Annons

backpackingresa - do`s and dont´s

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!
Snart ska jag iväg på min första resa med kameran i bagaget!

Personligen är jag en väldigt (med betoning på väldigt) oerfaren resenär. med enbart en charter resa i grekland som erfarenhet!

Så nu slår jag till på stort!
Den 2 maj avgår flyget och kommer landa i Sydney två dagar senare!

Det är enbart en enkelbiljett som är inköpt så hemresan kan bli närsomhelst (förhoppningsvis senare än förr!)

Planeringen har vart lång, men jag känner och misstänker att det finns mycket jag inte har tänkt på, och att det också finns saker jag inte behöver oroa mig för (som jag idag gör)

Resan kommer helt gå i fotograferandets tecken och för att kunna få ut så mycket som möjligt, och inte heller känna mig förhindrad i något av mitt arbetsflöde så åker den utrustning jag till foto ner i väskan (även laptop)

Jag är väldigt tacksam för tips och annat som kan göra min resa till en bättre upplevelse och även minska risken på att gå på nitar eller annat!

Alla tips, råd och erfarenheter är välkomna!
 
Här kommer ett tips från en resefotograf som jag känner. Ta en svart tuschpenna (vattenfast) och fyll i alla konturer av kameramärken och på objektiv. Är du riktigt hardcore går du loss med lite tipp-ex också som du sen nöter av. Allt för att ge sken av en gammal utrustning och inte skylta med kända märken. Köp gärna en 50mm f/1,8 att ha på kameran när du springer omkring på marknader osv på nätterna. Det är bra, ljusstarka objektiv som inte ser då dyra ut. Du ska alltså till Australien, och där är det säkert hyfsat säkert, men jag antar att du tänkt röra dig i fattigare länder också. Nu är Sydostasien en relativt säker region, men det finns fortfarande fattiga människor där OCH turister som du själv. En stulen kamerautrustning kan lätt lämnas in på en pantbank och förlänga en resa med flera månader för den som åker med knapp budget.

/Peter
 
Först ett allmänt råd:
Sydney är trevligt liksom Australien i övrigt och livsstilen är lite tillbakalutad. Det drar till sej många människor varav en del inte är alldeles ärliga. Var lite kritisk när du väljer vilka du är tillsammans med, som Peter skriver ovan, en bra kamerautrustning kan finansiera en tids uppehälle på den härliga Bondi Beach. Det finns också, precis som i alla storstäder, stadsdelar som kanske inte är så hälsosamma, Redfern är bara ett exempel.
Läs lite om Au och Sydney här varje dag innan avfärd så får du en inblick i livet "down under" <http://www.smh.com.au/index.html>
och lite geografi och sånt, men det har du väl spanat in:
http://walkabout.com.au/thisIsAus/index.shtml

Är du intresserad kan jag skicka över en hel säck med länkar.

Så ett mycket specifikt råd som du kanske hört förr:
Har du något ätbart, jag menar det allra minsta som är ätbart oavsett var det är inköpt eller anskaffat, kasta bort det innan du kommer till immigration på flygplatsen, det finns särskilda tunnor för det. Eller gå på rött och prata med kontrollanterna. Det är skyhöga böter på försök till införsel av vissa födoämnen. De är (med rätta) livrädda för att få in sjukdomar och främmande växter, djur, insekter, smittor.
Har du skitiga skor kan du tvingas tvätta dem innan du får komma in i landet. De är petnoga och ser allt i ditt bagage.
 
Tung kameraväska är jobbigt. Köp en 10-22 och ta din 50 1.4 samt hus så klarar du det mesta IMO. En liten Domkeväska skyddar bra och är diskret.

A
 
BACKUP!
Ta backup på alla bilder du tar. det finns många Internet cafeer där du kan bränna ner dina bilder på CD/DVD. Gör det och skicka hem kopian med posten.
En bärbar batteridriven HD (tex Epson P-x000, Hyperdrive) för att ta dagliga backuper av korten. Hyperdrive Colorspace är plastig men ger du får otroligt mycket för pengarna.
3 objektiv (Canon i mitt fall)
10-22
17-55
70-300 DO IS (litet och lätt)
alt
70-200 + 1.4 konverter (stort och tungt)
backup
50/1.8
 
PMD skrev:
Litet men inte lätt. Det väger 720g.

