Annons

Auto-crop i Lightroom 5???

Produkter
(logga in för att koppla)

tommypeters

Aktiv medlem
Jag har tidigare enbart använt Photoshop, men i och med Adobes erbjudande om Photoshop CC+Lightroom 5 så försöker jag nu använda enbart Lightroom istället på 90% av bilderna från senaste semesterresan.

Mycket liknar ju hanteringen i Camera Raw, filtrering på rating fungerar bra osv. - men det är en sak jag inte hittar inställningen för. Om jag tar upp en bild i Develop så ser jag inte hela bilden, den är beskuren mycket smalare än originalbilden. Med "R" för Crop så kommer jag åt att dra ut så att jag (om jag vill) får med hela bilden, men jag vill förstås ha det tvärt om - att jag från början får med hela bilden och bara behöver gå in i Crop om jag vill beskära bilden något. Och det är inte bara visningen av bilden, gör jag en export kommer bara den delen av bilden som syns med.

Men jag hittar som sagt inte var jag ska ändra detta, "Reset Crop" ändrar ju bara för den aktuella bilden.
 
Inte medvetet...

Den enda medvetna inställningsändringen jag gjort gäller kameraprofilen. Eftersom Lightroom av någon anledning inte har Canon PowerShot-profiler längre än till S100, trots att S110 och S120 funnits länge, så hittas inte rätt profil automatiskt trots att S100-profilen funkar bra för S110. Så jag har satt S100-profilen some default nu när jag jobbar med foton från S110-kameran. Men det ska väl inte ha något som helst att göra med beskärningen...?

Det finns i alla fall inget under User Presets, inget under Lightroom-Förinställningar heller...
 
Lite mysko:

Om jag i crop-panelen väljer Aspect Ratio: Original så får jag hela bilden, väljer jag Aspect Ratio: As shot, så blir det det smala utsnittet.

Det är första gången jag har fotat med S110:n (ville inte dra runt på spegelreflexen), verkar ju som om jag har valt ett smalt format för fotograferingen och hade jag fotat i JPEG så hade bilderna blivit så. Men i RAW så sparas hela bilden, med någonstans med info om vilket utsnitt som angivits? Inte riktigt vad jag tror att det är, jag beskriver mer känslan hur det "känns"...

Om det är Aspect Ratio som spökar så skulle jag vilja kunna låsa den till original, det finns en hänglåssymbol i crop-panelen, men den låser bara AR för den aktuella bilden...
 
I mitt Lightroom 5.3 så ser det ut så här vid beskärningsverktyget:

Den har beskärningsytan runt hela bilden när jag öppnar den, sen får man dra ner den till den storleken man vill ha.
 

Bilagor

  • ScreenShot001.jpg
    ScreenShot001.jpg
    58.8 KB · Visningar: 468
Jo, men ändringar under Inställningar/Settings påverkar enbart den aktuella bilden...

När du går in i crop-verktygets panel så står den ju alltid som "As Shot" eller motsvarande på svenska, om du ville att den alltid skulle börja med "Original", var skulle du ändra det så att det inte bara påverkade den aktuella bilden?
 
Jag har kommit på att det i alla fall är som jag gissade ovan med S110:n och dess inställning, den var inställd på ett smalt format, smalare än vad sensorn är. Men i RAW-filen skickas hela bilden med + info om beskärningen i kameran.

Nu är det här inget problem, när jag gått igenom lite bilder så är ju "As Shot" det utsnittet jag tänkt mig och det är i stort sett bara när jag behöver använda "Upright" i Lightroom som jag kan behöva att byta från As Shot till Original.

Det verkar som Lightroom alltid defaultar till As Shot om sådan beskärningsinfo finns, annars utgår den från Original.

När jag googlade om problemet och Presets hittade jag bara info om Lightroom 4, där var det i alla fall tydligen så att man i en preset kunnde få med allt utom crop-info...
 
Jo, men ändringar under Inställningar/Settings påverkar enbart den aktuella bilden...

När du går in i crop-verktygets panel så står den ju alltid som "As Shot" eller motsvarande på svenska, om du ville att den alltid skulle börja med "Original", var skulle du ändra det så att det inte bara påverkade den aktuella bilden?

Tror inte att det går att ändra detta utan man får ändra varje gång man ska beskära ny bild.
 
OK, det har ju visat sig att det som sagt inte är något större problem när jag väl förstod att det är min egen beskärning som föreslås.

