Annons

Barn, skola och fritidshem

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Hur ser det ut när en fotograferar barn i skolan och på fritidshemmet? Vad jag förstår kan det vara känsligt och godkännande av föräldrar kan behövas. Men hur ser det ut specifikt ur juridisk synvinkel? Givetvis tänker jag på de etiska frågorna men det är inte vad jag undrar över just nu. Tack på förhand!
 

AFJ

Aktiv medlem
Vi hade detta uppe till diskussion för inte så länge sedan.

Om jag minns rätt så är det så här:

1) Skolan är inte offentlig plats, alltså kan skolorna införa restriktioner om de vill.

2) Om inget annat sägs är fotografering tillåten.

3) Om restriktioner införs skall dessa anslås eller meddelas.

Det tycks som om många skolor har fotoförbud. En del kommuner skriver detta på sina hemsidor. Vilken verkan det har juridisk är väl tveksamt. Min gissning är att är först om det i skolbyggnaden finns anslag eller skyltar om förbud - eller om personalen meddelar att det råder föbud - som man inte får fotografera.
 

Konke

Aktiv medlem
Toppen, tack för infon! Om man får godkännande att fotografera i skolan, får man då göra vad man vill med bilderna (jag pratar inte om etiska frågor just nu)? Kan t.ex. rektor vid senare tillfälle säga att man inte får använda bilderna när de redan t.ex. har publicerats?

Och blir det tråkigt att dra upp en ny diskussion när det redan finns en undrar jag ifall ni vill vara vänliga och hänvisa till den tråden. Jag har letat men finner den inte.
 

AFJ

Aktiv medlem
Här är tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=146659

Som du ser är det lite olika uppfattningar och en del missförstånd fram och tillbaka.

Vad gäller publiceringen så kan jag inte tänka mig att en rektor skulle ha några juridiska möjligheter att i efterhand förbjuda publicering om du i förstone haft tillstånd att fotografera.

Det som kan hindra publicering är väl om fotot är kränkande eller om det är brott mot PUL.
 
ANNONS