Annons

Beg 5D eller ny 50D, hur går era tankar?

Produkter
(logga in för att koppla)

offetoffe

Aktiv medlem
Hejsan

Funderar på att uppgradera.. antingen blir det en begagnad (fräsch) 5D, eller en ny 50D, pengarna är ju ungefär samma.

Med 5D får man fullformat, kräver EF objektiv.

50d erbjuder en modernare kamera, LiveView, bättre display. EF-S objektivet som jag redan har passar här.

Vem vinner bildkvalitet på hög iso? Snabbheten i kameran (bläddra mellan bilder, menyer etc), borde väl 50D vinna, eller?

Hur går era funderingar? Hur skulle ni råda, och varför?

Tack

/Olof
 
mycket beror på vad du skall hakameran till (säg inte fotografera).

vad fotar du till att böjra med?
 
5D för maximal bildkvalitet och fokus på vidvinkel.
50D för snabbhet och mer tele för pengarna.
 
Kameran kommer användas till vanlig semesterfotografering, samt även hobby-fotografering (street, arkitektur, landskap, nattbilder m.m.). Fotar ingen sport eller snabba fåglar, så en snabb AF är inte så högt på priolistan. Uppskattar om hög iso ger bra bilder, så slipper man använda blixt när man fotar inomhus.
 
Den "enda" anledningen att jag skulle välja 5D är fullformatet.

I övrigt tror jag att, den 3 år nyare, 50D är ett bättre val. Snabbare seriebildstagning, liveview,...skärmen på 50D är grym, menyer, snabbval,..likaså. Tar du bilder i RAW så är dessa filer rätt enkla att rensa på brus vid höga ISOn med.

Men som sagt, hur mycket lockar fullformat? ;)
 
50D är en bättre kamera på alla sätt och vis bortsätt ifrån sensorn som är mycket trevligare på 5D om man är ute efter den typen av fotografering där man drar nytta av den delen av den sensorns prestanda.


Sport, allmän fotografering, macro är 50D bättre på.
 
Nja, inte riktigt "på alla sätt" -- sökaren är väl rätt mycket trevligare på 5D?

Sökaren är milsvidd ifrån.

Annars håller jag nog med, bortsett från sensorn är 50D nog bättre på det mesta. Sen är väl iofs sensorn en rätt viktig del i en kamera.

FF i 5D kontra 50D ger förutom det som sagts tidigare i tråden, möjlighet till kortare skärpedjup, i synnerhet vid vidvinkelfotografering. Du kan i princip få samma korta skärpedjup med en 50D som med 5D på telesidan, men det blir dyrare objektiv (85/1.8 vs 50/1.2 - 135/2 vs 85/1.2 - 200/2.8 vs 135/2 - 300/2.8 vs 200/2).

Sen tycker jag personligen att det blir mer "levande" bilder med 5D. Men inget jag kan sätta fingret på, och dynamiken ska väl på pappret vara väldigt lika.

Tror 50D är ett bättre val i ditt fall, fast FF har verkligen sin charm. Många som gått över till FF och säger, "aldrig mera crop-kamera". Har aldrig hört någon som gått från FF till crop och sagt, "aldrig mera FF"...

Vet inte om du blev så mycket klokare dock...

Sen får man inte glömma att en beg. kamera alltid är en risk. 50D får du ju ny, med 1 års garanti.
 
Hej,

svaret kan du nog bara själv finna. Det beror på vad du tänker fotografera. Om du ska fotografera FRAMFÖR ALLT fåglar och djur eller action eller sport, då hade jag valt 50D (eller gamla 40 D, också mycket bra, fr.a. prisbillig i dag) som är snabb nog för detta - har du en kamera med bara tre-fyra bilder per sekund är det litet långsamt för detta ändamål. Ska du fortografera annat, landskap, människor, arjkitektur osv., då är ju 5 D ett bra val med sin fullformat.
Den viktiga frågan här är vad du vill använda kameran till. Både 5 D och 50 D är ju bra kameror.

Lycka till!

Brutus

ska tillägga att jag är Canon-ambassadör men i sak gör det ingen skillnad i vad jag tycker om dessa kameror - själv är jag ju överförtjust i nya 5 D Mk II men den kostar ju.
 
Hej,

såg nu att du själv besvarat frågan om användningen. Ja, då handlar det om tycke och smak. Jag älskar ju fullformatet och kör det så snart jag inte måste ha snabb seriebildtagning, men i dag finns det ju specialgluggar för de mindre sensorerna (jag tänker på vidvinkel), och det blir billigare.

Jag tror du ska köra till en riktig butik som har båda kamerorna, känn på dem. 5 D bör finnas kvar nånstans, fråga nån som har den annars.

Det skulle jag göra om jag var i samma valsituation som du.

Som sagt: lycka till! Och ta framför allt massor med bilder.

Om bilderna blir bra eller mindre bra beror rätt litet på kamerauset i sig.

Bästa hälsningar

Brutus
 
ANNONS