Annons

Att sälja sina foton på Internet

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
o-lindh skrev:
Jag ser inte stockphotosidorna som en ekonomiskt lönsam affär för min del, i alla fall inte än. Hade jag lagt ner samma tid vid kassan på ica hade jag säkert tjänat mer. Men hur kul hade det varit? Och vad hade jag lärt mig?

Jag har ingen erfarenhet av yrkesfotografi och jag känner att jag utvecklas av att sälja på de här sidorna. För min del får jag större utbyte av dessa sidor än fotosidan, eftersom jag genom dom kan lära mig vad det är som säljer bra, och man även på dessa sidor får respons och kommentarer.
Helt rätt tänk Olof! Man lär sig ganska snart vilka bilder som säljer och det är just imagebilder som säljer, när det gäller stockbilder. Det är mycket bra att du tar åt dig av den informationen. Det är en nyttig kunskap att ha när du klättrar vidare. Jag önskar dig lycka till och hoppas att mitt initiala inlägg inte satte allt för djupa spår i din utveckling. Kör på!
 

o-lindh

Medlem
Jeppe skrev:

...och att det dessutom tydligen krävs $100 innan man får utbetalt något från t.ex. istockphoto..
Det trodde jag också skulle vara ett problem i början, och att de tjänade mycket pengar på alla som aldrig kom upp till den nivån men det tar inte så lång tid ändå..
 

The Tor

Aktiv medlem
Jag började också sälja bilder via iStockPhoto för ett tag sedan och det har fått mig att på nytt upptäcka hur kul det är att fotografera. Det är underbart roligt varje gång man märker att någon vill betala för de bilder man tagit. Även om det inte är så många kronor varje gång så är det oändligt mycket mer än om bilderna bara legat kvar på hårddisken.

Jag förstår att vissa fotografer tycker att detta är ett hot mot deras verksamhet men det går ju inte att stoppa utvecklingen. Jag tror inte heller att det är något större hot. De som köper bilder för 3000:- går ju inte över till iStock och de som handlar från iStock skulle inte kunna tänka sig att betala 3000:-.

IStockPhoto har ju också ett väldigt bra forum där man, precis som här, kan lära sig ännu mer om fotografering.
 

The Tor

Aktiv medlem
Ska jag gissa varför dom har ett bra forum? Eller varför man kan lära sig mer om fotografering på Internetforum? Eller något annat?
 

Photosession

Aktiv medlem
steelneck skrev:
Gissa varför..
En i mitt tycke onödigt dryg kommentar. Vad är det som säger att dom som frekventerar det forumet är sämre fotografer än, låt oss säga dig...!

Varför kan inte människor få sälja sina alster på iStockPhoto eller annan royaltyfri bildbyrå för vilka pengar det nu kan ge utan att andra måste göra sig lustiga över det. En sur inställning som inte hör hemma här eller på något annat ställe.

Forum, oavsett inriktning är väl ändå en mötesplats där man ska kunna lära sig mer om det specifika intresset. Tyvärr så är det väl så att beteendet hos vissa individer förstärks när man stöter på dom i ett forum.

Dom 2 sista styckena är inte riktade gentemot dig Magnus utan riktade rent generellt mot alla som beter sig dumt mot andra.

Leif
 

raderad12

Aktiv medlem
Photosession skrev:
En i mitt tycke onödigt dryg kommentar. Vad är det som säger att dom som frekventerar det forumet är sämre fotografer än, låt oss säga dig...!
Varför skulle det vara "drygt". Jag tycker det är tämligen självklart att de vill att "sina" fotografer utvecklas och producerar både bättre bilder och gör proffsigare efterbehandlingar. Om jag drev en bildbyrå så hade det självklart legat i både mitt och "mina" fotografers intresse, är väl inget konstigt i det.

Man kan ju dock undra om de får bättre betalt per bild för bättre bilder. Jag tror det inte. Om du sedan läst tråden så ser du att jag inte rackat ned på trådstartaren som säljer royaltyfritt genom istock och shutterstock, tvärt om. Jag har full förståelse för det.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Utan att ha lagt upp några bilder har jag dock med viss behållning läst den här sidan hos istockphoto:
http://www.istockphoto.com/needed.php

Trevligt formulerad och ger över huvud taget en viss vink om vilka bilder som faktiskt går att sälja -- i synnhet råden under "Images that iStock does not need" gäller nog för de flesta bildbyråer, eller bildbibliotek ... :)
 

o-lindh

Medlem
steelneck skrev:
Man kan ju dock undra om de får bättre betalt per bild för bättre bilder. Jag tror det inte.
Inte direkt kanske, men med bättre bilder kan du ju räkna med att de säljer mer, och det är ju själva upplägget med stockphoto. När du säljer mer får du dessutom högre rank, och därmed större andel av förtjänsten för varje enskild nedladdning. Så jo, indirekt så får man bättre betalt om man erbjuder bättre bilder.
 

raderad12

Aktiv medlem
o-lindh skrev:
Inte direkt kanske, men med bättre bilder kan du ju räkna med att de säljer mer, och det är ju själva upplägget med stockphoto. När du säljer mer får du dessutom högre rank, och därmed större andel av förtjänsten för varje enskild nedladdning. Så jo, indirekt så får man bättre betalt om man erbjuder bättre bilder.
Jo, fler bilder kan jag tänka mig att man säljer ju "bättre" bilderna är.

