Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fotografera flera än en person samtidigt...

Produkter
(logga in för att koppla)

AnNiMa

Aktiv medlem
Ja, som rubriker lyder, hur får man alla personer på bilden riktigt skarpa och bakgrunden ändå ur fokus med bokeh? Jag förstår att mindre bländare ska man använda, men vilket tal är bäst då och vilket fokus, en punkts funkar väl inte...HÄR är en bild från dagens familjefotograferingen där jag använde bländare 2.8 och en punkts dynamiskt fokus. Fick fin skärpa och fint fokus på flickan , men pappan är halvsuddig, bakgrunden är jag nöjd med. Ni som är proffs i ämnet, hur kan jag få till bättre och skarpare bilder vid fotograferingen av flera personer samtidigt, tacksam för några tips och råd. Har Nikon D700, 50mm/1.4 G och 24-120mm/4G VRII. Hälsn Anna
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Hmm kanske blända ner tillräckligt( så att alla i motivet är skarpa), zooma in så mycket du kan på motivet, och det i bakgrunden vara så långt som möjligt från motivet?
 

JohanHelgeAndersson

Aktiv medlem
Ja, som rubriker lyder, hur får man alla personer på bilden riktigt skarpa och bakgrunden ändå ur fokus med bokeh? Jag förstår att mindre bländare ska man använda, men vilket tal är bäst då och vilket fokus, en punkts funkar väl inte...HÄR är en bild från dagens familjefotograferingen där jag använde bländare 2.8 och en punkts dynamiskt fokus. Fick fin skärpa och fint fokus på flickan , men pappan är halvsuddig, bakgrunden är jag nöjd med. Ni som är proffs i ämnet, hur kan jag få till bättre och skarpare bilder vid fotograferingen av flera personer samtidigt, tacksam för några tips och råd. Har Nikon D700, 50mm/1.4 G och 24-120mm/4G VRII. Hälsn Anna
Liten bländare ger - som du säger - större skärpedjup. Liten bländare får man med högt bländartal, dvs det råder ett omvänt förhållande mellan bländare och bländartal. Alltså, fota med bländare 16 eller högre typ 22 eller 32 så ökas skärpedjupet.
 

aswe

Aktiv medlem
Om det är motiv som inte rör sig kan man dessutom fota med olika fokuspunkter och lägga ihop bilderna och på så sätt få skärpa över hela bilden. Omständigt men ett annat sätt.
 
Senast ändrad:

AnNiMa

Aktiv medlem
Liten bländare ger - som du säger - större skärpedjup. Liten bländare får man med högt bländartal, dvs det råder ett omvänt förhållande mellan bländare och bländartal. Alltså, fota med bländare 16 eller högre typ 22 eller 32 så ökas skärpedjupet.
Tack. Ja, jag vet vad bländaren är, dock tycker att så liten bländare som 22 eller 32 vid barn eller porträtt fotografering i utomhusmiljö duger inte riktigt. Det blir ju långa slutartider då! att fota barn måste man va snabb för det vill inte sitta stilla. och så blir det ingen bokeh då heller utan hela bilden bli skarp vid en sån bländare. Men tack att du tog dig tid för att svara. Hälsn Anna
 

Minita

Aktiv medlem
Om du kör med en längre brännvidd, så kommer du att få en behagligare bakgrund och ett "lagomt" skärpedjup. Jag har FF och gillar 70-200 optiken. Omkring bl 5,6 och närmare 200 mm tycker jag ger bra balans med skärpedjup v.s. oskarp bakgrund. Ditt 50 mm objektiv tycker jag passar bättre för tajta porträttbilder med ett minimalt skärpedjup.
 

AnNiMa

Aktiv medlem
Om du kör med en längre brännvidd, så kommer du att få en behagligare bakgrund och ett "lagomt" skärpedjup. Jag har FF och gillar 70-200 optiken. Omkring bl 5,6 och närmare 200 mm tycker jag ger bra balans med skärpedjup v.s. oskarp bakgrund. Ditt 50 mm objektiv tycker jag passar bättre för tajta porträttbilder med ett minimalt skärpedjup.
Tack så mycket. Tänkte väl så att att jag behöver kanske en annan brännvidd så testade jag mitt 24-120mm/ 4G VR II och jag blev mer än nöjd vid runt 100mm på 4.2. Sjukt skarpt om man använder stativet och fin oskärpa i bakgrunden med. Jag funderat på optiken du har. Är du nöjd med den? Hälsn. Anna
 

Minita

Aktiv medlem
Testa att plåta utan stativ. Jag tycker att man blir mycket friare och kan som fotograf vara högt/lågt, variera avståndet osv. Något som smittar av sig till modellen som genast slappnar av lite. Jag har känslan av Fotograf med stativ = Stel modell.

70-200/2,8 Supernöjd men tungt. (Hus+battpack+optik = för mycket....) Uppskattar dock ljusstyrkan och kvaliten i arbetsområdet bl 4 - 8. Lite trött i armarna efter en stund. Oftast blir det till att hålla kameran i porträttläget och då finns det inget bra sätt att vira remmen för att få lite extra stöd.