Dessa två väger tillsammans 980g. Enbart objektivet väger 760g, vilket är en nästan försumbar skillnad mot 70-300 DO IS. Den enda ordentliga fördelen med DO-objektivet är att det är kortare.
OK men det är det lättaste telen jag har. Min 70-200/2.8 IS väger 1590g. DO:n är mitt lilla "lätta" reseobjektiv när jag inte ska fota seriöst. Det är litet och ser inte särskillt dyrt ut vilket är bra i lite speciella länder.
 
Jag tänkte på 70-200/4. Med 2.8-varianten blir skillnaden i vikt större, förstås.

Annars är kanske 70-300/4-5.6 IS ett alternativ? Det väger 630g och är bara lite längre än 70-300 DO IS.
Dessutom är det ett objektiv som Carl-Henrik redan har.
 
Vet inte om du kollat upp det innan eller ej, men många länder (och jag är rätt säker, men ej 100, på att Australien är ett av dom) kräver att man har en utrese-biljett för att bli insläppt i landet, så vad beredd på att du kanske måste köpa en billig flygbiljett till Indonesien/Malaysia för att bli insläppt i Australien (detta gäller såklart inte om du har ansökt om visum i förväg), flygbiljetten man kanske måste köpa behöver man såklart inte använda..


Värt att kolla upp! om det inte stämmer så ledsen att jag skrämde upp dig :) Lycka till med resan!
 
Och i en del länder måste man ha en adress, minst första natten, att uppge vid inresan . . så boka hotel i förväg.
 
Se till att du har en bra reseförsäkring som täcker så mkt stöldbegärligt som kamera+dator (+ mer?).
 
Jag spenderade själv ca 4 mån i Asien med samma inställning. Hade med mig ett hus, 50/1,8, 70-300/4,5, 18-125/3,5 och en batteridriven PD70 80gb hårddisk (lyckades nästan fylla den). Till detta hade jag en vadderad kameraväska intryckt i en helt vanlig, sliten axelremsväska för att inte skylta med utrustningen.

Lite tungt var det men man släpade bara på den mellan orterna, väl på plats hade jag oftast bara kameran med mig ut i en mindre ryggsäck. Till 80% använde jag bara mitt 18-125 som var förvånansvärt bra. Skulle jag göra om det skulle jag faktiskt skippa 70-300:an.

Backup på något sätt, tex dvd skulle jag råda dig till med jämna mellanrum.

Litet rengöringskit, mycket damm och sånt därute.

Ta reda på kommunikationer i förväg. Jag var tvungen att vända tillbaka och förlorade 4 dagar på att inte dubbelkolla.

Kolla upp nästa anhalt i förväg på internet ang sevärdheter så slipper du missa dem eller spendera för många dagar i jakt på något.

Flera kreditkort ifall att du blir av med något (jag hade 3 st).
Kopior på pass, biljetter, visum (underlättar vid anmälan om de skulle bli stulna)

I övrigt, ha riktigt riktigt roligt...
 
Kör med minimalt med objektiv.. så slipper du damm i kameran.. efter ett par månader i mellanöstern så var det bara bladarn och fuji 6x9 som pallade.
Jag brukar köra digital (5D med 28-70) så man kan ladda upp lite bilder, hasselblad eller mamiya med normal och vidvinkel och en linhof technika med normal och vidvinkel och eftersom jag tar mycket porträtt så är en polaroidkamera grym att ha med sig så man kan ge bort bilder.. även om man befinner sig mitt i vildmarken. släng ner allt i en sliten kamerarygga utan logotyp och släpp aldrig väskan. Ett kabellås är bra så man kan låsa fast väskan på sunkiga rum.. sängen brukar vara bra så kan man lägga ryggan under. Annars kan man knyta fast ryggan i sig själv.. rekomenderas på nattbussar i sydamerika.. Kör du på film så skit i att den blir var ibland, det är bättre än att glömma den i kylskåpet på campingen i damascus.. Blypåsar är grym förvaring.
Bränn dvd:er, dubbla kopior och förvara i olika väskor alt. skicka hem ena uppsättningen per post.
Flasha inte med kamera på fel ställe.. kan vara schysst med en holga ibland som man inte behöver gråta blod över om man blir av med.

