Annons

Batteri till kameran!!

Produkter
(logga in för att koppla)

EafS

Medlem
Nu kan jag behöva lite hjälp!
Jag har en Canon 70d och ska köpa extrabatterier..

1, Hur viktigt är det med ett originalbatteri eller kan man köpa en "kopia"?

2, Vet vilken modell det ska vara men blev lite konfunderad när jag läste om olika mAh.. Det står 1800mAh på undersidan av mitt befintliga. Ett med 2200mAh borde väl ge betydligt längre batteritid? Men kan det skada kameran att välja 2200 istället för 1800?

Tacksam för svar^^
 
Det finns bättre och sämre kopior.

Jag har en kopia på EN-EL4 (Nikon) som jag använt i fem år och jag märker knappt någon försämrad kapacitet. Å andra sidan funkar originalbatteriet bra med bara lite sämre kapacitet än kopian, trots att det troligen är nio år.
 
Beror nog på kopian det, köpte kopior till min Panasonic G6 och trots att de är märkta med samma kapacitet som originalet räcker de inte ens till hälften så många bilder. Vet inte hur stor prisskillnaden är för ditt batteri, Panasonic tar bra betalt för sina så kopiorna jag köpte fungerar som reservbatterier, men jag skulle aldrig lite enbart på dessa.
 
Nu kan jag behöva lite hjälp!
Jag har en Canon 70d och ska köpa extrabatterier..

1, Hur viktigt är det med ett originalbatteri eller kan man köpa en "kopia"?

2, Vet vilken modell det ska vara men blev lite konfunderad när jag läste om olika mAh.. Det står 1800mAh på undersidan av mitt befintliga. Ett med 2200mAh borde väl ge betydligt längre batteritid? Men kan det skada kameran att välja 2200 istället för 1800?

Tacksam för svar^^

1. Vissa kamerabetterier har ett chip i batteriet som förhindrar att piratbatterier från att fungera men vanligtvis är det inga problem att använda piratbatterier.

2. Antalet mAh spelar ingen roll, ju högre siffra desto längre varar det. Kameran märker inget.
 
Som sagt, finns olika kvalitet. Jag har köpt från en tysk websida via Ebay. Dessa fungerar alldeles utmärkt till min 70 D.

//Benny
 
Jag har genom åren använt piratbatteri från Kaffebrus till både EOS 40D, EOS 7D och nu till min 6D.
De fungerar precis lika bra som originalbatterierna.
 
Tack för era svar!
Verkar ändå som jag kan chansa på bättre kopior..

Jag behöver LP-E6 batteri och Canons original ligger på 700-1000:- vad jag har sett.. Kopior har jag sett från 100:- och uppåt (fast de billigaste hade jag inte kört på)..

Paliswe:
1,Jag har sett att vissa skriver "full-decoded" om batterierna..då 'ska' de funka eller?
2,Nej det var det jag tänkte, att det varar längre och det är ju bra för min del :)

Någon sida att köpa från eller märke på kopia som ni kan rekommendera? Tycker priset på originalen är lite väl saftigt, särskilt när jag bara ska ha det/dem som buffert..
 
Ifall du väljer orginal kan du också använda LP-E6N som är en uppgraderad version och har 1865 mAh, ok obetydligt mer, men ska tåla kyla bättre. Hittade för 62€ på ebay.de + frakt.
 
Har kört piratbatterier till både Canon 7D och nu Nikon D800.
De bästa har hyfsad kapacitet men stora problemet för mig har varit med båda kamerorna att de inte velat starta alls när jag kört piratbatteri ibland. Tror det händer oftast när jag har piratbatteri i greppet. Får ta ur batterierna och då brukar det gå att få igång.
Kanske haft otur men nu kör jag bara med orginal.
 
Nu kan jag behöva lite hjälp!
Jag har en Canon 70d och ska köpa extrabatterier..

1, Hur viktigt är det med ett originalbatteri eller kan man köpa en "kopia"?

2, Vet vilken modell det ska vara men blev lite konfunderad när jag läste om olika mAh.. Det står 1800mAh på undersidan av mitt befintliga. Ett med 2200mAh borde väl ge betydligt längre batteritid? Men kan det skada kameran att välja 2200 istället för 1800?

Tacksam för svar^^

1. Du vet att det funkar och att det är gjort av det företag som tillverkat den kamera du har.

2. Se svar 1.

Ett originalbatteri är ingen dyr investering till en Canon 70D. Är de hundralappar du sparar värda de risker ett "piratbatteri" innebär? Det vet bara du.
 
Hej, när jag fick min kamera (Sony) för ca 5 år sedan var min första tanke att köpa extra batteri... men har ej gjort det sedan dess.

Problem? Nopp, klarat hela flygdagar (800-1200 bilder), resor på 2-4 dagar utan att ladda osv.

Självklart bra med reservbatteri, men kanske inte så tvunget som man tror?

Har fortfarande bara originalbatteriet kvar :)

/Leif
 
ANNONS