** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att spara JPEG upprepade gånger...

Produkter
(logga in för att koppla)
Grundproblemet blir alltså att amatörer måste sluta att spara hela tiden för varje ändring man gör. Det är inte MS Word vi pratar om här....

/m
 
Nej, största försämringen blir redan vid första JPG-komprimeringen.

JPG är kanon om man tycker att bilden blir bra direkt ur kameran. Vill man ljusa/mörka eller ändra vitbalansen i bilden så är RAW bättre.

/Karl
 
Så här kan man göra för att exakt se vad som är skillnaden mellan bilderna i första inlägget.

Öppna båda bilderna i PS
Kopiera över ena bilden till den andra.
Välj "Differans" i lageralternativen.Bilden blir svart
Slå samman lagren
Invertera bilden
Höj kontrasten till nära 100%
Då ser man en ljus bild med de förändrade pixlarna.

Det kan vara så att Gimp bara sparar om de förändrade pixlarna vid siffrorna du har lagt in. Resten av bilden är original-jpeg som inte komprimeras om. Så gör Picasa när man tar bort röda ögon. Jpeg hanterar rutor som är 16x16 pixlar.

Jag har inte PS här så jag kan inte visa skillnaden
Jag gjorde som ovan på bilderna i första inlägget och på länken nedan visas skillnaden mellan bilderna. Tänk på att skillnaden är kraftigt förstärkt med kontrastökning och minskad intensitet.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=131201181504P6dd0
 
Grundproblemet blir alltså att amatörer måste sluta att spara hela tiden för varje ändring man gör. Det är inte MS Word vi pratar om här....

/m
Just däför är det väldigt fiffigt med ett program som hela tiden jobbar från ett undansparat original så att den justerade kopian maximalt blir en generation "sämre" än originalet. ACDSee funkar så, gissar att även Lightroom gör det.
 
Just däför är det väldigt fiffigt med ett program som hela tiden jobbar från ett undansparat original så att den justerade kopian maximalt blir en generation "sämre" än originalet. ACDSee funkar så, gissar att även Lightroom gör det.
Ja, så är det. Lightroom utgår altid från originalet oavsett om det är Raw, Jpg eller annat. Att kludda runt pixlarna med ex. photoshop är oftast onödigt om man inte måste.
En annan finess är att man kan spara flera justeringar som utgår från samma originalfil. Helt suveränt.
 
Ja, så är det. Lightroom utgår altid från originalet oavsett om det är Raw, Jpg eller annat. Att kludda runt pixlarna med ex. photoshop är oftast onödigt om man inte måste.
En annan finess är att man kan spara flera justeringar som utgår från samma originalfil. Helt suveränt.


Nu börjar det snurra runt.

Om infilen är jpeg är ju den mesta skadan redan skedd. Man kan inte sänka exponeringen för att få fram detaljer i högdagrarna och man kan inte öka den för att få fram detaljer i skuggorna. Lika mycket som med RAW alltså. Men det är inte så konstigt, 8 bitar är rätt långt från 14 bitar.
 
Man kan inte sänka exponeringen för att få fram detaljer i högdagrarna och man kan inte öka den för att få fram detaljer i skuggorna.

i högdagrarna vete 17 om jag noterat något men i skuggorna kan man väl (till viss gräns) få fram lite detaljer på en jpeg? Tycker det ser så ut nästan när jag fixar med mina jpeg i Lightroom :)
 
i högdagrarna vete 17 om jag noterat något men i skuggorna kan man väl (till viss gräns) få fram lite detaljer på en jpeg? Tycker det ser så ut nästan när jag fixar med mina jpeg i Lightroom :)

Säger inte emot, det är svårt att få fram mer information ur en jpeg. Vilket var min poäng, RAW-har mer information. Förstås.
 
Säger inte emot, det är svårt att få fram mer information ur en jpeg. Vilket var min poäng, RAW-har mer information. Förstås.