/S
 
gesoulis skrev:
Kopior på pass, biljetter, visum (underlättar vid anmälan om de skulle bli stulna)
Ja, det är en bra idé. Bästa förvaringen är givetvis inskannade på din webbsajt/mejlbox. Även bild på körkort och kreditkort är bra att ha där.

För övrigt är Icabankens kort det bästa/billigaste alternativet. De tar aldrig betalt för automatuttag (de flesta andra banker tar 40 kr per uttag utanför EU) och lägger inte på någon växlingsavgift (alla andra svenska banker lägger på omkring 1,5 procent på köp i utländsk valuta).
 
Haken med icabankens kort är att det inte alltid funkar av någon anledning jag aldrig förstått, så åk inte iväg med bara icakort, men för det mesta så fungerar det fint.
 
Du har säkert fått massa bra tips redan, men jag tänkte bidra med några ändå.

Gjorde själv en resa till Australien för två-tre år sen och hade kameran med mig. Jag tog med mig två objektiv, en vidvinkel (10-22) och ett macro (60mm). Jag klarade mig otroligt bra på dessa gluggar. Det blev många byten, jag missade många bilder där jag borde haft ett tele, men allt annat täckte jag rätt bra!

Stöldrisken ansåg jag som väldigt liten. Men jag tog ändå med mig kameran överallt. På stranden fick den ligga i väskan, och jag försökte hålla uppsikt på den hela tiden. Lite jobbigt kanske i längden, men det var inte så farligt. Men det var aldrig nån som rotade. Se till att ha försäkring innan du åker, för säkerhets skull.

Fotar du i raw eller jpg? Jag fotade i raw och hade med mig en hårddisk man kunde stoppa i minneskortet i. Skitsmidigt.

Ska du resa längs kusten så finns det många foto-ops. Överallt om du frågar mig. Men väl i Sydney så måste du gå till parken Sydney Botanic Garden. Där finns det mycket fint att plåta. Och spindlarna som hänger i träden där är gigantiska. Tro mig. :D

Jag var inte jätteinsatt i fotograferandet under min resa, så jag gjorde många nybörjarmisstag. Hade jag varit du så hade jag plåtat sönder innan resan. Lite tight med tid, men hellre lära sig kameran nu än sen.

Behöver du tips om östkusten så får du gärna höra av dig.
Här är lite bilder jag tog i Oz:
http://www.silfvercreations.com/photoblog/index.php?x=browse&category=15

Ha det så jävla skoj! Australien är helt underbart.
 
Damme skrev:
Haken med icabankens kort är att det inte alltid funkar av någon anledning jag aldrig förstått.
Jag har aldrig haft några problem med kortet. Men i princip håller jag med dig -- man ska aldrig resa med bara ett kort. Själv brukar jag ha med ett Mastercard och ett Visa.
 
ErlandH skrev:
Jag har aldrig haft några problem med kortet. Men i princip håller jag med dig -- man ska aldrig resa med bara ett kort. Själv brukar jag ha med ett Mastercard och ett Visa.

Komiskt att läsa. Av de 3 kort jag hade med mig var det just ICA-kortet som slutade fungera efter ca 1 månad. Det hävdades att jag tryckt fel kod 3 ggr och därmed var kortet spärrat och de måste skicka ett helt nytt kort till en fast adress.
Jag var alltså glad att jag hade 2 kort till med mig... =)

En grej till, viktiga adresser och tel-nr till folk hemma och till ev svenska ambassader i de länder jag besökte sparade jag på mailen.
 
Att kortet spärras när man slagit in fel kod tre gånger är (tack och lov!) inte unikt för Icabanken.
 
ANNONS