Annons

Bör jag kräva bokningsavgift?

Produkter
(logga in för att koppla)

DjurJessica

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag fick frågan för någon månad sedan om jag ville fota ett bröllop i slutet av Juni, och vad det skulle kosta. Jag angav ett pris baserat på att jag normalt sett inte fotar bröllop, utan djur, och det var då förstås betydligt lägre än vad en "riktig" bröllopsfotograf tar, eftersom jag inte har så mycket vana av det, och kunden verkade tycka att det var skäligt och tackade ja till att ha mig som fotograf.
Vi ingick ett muntligt avtal och folk hörde samtalet så vittnen finns. Jag angav här att bilderna väljs ut och betalas i efterhand.

När jag sedan kontaktade kunden via mail så tydliggjorde jag att jag tog betalt för att dyka upp (2.500 kr som jag sa vid vårt avtals ingående) och jag också noga med att berätta att bilder skulle köpas efter bröllopet, alla som togs under hela dagen för 4000 kr eller styckpris om 50 kr st.
Jag förklarade också att halva summan om 2.500 kr skulle vara mig tillhanda snarast då det var att anse som bokningsavgift, och resterande betalning skulle jag ha fått inom 14 dagar före bröllopet. Detta p g a att jag har utlägg innan bröllopet i form av passande klädsel (jag är inte den som har en snygg klänning hänger i garderoben och bara väntar, går sällan på fest) för bröllopet, men även bensinpengar till platsen för bröllopet, det är en resa på närmare 7 mil enkel väg.
Bensinpengarna inkluderade jag i priset för att vara tillmötesgående.
Jag erbjöd också en provfotografering inkl 60 bilder KOSTNADSFRITT som ingår i priset om 2.500 kr.

När jag klargjort detta via mail, så blev det kalla handen.
Jag hade lurat dem ansåg man, när jag begärde betalt för fotona separat. Det hade nu gått en tid och jag hade fått erbjudande från min chef att jobba på två andra lukrativa uppdrag den dagen som bröllopet var inbokat, och jag hade förstås tackat nej då jag redan ansåg mig vara bokad, eftersom kunden sagt att man ville anlita mig.

Jag erbjöd kunden att få 60 bilder inkluderade i priset för fotograferingen, men de valde ändå att inte anlita mig pga priset.
Jag frågade om de inte ens tittat på andra alternativ och hade något att jämföra med, men det hade de aldrig gjort. Därav var de alltså inte så insatta i vad som brukar ingå i bröllopsfotograferingar, eller vad prisnivån ligger på. Jag förstod att de tycker att 2500 kr för att fota var jättedyrt redan det. Därför försökte jag förklara pedagogiskt varför det kostar som det gör, att många tar 800-1000 kr/timma plus moms, att det är väldigt "standard" att man köper sina bilder efter fotosessionen osv. Och att om man slår ut det så har jag verkligen tagit ett underpris för detta bröllop.

Hur som helst, de valde att avboka mig, jag har sagt nej till andra kunder pga att jag varit bokad via muntligt avtal. Jag har inte fått någon bokningsavgift inbetald, och jobben jag erbjudits att få samma datum har gått till andra, jag har alltså i praktiken förlorat inkomst. Jag undrar därför, ska jag envisas med bokningsavgiften?
Min spontana känsla är att de ska betala eftersom de bokade mig och muntliga avtal är lika bindande som skrivna. Men de hävdar att de inte vill betala då de inte sett det skrivet någonstans att jag ska ha bokningsavgift-för att jag förklarade detta i det första mailet jag skrev till dem, och som i sig var skälet att de backade ur.
Men jag informerade om det i samtalet där jag anlitades.

Hur ska jag gå vidare? Låta detta vara, eller skicka räkning och jobba vidare med inkasso och kronofogden??
 
