på 1,8" diskar just nu, men det kommer större varianter snart...
 

mazeson

Aktiv medlem
Det borde det göra. På Archos andra prylar (jag har en Archos MP3-spelare) så gör det det.


hils/Mats
 

ormestad

Aktiv medlem
alcedo [E.F.S] skrev:
Mmm... Gmini stryks från min lista. Det ska ta ca 6 minuter att få över 1 GB från kort till hårddisk i ImageTank G2, så det känns som om jag håller mig till det valet.

Tack för infon!

Jag håller med, Imagetank G2 låter som en bra pryl! Tyvärr har Zebramedia slutat sälja dem, de säljer en som heter Imagetank III eller nåt istället.
Denna låter ju som en efterträdare till G2'an men det är det inte, tydligen är det ett helt annat företag som tillverkar den och jag har inte hittat några recensioner av den som talar om batteritid och överföringshastigheter
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
ormestad skrev:
Jag håller med, Imagetank G2 låter som en bra pryl!
Jag vet! Jag har länge spanat på marknaden och bestämde mig för att ImageTank G2 är min grej. Surfade in på ZebraMedia för ca en vecka sedan och finner då att den är borta! Jag ringde till dem och de hade en enda kvar, precis med den HD-storlek jag ville (ibland ska man ha tur). Tyvärr verkar det som om kortläsaren var kass i den (hittade inte min Microdrive), men jag har inte hunnit ta i det ännu. Skall reda ut det när jag kommer hem.

Lite jobbigt blir det dock om det verkligen är fel på den; jag är ganska kritisk just när det gäller hastigheten att tanka av kortet och G2:an verkar vara bäst i sin prisklass där. Behöver en enhet senast i mitten av Juli, så det blir kanske till att antingen sänka kraven, eller snabbscanna marknaden för att hitta alternativ...
 

Jerkan

Aktiv medlem
alcedo [E.F.S] skrev:
Mmm... Gmini stryks från min lista. Det ska ta ca 6 minuter att få över 1 GB från kort till hårddisk i ImageTank G2, så det känns som om jag håller mig till det valet.

Tack för infon!
Ett alternativ är tripper. Har själv en sådan... laddar ner ett 512 Ultra II på ca: 4 minuter.
Följer också med en läderväska.

/Jari
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Gmini 200

Jag har en Archos Gmini 200 och jag kunde inte se mina RAW (NEF)-filer i den. Har jag gjort nå´t fel?
Klara den verkligen inte RAW?
Ska till Oslo på Lördag morgon och måste ha en läsare som klarar RAW.
Vad gör jag?
 

Trracer

Aktiv medlem
Re: Gmini 200

Bussmicke skrev:
Jag har en Archos Gmini 200 och jag kunde inte se mina RAW (NEF)-filer i den. Har jag gjort nå´t fel?
Klara den verkligen inte RAW?
Ska till Oslo på Lördag morgon och måste ha en läsare som klarar RAW.
Vad gör jag?
Se och se...
Filerna kopieras över, men den kan bara visa JPEG på skärmen. Om du inte tycker du ser dina NEF:ar i archosens filmeny så gå in i setup:en under "System" och toggla "Show all files" till "ON".
 
ANNONS