Annons

Att framkalla 120-film

Produkter
(logga in för att koppla)

Nwanga

Avslutat medlemskap
Tjena! Nu har jag köpt lite grejer för att framkalla 120-film från min holga hemma.

Köpt dosa med plats för 3 st 120-filmer
Tmax Kodak professional developer
Tmax kodak professional fixer
Ilford wetting agent
Kodak professional Hypo Clearing Agent
2 x spiral
Termometer

Frågorna hopar sig och jag har letat i forumen men inte fått svar på allt...

1. Skyddspappret som är på 120-filmen, tar man av den innan man rullar upp den på spiralen? I mörker förstås..

2. Hela dosan fylls med framkallare som blandas 1 del framkallare 4 delar vatten (20 grader)? Man agiterar i 5 sekunder var 30:e sekund.

3. Därefter lite oklart hur länge en 120-film (Kodak professional 400 TX, svartvit) skall ligga i, och hur mycket längre ska filmerna framkallas om man har två alternativt tre 120-rullar?

4. Vissa använder stoppbad men det är inte dödsnödvändigt? Hur länge ska jag sköja bort framkallaren om jag inte har stoppbad? (Det har jag inte köpt)

5. Fixet ska i, blandas också 1+4. Jag vet att man kan pröva att doppa en bit negativ och se hur lång tid det tar för den att bli genom skinlig och sen gångra den tiden med något antal, vilket antal är det?

6. Nu skall man skölja lääänge. 30 min står det på fixets låda. På slutet av sköljningen slänger jag i en liiiten skvätt wetting agent.

7. Sen är det klart och allt hängs på tork?

Uppskattar verkligen svar! Tack på förhand! Gärna ganska pedagogiskt :D//Hannes
 
1. Ja

2. Ja och Nej, det står i botten på framkallningsdosan hur mycket vätska du skall ha i :)

3.För framkallningstider:

www.digitaltruth.com

Annars ring mig: 070-218 05 88 :)

4.Kallt vatten funkar bra.
Skölj ur den, häll ut och fyll på med iskallt vatten igen och låt stå i ca 2 minuter.Sedan är det klart.

5.De flesta fix tar ca 4-6 minuter.
Läs på förpackningen eller kör 8 minuter för säkerhets skull.

6.Ja minst 20 min i alla fall. Wetting agent eller diskmedel. Bägge funkar.

7.Ja så enkelt är det. Det tar MINST 2 timmar i rumstemp för att den skall bli torr nog att scannas. Torka den INTE med hårtork (fråga robert capa, han vet vad som händer )

Niklas
www.niklaswibom.com
 
"Skåningen" skrev:
4.Kallt vatten funkar bra.
Skölj ur den, häll ut och fyll på med iskallt vatten igen och låt stå i ca 2 minuter.Sedan är det klart.

Niklas
www.niklaswibom.com


Iskallt? Finns det någon speciell vits med det? Alla instruktioner jag tagit del av, och använt, menar att man i princip skall undvika tempereturförändringar i de olika stegen.
Jag kan se en vits i att framkallningsprocessen avstannar pga låg temperatur, men filmbasen kan ju reagera lite tråkigt på just temperaturskillnaden.
 
Framkalla 120-film är kul. Jag är kär i mina 6x9 negativ :)

Enda problemet jag har är att det tar en stund för mig att trä på filmen på dosan (och under den tiden lyckas filmen snurra upp sig och ramla ner på golvet förstås), men så har jag bara framkallat två stycken än så länge också.
 
Du verkar ju ha koll på det mesta...
undvik temperatur skillnader, håll ungefär samma temperatur genom hela processen.

i mörker drar du bort pappret från spolen tils du känner filmen, tar tag i filmen skiljer den från pappret och laddar den i dosan, du förstår hur jag menar när du står där...

stoppbad avbryter framkallningen, och är egentligen en svag ättikslödning...dvs har du ättika hemma blanda lite i vatten och använd... minns inte konc men kanske 4%

OCH VIKTIGT...
häll inte wetting qgent i dosan, utan blanda den i en ren hink och lägg ned filmen...

Om du slår vätmedel i dosan så kan spiralerna bli lite "kladdiga" vilket gör det svårare att ladda senare.

Lycka till!

/b
 
Stoppbad

Hämtat från Perstorps hemsida:
Jag har som hobby att framkalla foton och blev rekommenderad "isättika" till stoppbadet. Vad är isättika och hur skiljer sig den från vanlig ättika?
Isättika är precis som ättika, ättikssprit och ättiksyra bara en definition på styrkan. Isättika är den starkaste ättikan med en koncentration på 98-100 % ren ättika. Namnet isättika kommer ifrån dess egenskap att den stelnar redan vid låga rumstemperaturer (17°C) och bildar en kristallin massa.