Släpp det och dra erfarenheten att använda ett skriftligt avtal nästa gång. Skickar du ett krav via inkasso så kommer de att bestrida. När de bestrider tar inte kronofogden i det ens med tång, och då måste du kräva via domstol. Mycket tveksamt om en domstol skulle döma till din fördel.
 
Instämmer med Erik.

Jag anser att du har rätt till din bokningsavgiften, men inte att du ska slå dig blodig för den. Fokusera framåt och försök boka upp helgen med annat jobb. Var glad att du inte redan genomfört arbetet åt detta par som inte håller vad de lovar! Viss ironi, bröllopet handlar ju om löften....
 
Fast jag har ju vittnen som hörde när avtalet ingicks och att jag informerade om att bilderna köps efter fotograferingen, det är ju lika bindande som något skrivet avtal?

Bortsett från att det blir bökigt, så är väl frågan mera om jag inte har rätt att kräva de här pengarna alls?

För övrigt, jo jag har tillämpat skriftliga avtal, men här drog ju kunden sig ur när jag skickade avtalet i skriftlig form, trots att det faktiskt var inbokat enligt båda parter redan innan. Deras ord var att "vi har ändrat oss, vi vill inte längre anlita dig" alltså har de medgivit att jag var anlitad från start. Detta finns skrivet.

Jag känner nog att det är ok med lite bök.
 
Även jag håller med föregående.

För att utveckla det ytterligare så har ju en kund rätt att ändra sig, eller hur?

Då är frågan om ni även diskuterat eller avtalat vad en avbokning kostar. Skälet till en avbokning skulle ju faktiskt kunna vara att någon av brudparet blev sjuk och de därför fick ställa in, de kunde råkat ut för någon annan olycka eller varit otrogna så att bröllopet ställdes in pga av detta. osv osv

Den bokningsavgift du gärna vill ha kan jag ha förståelse för då du tackat nej till andra uppdrag, men samtidigt har du inte heller haft några kostnader ännu. Såvida du inte köpt kläder som du inte kan använda till något annat tillfälle.

Summa summarum, knyt näven i fickan och se framåt istället.
 
Fast jag har ju vittnen som hörde när avtalet ingicks och att jag informerade om att bilderna köps efter fotograferingen, det är ju lika bindande som något skrivet avtal?

Bortsett från att det blir bökigt, så är väl frågan mera om jag inte har rätt att kräva de här pengarna alls?

För övrigt, jo jag har tillämpat skriftliga avtal, men här drog ju kunden sig ur när jag skickade avtalet i skriftlig form, trots att det faktiskt var inbokat enligt båda parter redan innan. Deras ord var att "vi har ändrat oss, vi vill inte längre anlita dig" alltså har de medgivit att jag var anlitad från start. Detta finns skrivet.

Jag känner nog att det är ok med lite bök.

Om det är en bokningsavgift har de väl inte bokat förrän de betalat bokningsavgiften?

Tror du får släppa det, ni har missförstått varandras krav, tråkigt att det var muntligt avtal bara. Tur det inte var mer pengar.
 
Kan bara hålla med föregående talare. Släpp det och se framåt. Det finns en anledning till att vindrutan är mycket större än backspegeln....
 
Det finns en anledning till att vindrutan är mycket större än backspegeln....

Haha underbar analogi, inte hört den förr ^^

I övrigt instämmer jag med folket ovan, du har sannolikt ytterst lite att vinna på att driva vidare det här, vittnen till muntligt avtal eller inte. Kör på och upprepa inte samma misstag igen :)
 
Tycker det är saftigt att kräva 2500 kr i bokningsavgift. Det är arbetet du ska ha betalt gör, inte f
ör attdyka upp
 
Ponera att du får igenom ditt krav. Efter förhandlingar, vittnesmål, kanske domstol och advokatinblandning så står du där med dina tusenlappar och en rejält sur klient som kommer att lusa ner sociala medier och forum med missnöjeskommentarer om dig och dina metoder, hur rätt du än har.

