Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

automatisk panoreringshuvud för Mountainbike möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

winmtb

Medlem
Jag fick en ide om det är möjligt (och lagligt) att automatiskt fotografera mountainbike-tävlande när de passerar en kamera uppställd på ett stativ i skogen. Tänkte att man kan styra slutaren med en fotocell.

En avancerad variant skulle kunna vara att på stativet ha ett motordrivet panoreringshuvud som automatiskt följer åkaren med rätt hastighet! Man skulle då kunna köra med lång slutartid och få fartfylld känsla i bilderna - bakgrund och hjul blir suddiga, medans åkaren blir skarp. Självklart blir det en utmaning rent tekniskt - jag tänkte två fotoceller eller en radar som kopplas till en raspberry-pi-dator som räknar ut farten och styr panoreringsmotorns hastighet samt slutaren på kameran.

Nästa steg är om man kan automatiskt ladda upp bilderna till en websida, tex tävlingens hemsida. Det är här som jag undrar om detta skulle vara lagligt eller inte? Naturligtvis skulle det vara ballt om man med bildigenkänning kunde känna igen numret på nummerlappen med hjälp av en separat kamera kopplat till datorn.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kanske inte fullt så sexigt, men man kan ju ställa en fysisk person med en kamera också. En tävling pågår väl inte så länge och är ganska förutsägbar vart de åker. Automatik tycker jag man kan spara till att fånga ett lodjur på bild. Men som sagt automatik är ju såklart roligare, men det gäller ju att det är något tidsbesparande, så det inte tar 5x så lång tid att sätta upp och kalibrera än att ha en fotograf stående under åket
 

gunte

Aktiv medlem
Intresset för fotografering verkar inte vara så noga, tycker mer det är en massa teknik runtomkring som är i centrum..
 
ANNONS