Ett tips från en av våra kunder, Sofia Lundkvist:
Man kan använda ättika när man framkallar egna svartvita foton. Man häller ca en kapsyl i stoppbadet, alltså bad nummer två i ordningen. Man kan behöva fylla på med mer om man håller på länge eller har många bilder igång. Detta fungerar alldeles utmärkt och är dessutom mer ekonomiskt då stoppvätska ju är ganska dyrt!
Länk till sidan
Betydligt billigare än Avbrytningsbad. Priser har jag ingen koll på nu.

---/Thomas
 
Själv kör jag stoppbad efter receptet 50-75ml 24% ättika till en liter vatten, och eftersom jag aldrig har 24% ättika hemma kör jag 50-75ml 12% ättika till 1/2 liter vatten. Fast de senaste gångerna har jag inte haft ättika hemma så då har jag kört med bara vatten.
 
Ett litet tips om du använder spolarna till både 135 o 120 film är att se till att om du ställt om den, verkligen föräkra dig om att den är fastlåst korrekt. Om inte, finns det en överhängande risk att filmen snurrar loss i dosan med resultat = förstörd film minus ett par bilder i starten eller slutet. Har råkat ut för det själv en gång och man ska ju dela av sig av dumheter :)

Det är kul att framkalla 120 - när du blivt varm i rocken kan du testa att trä på två filmer på en spole å på så sätt spara tid.... o öka risken :p

BAW
 
Ok! Tack för alla svar! Det står på botten av burken: for 120/220/620-film use 500cc. Är det då en halvliter per rulle man har i? Har jag fattat det hela rätt? Tiden i 20 grader låg på 6 min för den filmen jag har (tror jag iaf :D).
 
INTE ISKALLT VATTEN
det som händer då är att filmen krackelerar, vattnet skall hålla samma temperatur som övriga vätskor (oftast 20 grader), någon grad upp eller ned på vattnet spelar ingen roll, men det får inte vara iskallt. Rekommenderar dej att även köpa stoppbad, det är billigt och varar länge. Anledningen till detta är att vissa filmer kräver stoppbad för att det inte skall bildas utfällningar i emmulsionen som det kan göra när framkallare finns kvar. Huvudargumentet för stoppbad är i mitt tycke dock att det sparar fixet som på så sätt räcker mycket längre. Jag brukar fixa ca 10-15 135-filmer per liter brukslösning fix.

Och om du stoppar med vatten så fyll dosan, töm ut fyll dosan igen och töm ut därefter snabbt i med fixet. Om du bara fyller dosan med vatten och låter stå kommer du att få efterframkallning då framkallaren som sitter i gelatinskiktet fortsätter att framkalla.
 
Senast ändrad:
OKej

alf109 skrev:
INTE ISKALLT VATTEN
det som händer då är att filmen krackelerar, vattnet skall hålla samma temperatur som övriga vätskor (oftast 20 grader), någon grad upp eller ned på vattnet spelar ingen roll, men det får inte vara iskallt.

Körde i början med ättika ( 1% ) i stoppbadet, men blev aldrig nöjd + det blev skador på filmen. Bytade till kallt vatten som stoppbad och sedan dess ( 4 år sedan och 500 filmer) har jag inte haft problem med några filmer alls.

Men jag kanske bara har magiska händer :)
 
Är man osäker om iskallt vatten som stoppbad kan man prova. Tror inte det ger krackelering om man låter filmen stå en stund innan man häller i det 20-gradiga fixet efteråt och låter filmen anpassa sig till rumstemperaturen. Tror inte heller att filmen krackelerar om man långsamt stegrar temperaturen i sköljvattnet. Det är snabba, stigande temperaturförändringar på genomvåt emulsion som ger krackelering. Därför fungerar det också alldeles utmärkt att torka film med varmluft om man låter den rinna av ordentligt först. Jag har vid flera tillfällen när det brådskat blåst film torr med hårtork utan att jag fått några "D-day Capa-effekter" i negativen, utan de har blivit helt opåverkade. Dagens filmer är mera tåliga än 1944 och felet var väl att temperaturen blev FÖR hög när den olycklige assistenten skulle snabbtorka capas Normandie-bilder. Rör man hårtorken hela tiden och inte håller den för länge på samma ställe är det inga problem med krackelering eller smält polyesterbas/emulsion. Däremot ökar risken för intorkade dammpartiklar i emulsionen drastiskt då man blåser runt luften med hårtorken så att damm virvlar upp.