I bland får man välja sina krig, och detta ser ut att bli svårt att vinna på flera sätt. Om du backar och säger "tack ändå" så kanske du får en newbornfotografering om ett år... ;)
 
Om kunden inte förstått din prismodell så kan inte det muntliga avtalet varit sådär väldigt bra.
Och som de övriga säger, det är ju när man betalat en eventuell bokningsavgift som man kan hålla inne med den. Att göra det innan är svårt.

Sen vill jag lägga till, jag tycker det här med att ta betalt för enskilda bilder är ett otyg, och något som hade fått mig att välja en annan fotograf (att många gör det är ingen fömildrande omständighet).
 
Ponera att du får igenom ditt krav. Efter förhandlingar, vittnesmål, kanske domstol och advokatinblandning så står du där med dina tusenlappar och en rejält sur klient som kommer att lusa ner sociala medier och forum med missnöjeskommentarer om dig och dina metoder, hur rätt du än har.

I bland får man välja sina krig, och detta ser ut att bli svårt att vinna på flera sätt. Om du backar och säger "tack ändå" så kanske du får en newbornfotografering om ett år... ;)

Haha, ja kanske, men jag skulle nog tacka nej till den om det var samma kund. Jag förstår med lite perspektiv som kommit under dagen att ni har rätt, det är bara det att jag HAR köpt kläder inför detta som jag inte normalt sett hade köpt, och det känns lite sådär, eftersom jag varit mycket sjuk tidigare i år och inte haft så mycket inkomster, så jag hade BEHÖVT pengarna också.
Men samtidigt har ju negativa rykten en tendens att sprida sig så mycket mer effektivt än det bra..
Får nog se i vindrutan i stället för i backspegeln kanske.
 
Om kunden inte förstått din prismodell så kan inte det muntliga avtalet varit sådär väldigt bra.
Och som de övriga säger, det är ju när man betalat en eventuell bokningsavgift som man kan hålla inne med den. Att göra det innan är svårt.

Sen vill jag lägga till, jag tycker det här med att ta betalt för enskilda bilder är ett otyg, och något som hade fått mig att välja en annan fotograf (att många gör det är ingen fömildrande omständighet).

Det är en modell som jag tagit efter helt enkelt för att företaget jag jobbar på som är mer nischat inom foto, säljer bilderna styckvis i allmänhet. Det är lite vanans makt. Jag brukar dock låta kunden välja alla bilder för ett väldigt förmånligt pris och inkluderar oftast bilder i fotopriset, men här var erbjudandet att man fick en fri provfotosession med tillhörande bilder kostnadsfritt, dessa bilder valde man bort och då erbjöd jag att inkludera samma antal bilder från själva bröllopsdagen, men det var inte intressant det heller.

Sånt händer, jag har lärt mig av misstagen, och kommer hädanefter att låta telefonen vara när det gäller bokningar, det ska skrivas avtal från och med nu. Bättre för alla.
 
bokningsavgiften kan vara betydligt högre din finns dom som tar 10-25% av slutpriset så det jag säger jag inget om. Däremot så brukar jag alltid skriva kontrakt med kund där det står exakt vad som ingår o vad allt kostar. Sedan har kunden 1 vecka på sig att betala bokningsavgiften (500-1000kr). Om dom betalar den så är deras datum reserverat för dom om dom inte betalar så har vi ingen bokning och jag skulle inte kräva något även om vi skrivit kontrakt för jag tar bokningsavgiften som en slutlig bekräftelse på att avtalet bokat.

Så släpp det o var mer tydlig med vad som ingår o skriv ett skrifligt avtal så kommer du kanske slippa avhopp.
Om kunden förstått din pris strategi från början så hade dom antagligen inte velat boka dig eftersom dom backade ur senare. Jag säger inget om dina priser men för just den kunden så passade dom tydligen inte, Finns alltid dom som tycker det är för dyrt om det inte är gratis ;-)
 
ANNONS