Två olika saker kanske egentigen men om du menade detaljer som INTE finns, då får man inte fram mycket. Detaljer som redan finns men för ögat för mökt att se så brukar man kunna få fram lite detaljer att framträda mer i skuggor med öka exponering/ljus lite.

I högdagrarna vetetusan, där är det nog rätt kört med jpeg :)
 
i högdagrarna vete 17 om jag noterat något men i skuggorna kan man väl (till viss gräns) få fram lite detaljer på en jpeg? Tycker det ser så ut nästan när jag fixar med mina jpeg i Lightroom :)

Skall vi vara petiga kan du aldrig få fram mer detaljer ur en jpeg, det du ser är vad som finns. Däremot kan du förstärka enskilda detaljer med lokala (eller globala) kontrastförändringar, på så sätt "framträder" detaljer ur skuggorna som vi kanske inte kunde urskilja från början (men de fanns där från början).

Men då det är i just skuggor och högdagrar jpeg-komprimeringen har tagit bort mest information finns det i råfilen faktist detaljer som är helt förlorade i jpeg-bilden, vilka kan fås att framträda med lokala kontrastförändringar.

En annan viktig skillnad är det totala tonomfånget, en typisk råfil kan i praktiken beskriva en kontrastskillnad som motsvarar c:a 11-12 EV (14 EV för de senaste modellerna). Ett mycket viktigt steg i råkonverteringen är därför hur denna information skall omvandlas till 8-bitar gammakodat data (dvs. en typisk tiff eller jpeg) med ett tonomfång på c:a 8 EV, denna transformering görs på ett ganska standardiserat sätt som syftar till att skapa en "användbar" bild direkt utan vår medverkan.

Mycket förenklat(!) skulle denna transformering kunna beskrivas som följer. Programmet börjar med att klippa bort c:a 1 EV i vardera ände av histogrammet, det som blir kvar behandlas sedan med en S-kurva så att den inbördes relationen mellan de 6 EV som finns i mitten bibehålls medan ändarna pressas samman så att allt får plats på de 8 EV vi har tillgängliga.

Skillnaden blir då alltså att när vi själva styr råkonverteringen kan vi dels få tillbaka informationen som klipptes bort i ändarna (som alltså inte alls finns med i jpeg-bilden), dels kan vi välja en mindre sammanpressning i skuggorna för att lyfta fram (ljusa upp) dessa (där jpeg-bilden alltså redan har förlorat informationen som fanns på grund av dels hård sammanpressning men också själva komprimeringsalgoritmen).
 
Nu börjar det snurra runt.

Om infilen är jpeg är ju den mesta skadan redan skedd. Man kan inte sänka exponeringen för att få fram detaljer i högdagrarna och man kan inte öka den för att få fram detaljer i skuggorna. Lika mycket som med RAW alltså. Men det är inte så konstigt, 8 bitar är rätt långt från 14 bitar.

Jovisst är det så. Det hela handlar väl i grunden om ens val att fota i Jpeg eller RAW. Fotar man i Jpeg så har man ju valt bort möjligheten att göra stora förändringar i exponeringingen, däremot så finns det ju stora möjligheter att finjustera exponeringen även med Jpeg. Hamnar man i rätt härad från början när det gäller exponeringen så ska man knappast behöva fota i RAW, så resonerar i alla fall jag. Vid kontrastrika motiv så exponerar jag normalt lite i underkant och lyfter skuggorna med hjälp av Active D-lighting (Nikon), vilket fungerar fint tycker jag. Det är ju inte fråga om att få en totalt jämn exponering heller (á la HDR) utan är det en solig dag med skuggor så må detta ju synas i bilden, annars fotar man ju något annat än det som är för handen vid fototillfället. Därmed inte sagt att man vill kunna få fram en del detaljer i skuggorna, men det tycker jag man löser rätt bra på ovanstående sätt. Men jag gissar att det här är ett område där var och en blir salig på sin tro. Min ståndpunkt är nog ändå att alltför många hårddiskar i världen fylls upp av rådata från digitalkameror.
 