Men isättika som surt stoppbad rekommenderas före vatten, av anledningar som behandlas i andra trådar.
 
Senast ändrad:
Hej allihopa och tack så jättemycket för hjälpen!

Nu har jag framkallat en rulle och jag stod ett bra tag och meckade med att få in 120-rullen på spiralen. Höll på att bli galen för den matade inte på som jag tyckte att den skulle. Jag har framkallat 35mm nån gång innan, för läänge sen, och det gick som smort, men detta var som sagt lite svårare. Det blev också lite svårt att hålla koll på alla temperaturer så det blev en del grader celsius fel lite här och var. Men, det blev bilder iaf, och det ser OK ut hittills. Nu är man ju inget proffs direkt så det återstår att se hur det ser ut när jag scannat dem. Har ingen scanner för tillfället tyvärr. Tack ska ni ha!
 
Det krävs förmodligen en del träning för att lätt få fast 120-filmen på spolen. För mig har det tagit lång tid de två gånger jag framkallat 120-film.

Jag är inte heller helt 100% säker på temperaturen, men det gör inte så jättemycket om det skiljer sig någon grad vid svartvit framkallning. Värre är det exempelvis med diaframkallning där jag tror att temperaturdifferensen får vara +/- 0.15C
 
Graal skrev:
Är man osäker om iskallt vatten som stoppbad kan man prova. Tror inte det ger krackelering om man låter filmen stå en stund innan man häller i det 20-gradiga fixet efteråt och låter filmen anpassa sig till rumstemperaturen. Tror inte heller att filmen krackelerar om man långsamt stegrar temperaturen i sköljvattnet. Det är snabba, stigande temperaturförändringar på genomvåt emulsion som ger krackelering. Därför fungerar det också alldeles utmärkt att torka film med varmluft om man låter den rinna av ordentligt först. Jag har vid flera tillfällen när det brådskat blåst film torr med hårtork utan att jag fått några "D-day Capa-effekter" i negativen, utan de har blivit helt opåverkade. Dagens filmer är mera tåliga än 1944 och felet var väl att temperaturen blev FÖR hög när den olycklige assistenten skulle snabbtorka capas Normandie-bilder. Rör man hårtorken hela tiden och inte håller den för länge på samma ställe är det inga problem med krackelering eller smält polyesterbas/emulsion. Däremot ökar risken för intorkade dammpartiklar i emulsionen drastiskt då man blåser runt luften med hårtorken så att damm virvlar upp.

Men isättika som surt stoppbad rekommenderas före vatten, av anledningar som behandlas i andra trådar.
Retikulation uppstår om tamperaturen i gelatinskiktet ändras för mycket och/eller för snabbt, fenomenet uppträder lättare vid temperaturhöjjning där några enstaka grader påverkar filmen, men även vid temperatursänkning påverkas filmen, därför är det alltid att föredra att hålla samma temperatur genom hela våtprocessen.
 
Glöm inte bort din HCA ur processen.

Så här gör jag:

1) 2min förbad 20°C vatten - tar bort en hel del av det lila ur tmax film t.ex.
2) Framkallare (oftast Kodak Xtol)
3) Stop - 20°C vatten 2min
4) Fix - brukar vara minst 3min, oftast längre då man kan ta en paus här :)
5) Skölj - 20°C vatten 2min
6) HCA - 4min
7) Sista sköljen 15-20min
8) En droppe diskmedel - plofsa lite med spiralen i diskvattnet, hänga på tork och dra av med fingrarna.
 
alf109 skrev:
Retikulation uppstår om tamperaturen i gelatinskiktet ändras för mycket och/eller för snabbt, fenomenet uppträder lättare vid temperaturhöjjning där några enstaka grader påverkar filmen, men även vid temperatursänkning påverkas filmen, därför är det alltid att föredra att hålla samma temperatur genom hela våtprocessen.

Dagens filmer är i stort sett omöjliga att få retikulera. Detta skrev Frances Schultz i nåt nummer av B&W Photography. Kan ha varit i numret med testet av Jobos apparat.
 
paco skrev:
Dagens filmer är i stort sett omöjliga att få retikulera. Detta skrev Frances Schultz i nåt nummer av B&W Photography. Kan ha varit i numret med testet av Jobos apparat.
Kanske är bättre gelatin nu för tiden. Jag råkade ut för detta någon gång med 70:tals trix, har försökt hålla någorlunda ordning på temperaturerna sedan dess.
 
ANNONS