Har som sagt lärt mig att uppskatta 120 - 200 omfånget och relativt stor bländare. Har du ekonomin så ta steget.
 

AnNiMa

Aktiv medlem
Testa att plåta utan stativ. Jag tycker att man blir mycket friare och kan som fotograf vara högt/lågt, variera avståndet osv. Något som smittar av sig till modellen som genast slappnar av lite. Jag har känslan av Fotograf med stativ = Stel modell.

70-200/2,8 Supernöjd men tungt. (Hus+battpack+optik = för mycket....) Uppskattar dock ljusstyrkan och kvaliten i arbetsområdet bl 4 - 8. Lite trött i armarna efter en stund. Oftast blir det till att hålla kameran i porträttläget och då finns det inget bra sätt att vira remmen för att få lite extra stöd.

Har som sagt lärt mig att uppskatta 120 - 200 omfånget och relativt stor bländare. Har du ekonomin så ta steget.
Ja, det är så jag brukar oftast göra, plåta handhållen. Men ibland vill man vara på den säkra sida när det gäller skärpan. Därför använder jag stativet ibland, särskilt när jag ska ta typ en familjebild, porträtt. Men du har rätt, man blir mycket friare när man fotar utan stativ, särskilt att vid barnfotografering i utomhusmiljö är man nästan hela tiden på marknivå. Ja, det blir lite tungt för armarna efter en stund när man fotar med större objektiv. Jag kan tänka mig dig med ditt 1500g objektiv plus huset och batteri. Mitt 24-120 väger ca 800g, huset 1kg plus batteri= ca 2kg och efter 20 minuter fotografering måste jag ta en pause haha...ja, har hört mycket gott om 70-200/ 2.8 samt 24-70/2.8 . Är sugen på båda två, men ekonomin säger stopp! Ett av de blir det först. Det andra får vänta, men vet inte vilket jag ska välja först hmmm.
 

Minita

Aktiv medlem
Jag hade börjat med 24-70. Mer allround och fungerar ypperligt som porträttobjektiv så länge du håller dig "lite högre upp" i zoomningen. Spara hellre någon extra månad eller två och köp det du suktar efter. Ett bra objektiv överlever några kamerahus.

Lycka Till!
 

Janne H

Aktiv medlem
Ja, som rubriker lyder, hur får man alla personer på bilden riktigt skarpa och bakgrunden ändå ur fokus med bokeh? Jag förstår att mindre bländare ska man använda, men vilket tal är bäst då och vilket fokus, en punkts funkar väl inte...HÄR är en bild från dagens familjefotograferingen där jag använde bländare 2.8 och en punkts dynamiskt fokus. Fick fin skärpa och fint fokus på flickan , men pappan är halvsuddig, bakgrunden är jag nöjd med. Ni som är proffs i ämnet, hur kan jag få till bättre och skarpare bilder vid fotograferingen av flera personer samtidigt, tacksam för några tips och råd. Har Nikon D700, 50mm/1.4 G och 24-120mm/4G VRII. Hälsn Anna
Fina bilder :)

Vill man ha kort skärpedjup är det bara att bita i det sura äpplet som innebär att man då inte kan ha människor på olika avstånd från kameran utan att det korta skärpedjupet drabbar även dem.

Lite hjälp på vägen som tidigare skrivits är att byta från 50 mm till ex 100 eller 135 mm.

(Om du inte har en TS optik och med den kan vrida på skärpeplanet, men det är sällan paraktiskt genomförbart vid ex barnporträtt... )

Mvh.

/Janne Höglund
 

AnNiMa

Aktiv medlem
Fina bilder :)

Vill man ha kort skärpedjup är det bara att bita i det sura äpplet som innebär att man då inte kan ha människor på olika avstånd från kameran utan att det korta skärpedjupet drabbar även dem.

Lite hjälp på vägen som tidigare skrivits är att byta från 50 mm till ex 100 eller 135 mm.

(Om du inte har en TS optik och med den kan vrida på skärpeplanet, men det är sällan paraktiskt genomförbart vid ex barnporträtt... )

Mvh.

/Janne Höglund
Tack! Ja visst är det så. Så klart blir inte alla på bilden skarpa om man använder en stor bländare. Jag undrade vilken bländare är optimal för att få alla skarpa och ändå bakgrunden ur fokus med lite bokeh. Jag har testat mig lite fram nu och vid 100mm och 4.2 blev jag jätte nöjd med resultatet. Men varför jag frågade? Jo, jag pratade med tjejen som tog DENNA
bild (bruden själv). Hon säger att hon använde sig av likadan kamera som jag har (D700), en 50mm/1.4G vid bländare 1.6!!! och fullt autofokus. Hon utlöste kameran med fjärrutlösaren. Hur är det möjligt då att vid ett sådant kort skärpedjup är dom skarpa båda två? Är det avståndet
som spelar in i detta fall?
 

and30ers

Aktiv medlem
...jag pratade med tjejen som tog DENNA
bild (bruden själv). Hon säger att hon använde sig av likadan kamera som jag har (D700), en 50mm/1.4G vid bländare 1.6!!! och fullt autofokus. Hon utlöste kameran med fjärrutlösaren. Hur är det möjligt då att vid ett sådant kort skärpedjup är dom skarpa båda två? Är det avståndet
som spelar in i detta fall?
Bilden på brudparet är taget från ca 3 meter, där är skärpedjupet +/- 16cm ungefär med aktuell kamera, brännvidd och bländare (se bild nedan). På halva avståndet är skärpedjupet bara +/- 4cm.