... måste inte leda till katastrof! Tror jag.
JPEG-kompression gjordes alltså av GIMP 5 gånger. Resultatet blev som följer:
Bilder på skärmen från en webbkamera ser hyfsade ut också. Man märker först skillnaden vid utskriften. Zooma in samma motiv på båda bilder till 100% och skriv ut. Först då kan man se något.
 
Jovisst är det så. Det hela handlar väl i grunden om ens val att fota i Jpeg eller RAW. Fotar man i Jpeg så har man ju valt bort möjligheten att göra stora förändringar i exponeringingen, däremot så finns det ju stora möjligheter att finjustera exponeringen även med Jpeg. Hamnar man i rätt härad från början när det gäller exponeringen så ska man knappast behöva fota i RAW, så resonerar i alla fall jag. Vid kontrastrika motiv så exponerar jag normalt lite i underkant och lyfter skuggorna med hjälp av Active D-lighting (Nikon), vilket fungerar fint tycker jag. Det är ju inte fråga om att få en totalt jämn exponering heller (á la HDR) utan är det en solig dag med skuggor så må detta ju synas i bilden, annars fotar man ju något annat än det som är för handen vid fototillfället. Därmed inte sagt att man vill kunna få fram en del detaljer i skuggorna, men det tycker jag man löser rätt bra på ovanstående sätt. Men jag gissar att det här är ett område där var och en blir salig på sin tro. Min ståndpunkt är nog ändå att alltför många hårddiskar i världen fylls upp av rådata från digitalkameror.

Ögat har större dynamik är digitalkameran. Vill du begränsa dina möjligheter till att kompensera för detta för du tycker raw-jpgkonvertering är omständigt så fortsätt med det. D-lighting är bara en liten del av justeringsmöjligheterna och gör du den redan i kameran så blir den ju permanent.

Hårddisk blir billigare snabbare än man fotar, även om man räknar in sensorstorlekarnas tillväxt.
 
Med vilken måttenhet vill du ha skillnaden=)

Om du läser i tråden finns en metod om att använda blandläget Difference för att se skillnad mellan original och en sparad version, så kan du avgöra själv.
.
 
Kanske lite off-topic, men hur förstörande är egentligen en jpg-nersparing på högsta kvalitet?

Rent visuellt vill jag påstå att det syns ingen skillnad alls.

Prova själv: utgå från en bild i råformat och öppna den på valfritt sätt och spara som TIFF. Spara sedan denna TIFF som JPG med högsta kvalitet. Jämför sen TIFF och JPG på valfritt sätt.
 
Nu känns det som att mitt inlägg ovan blev lite flummigt.
Givetvis går detta inte att mäta i rena siffror.

Det jag var inne och funderade på var att om det i jpg-standarden finns möjligheter att spara en bild med icke-förstörande komprimering i en jpg-fil? För även en bild sparad på högsta kvalitet/minsta komprimering lär ju få en liten kvalitetsminskning?

I spara-dialogen i PS finns det något som heter 'Format options'. Här kan man välja mellan Baseline/Baseline Optimized/Progressive. Påverkar dessa kvaliteten?
 
Nu känns det som att mitt inlägg ovan blev lite flummigt.
Givetvis går detta inte att mäta i rena siffror.

Det jag var inne och funderade på var att om det i jpg-standarden finns möjligheter att spara en bild med icke-förstörande komprimering i en jpg-fil? För även en bild sparad på högsta kvalitet/minsta komprimering lär ju få en liten kvalitetsminskning?

I spara-dialogen i PS finns det något som heter 'Format options'. Här kan man välja mellan Baseline/Baseline Optimized/Progressive. Påverkar dessa kvaliteten?

jpg är alltid förstörande, om du bryr dig om kvalitetsminskningen kan du välja tiff.
 
ANNONS