Enda problemet som är kvar är att hänglåssymbolen sitter på låst, dvs för de bilder där jag vill ändra beskärningen måste jag först gå till crop-panelen och klicka på låset för att kunna ändra beskärningen. Går det att ändra?

Tack för hjälpen jag fått!
 
Hänglås-symbolen innebär väl bara att förhållandet i crop är låst, dvs om du har t ex 4:3 så behålls den relationen när du cropar. Du kan fortfarande välja en annan beskärning, t ex 1:1, 5:4 osv.

Om du klickar bort hänglåset så kan du dra ut en crop som är helt fri och inte bunden till en fix relation.

Som du upptäckt verkar det inte gå att lagra en crop som en preset.

Däremot kan du synca crop mellan flera bilder om du vill ha samma crop.

Gå till den första bilden, beskär som du vill ha det.

Markera alla bilder (Ctrl+A)

Klicka på knappen "Sync" nere till höger. Se till att allt är avmarkerat förutom rutorna vid crop. Klicka på Synchronize så vips får du samma beskärning på alla bilderna i serien.
 
OK, det har ju visat sig att det som sagt inte är något större problem när jag väl förstod att det är min egen beskärning som föreslås.

Enda problemet som är kvar är att hänglåssymbolen sitter på låst, dvs för de bilder där jag vill ändra beskärningen måste jag först gå till crop-panelen och klicka på låset för att kunna ändra beskärningen. Går det att ändra?

Tack för hjälpen jag fått!

Kan du inte kopiera förändringen du gör gällande crop och sedan klistra in den på övriga bilder?

Edit: Ja, eller så gör du som beskrivet ovan. Ena eller andra sättet.
 
Kan du inte kopiera förändringen du gör gällande crop och sedan klistra in den på övriga bilder?

Edit: Ja, eller så gör du som beskrivet ovan. Ena eller andra sättet.

Jag tror inte det går att använda kopiera-klistra in redigeringar för mer än en bild i taget (men kan ha fel). Därför är nog sync lättare här.
 
Jag vill inte ha samma crop för alla bilder, jag vill välja helt fritt för varje enskild bild. Så någon kopiering mellan bilderna är inte aktuell. Det vore bra om hänglåset som default vore öppet, men inget allvarligt problem - det är bara så många bilder.
 
Jag vill inte ha samma crop för alla bilder, jag vill välja helt fritt för varje enskild bild. Så någon kopiering mellan bilderna är inte aktuell. Det vore bra om hänglåset som default vore öppet, men inget allvarligt problem - det är bara så många bilder.

Som sagt, du kan byta till någon av de "fasta" crop-varianerna utan att behöva låsa upp hänglåset.

Jag är lite osäker på hur man gör för att få hänglåset upplåst "permanent" (jag gillar att ha det låst) men är det inte så att om du låser upp, beskär och sedan går till nästa bild och trycker "R" så är väl hänglåset forftarande upplåst?
 
Jag vill inte ha samma crop för alla bilder, jag vill välja helt fritt för varje enskild bild. Så någon kopiering mellan bilderna är inte aktuell. Det vore bra om hänglåset som default vore öppet, men inget allvarligt problem - det är bara så många bilder.

Jag tycker personligen det är bättre med låst hänglås som default, för då kan jag enbart dra i hörnen och ändå behålla formatet för utskrift.

För som du fått svar ovan så innebär hänglåset att du kan ändra crop ändå, men enbart att du inte kan fritt dra till 10x1000 px eller nåt annat tokigt.
 
Tillägg: Prova att hålla nere Alt-tangenten när du klickar upp hänglåset, då tror jag det blir "default" för alla nya crops.
 
Hmm, det borde funka, men jag håller med dig, det verkar lite hipp som happp.

En annan shortcut som kan vara behändig, när du valt crop-verktyget, tryck "A" så slås hänglåset på och av, enklare än att klicka på det i alla fall...
 
Hmm, det borde funka, men jag håller med dig, det verkar lite hipp som happp.

En annan shortcut som kan vara behändig, när du valt crop-verktyget, tryck "A" så slås hänglåset på och av, enklare än att klicka på det i alla fall...
Absolut, det är just det där att flytta bort markören till hänglåset som känns så onödigt när jag ändå direkt ska tillbaka till bilden för att dra i crop-handtagen. Tack!
 
ANNONS