Spendera lite tid i DOFmaster så slipper du fråga så mycket och vänta på svar från oss som använder DOFmaster för att svara på dina frågor. http://www.dofmaster.com/dofjs.html
 

Bilagor

AnNiMa

Aktiv medlem
Bilden på brudparet är taget från ca 3 meter, där är skärpedjupet +/- 16cm ungefär med aktuell kamera, brännvidd och bländare (se bild nedan). På halva avståndet är skärpedjupet bara +/- 4cm.

Spendera lite tid i DOFmaster så slipper du fråga så mycket och vänta på svar från oss som använder DOFmaster för att svara på dina frågor. http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Det ska jag absolut göra! Tack för råd och tips! Å andra sidan. är det inte därför forumet finns för att kunna fråga och få svar på sina frågor? Ingen är ju tvungen och svara. Trevlig dag!
 

and30ers

Aktiv medlem
Det ska jag absolut göra! Tack för råd och tips! Å andra sidan. är det inte därför forumet finns för att kunna fråga och få svar på sina frågor? Ingen är ju tvungen och svara. Trevlig dag!
Hej,
Jag menar bara att det går fortare för dig att ändra en parameter i DOFmaster och få svaret direkt, jämfört med att ställa DOF frågan för en specifik kombination i detta forum och vänta på att vi tar fram svaret åt dig.
 

e-rixon

Medlem
... Hur är det möjligt då att vid ett sådant kort skärpedjup är dom skarpa båda två? Är det avståndet som spelar in i detta fall?
Det som är problemet med just skärpedjup är att det är en kombination av brännvidd, bländare, ditt avstånd till objektet (personerna) och avståndet mellan objektet och bakgrunden. Ändrar du på något av dessa så förändras skärpedjupet och/eller känslan av skärpedjup.

Rent teoretiskt har man bara fokus på ett visst avstånd från kameran där är det som en "skiva" parallellt med sensorn i kameran som är skarp (kallas för fokusplan). Det finns objektiv som kan förändra detta som kallas "tilt/shift-objektiv" (TS) som någon nämnde tidigare, men det tar vi en annan gång. Framför och bakom fokusplanet är det mer eller mindre suddigt. Det dom har lyckats med i bilden du refererar till är att hålla sig inom den gräns där man upplever något som "i fokus". Det är också lite svårt att avgöra hur skarp (eller suddig) just den bilden är, för när man krymper bilden så ökar också skärpedjupet något. Man ser helt enkelt inte lika tydligt längre. Ser man noga på mannens axelparti har suddigheten faktiskt redan börjat komma (vilket i detta fallet inte gör bilden på något sätt sämre, det är en vacker bild).

Fokuspunkten ligger nog på bukettens blad uppe till höger mot det vita. Bakom denna punkt börjar oskärpan ca 2dm bort (i höjd med mannens kindben ungefär).

Jag har under det senaste halvåret jobbat med ett beräkningsprogram för skärpedjup och förstoringsgrader till iOS (iPhone/iPod/iPad). Det fungerar ungefär som DofMaster, men har möjligheten att räkna "baklänges" dvs om jag behöver 50cm skärpedjup ställer jag in det och får sedan reda på bländare och/eller brännvidd beroende på hur stort föremål jag vill fotografera och hur mycket av bakgrunden som kommer med (på ett visst avstånd). Anledningen till att jag utvecklade det var bland annat att jag hade samma typ av frågor som du har. Du kan läsa mer på http://www.afocalc.se om du vill.

Sedan hur bakgrundens suddighet (bokeh) blir beror inte bara på brännvidden utan också på objektivet (även bländarens utseende och storlek påverkar utseendet) och även det som är i bakgrunden påverkar (mönster, grenar, färger ...). Det som en del sagt att teleobjektiv ger suddigare bakgrund är korrekt, men man skall veta att skärpedjupet inte förändras speciellt mycket i och med att du måste stå längre bort för att få med lika mycket (vid samma bländare).

I ditt fall är ett 50mm med bländare 1.6 suddigare i bakgrunden (fast med ett kortare skärpedjup) än 100mm med bländare 4.2. Bilden på dottern och pappan hade fått ett skärpedjup på ca 25cm istället för 10cm. Vilket hade inkluderat pappan inom gränsen för "i fokus". Så enkelt är det ;)
 
ANNONS