Det där om "rank" kände jag inte till, det tycker jag låter vettigt. Det betyder ju att en duktig fotograf som leverarar vad kunderna vill ha med hög kvalite, får bättre betalt per bild. Har du någon länk om hur systemet fungerar?
 

jorgene

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Ja, jösses.. 0,25$ per nedladdning och du har fått hela 50 nedladdningar, dvs 87:50:- Inte illa. Själv får jag ca 3000:- för en bild, till ett användningsområde ;)
Min ryggmärgsreflex:
Enligt Olof: 5dagar x "få bilder" = $12,50
==> (kanske?) 365dagar x "10x bilder" = $9125
Eller: en deltidstjänst extra i lön, om man så vill... ;-)

Oavsett den exakta riktigheten i ovanstående, så är det säkert möjligt att göra sig en bra hacka på att, som stock-foton, lägga upp bra bilder som aldrig annars ens skulle ha använts till något vettigt.

Det är ju en gammal sanning, att det finns två sätt att bli rik: sälj lite av en vara riktigt dyrt på en liten marknad -- eller sälj riktigt mycket av en vara billigt på en stor marknad. Och Internet är ju som skapt för den senare metoden. Självklart innebär inte det att stockphoto är den enda/rätta metoden, men nog har metoden att sälja billigt i volym kommit för att stanna, i och med Nätets framväxt?

Själv känner jag nog samma inför denna fråga, som inför Nikon<-->Canon, APS<-->FF och andra liknande debatter: Varför inte *både och*??? Jag kan mycket väl tänka mig att (också som semi-professionell fotograf) lägga en del av mina bilder hos en stockphoto-firma, så de kan ligga där och, förhoppningsvis, generera en del inkomster "av sig själv". Går man in i det med öppna ögon -- ersättning, rättigheter, kontroll, etc -- så är det väl knappast någon skada skedd?
 

The Tor

Aktiv medlem
steelneck skrev:
Det där om "rank" kände jag inte till, det tycker jag låter vettigt. Det betyder ju att en duktig fotograf som leverarar vad kunderna vill ha med hög kvalite, får bättre betalt per bild. Har du någon länk om hur systemet fungerar?
Något rankingsystem har inte har uppfattat att det finns. Däremot kan du bli exklusiv iStock-fotograf när du sålt över 500 bilder. Då får du inte sälja dina bilder via andra sidor men får dubbelt så stor provision på iStock.

steelneck skrev:
Jag tycker det är tämligen självklart att de vill att "sina" fotografer utvecklas och producerar både bättre bilder och gör proffsigare efterbehandlingar.
Naturligtvis är det så att iStock, genom att tillhandahålla ett forum, hoppas att medlemmarna ska blir bättre fotografer. Det kräver inte några gissningar för att räkna ut. ;)

Dessutom har dom ett riktigt rolig forum där man kan utmana andra medlemmar:
iStock Steel Cage
 

o-lindh

Medlem
The Tor skrev:
Något rankingsystem har inte har uppfattat att det finns. Däremot kan du bli exklusiv iStock-fotograf när du sålt över 500 bilder. Då får du inte sälja dina bilder via andra sidor men får dubbelt så stor provision på iStock.

Naturligtvis är det så att iStock, genom att tillhandahålla ett forum, hoppas att medlemmarna ska blir bättre fotografer. Det kräver inte några gissningar för att räkna ut. ;)

Dessutom har dom ett riktigt rolig forum där man kan utmana andra medlemmar:
iStock Steel Cage
Jag har inte riktigt följt utvecklingen men jag vet att när jag gick med så fick man större andel av priset ju högre rank man hade. alltså typ silver, gold och diamond.. Möjligen har det ersatts av exclusive-konceptet. isf är det synd, för det är då ingen höjdare..
 

The Tor

Aktiv medlem
Rankingsystemet finns fortfarande kvar men det påverkar inte din provision.

Tidigare i veckan gjorde de dessutom om systemet helt så nu vet man inte riktigt hur stor provision man får. Det beror helt på hur mycket köparen betalade för de credits han använt för att köpa bilden.

Vad är ditt användarnamn på iSock?
 

o-lindh

Medlem
The Tor skrev:
Rankingsystemet finns fortfarande kvar men det påverkar inte din provision.

Tidigare i veckan gjorde de dessutom om systemet helt så nu vet man inte riktigt hur stor provision man får. Det beror helt på hur mycket köparen betalade för de credits han använt för att köpa bilden.

Vad är ditt användarnamn på iSock?
olindh :)
vad är ditt?
 
ANNONS