Annons

Behålla eller sälja Canon 6d

Produkter
(logga in för att koppla)

Alien

Medlem
Bakgrund: Har två kamerasystem, en Canon 6d och en Olympus E-M1 MkII.

Samtidigt som jag gillar Canon dras jag starkt åt smidigheten med M43. Gillar också känslan hos Olympusen.
Smidigheten är överlägsen, särskilt om jag hakar på ett 12-100 f4 på den. Utgångsläget är alltså att den blir kvar, och det är den som åker med på resor och om jag drar ut och fotar.

Men, till Canon-kameran har jag en del blixtar, vilket jag korkat nog saknar till Olympus. Det händer inte ofta, men ibland tar jag porträttbilder.

Har inga superroliga objektiv utöver 70-200;
85 mm f 1.8
50mm f 1.4
70-200 f 2.8 USM (OBS! Ej IS)

Så funderingen nu är om det går att få ut några vettiga pengar ur den här utrustningen idag, eller om det är bättre att spara just för porträttfoto? 70-200 skulle ju förvisso gå att sälja, men det är ändå riktigt skarpt och det kul att ha någon längre brännvidd kvar.

Hur hade ni gjort - har du sålt eller köpt något snarlikt nyligen? Vad gick det på?

Kanske ska lägga till att jag antagligen köper på mig några av Olympus trådlösa blixtar i takt med att de börjar dyka ut på marknaden, men just nu är de grymt dyra jämfört med tex 430Exii och canons gamla sändare.
 
Allt går att sälja... frågan är mer om det är i paritet med det du tror/vill/önskar få betalt för det.

I mitt fall vart det att fortsätta på det systemet jag hade dvs. Canon men om du nu valt och känner dig bekväm med Olympus och vill gå på det då är det ju bara att sälja Canon och sikta helt på Olympus.

Ditt Canon-system blir ju inte mer värt av att det bara ligger. Sen om du inte använder det i den utsträckningen man kan tycka att man borde så kanske det är bättre att sälja. Jag vet att det är lätt att tänka "Om jag inte får xx:- så kan det vara och de får ligga där de ligger". Det slutar mer med att man får typ 0:- eller ge bort sakerna den dagen man kommer till insikt att de legat orörda de senaste 10 åren.

Mitt råd, ta en funderare om det är Canon eller Olympus och agera där efter. Värden på sakerna, det är marknaden som styr och Tradera + Blocket är ju OK riktmärken

Lycka till :)
 
Kamerahus rasar snabbt i monetärt värde. Har du ingen användning för den så sälj så fort som möjligt innan den passerar gränsen för om det är värt besväret. Jag har också en kamera som mest ligger i skåpet numera, men användarvärdet är fortfarande högt om jag behöver ha två kamerahus med.
 
Använd den till riskfotografering?
Obevakad väska på stranden.
Vandring.
Cykelturer.
Fast nu var detta den mindre smidiga......
 
Är det något jag lärt mig genom åren så är det att sälja omgående. Prylar som blir liggande sjunker bara i värde och nio av tio gånger så säljs de ändå.

Om du gillar smidigheten med den mindre kameran men har investerat i Canon-prylar så vore kanske ett alternativ att sälja båda kamerorna och gå över till Canons spegellösa. Jag vet inte hur deras utbud ser ut. Då kan man troligtvis köpa en adapter och behålla objektiven tills dess att du successivt köper nytt.

En annan lösning är att sälja Canonprylarna och istället köpa ett blixtsystem som Godox AD200. Deras trigger går väl på runt 700 kr och byter du kamerasystem i framtiden så behövs bara en ny trigger. Blixtar och tillbehör kan följa med.
 
Idag får du ca 10.000kr för Canonsystemet (blixtarna har du inte beskrivit så kan ej uttala mig). Låter dock som ganska mycket pengar att sitta på för några enstaka porträttbilder med blixt. Sitter du förstås på dyr dedicerad blixtutrustning kan ju kalkylen möjligen påverkas.
 
Tack för alla svar!

Det ni säger verkar rimligt. Känns nästan som det är av nostalgiska skäl man håller kvar i utrustningen på nåt sätt.

Klokaste är nog att sälja av och om man återigen är sugen på fullformat - köpa begagnat igen :)

Blixtarna jag har är absolut inget särskilt, det är vanliga speedlights med Canons äldre trådlösa sändare. Men det funkar och är billigt i drift så att säga.

Tror jag ska undersöka prisnivåerna lite, leta upp de kartonger som finns och sälja av lite.

Tack återigen, önskar er alla en fortsatt fin kväll!
 
Hur hade ni gjort - har du sålt eller köpt något snarlikt nyligen? Vad gick det på?
För att få ett hum om prisnivån kan du söka på Tradera. Välj avancerad sökning och kryssa i "avslutade annonser". Man kan tyvärr inte filtrera bort objekt som inte såldes så du kanske får bläddra lite (men antagligen inte).
 
Kanske ska lägga till att jag antagligen köper på mig några av Olympus trådlösa blixtar i takt med att de börjar dyka ut på marknaden, men just nu är de grymt dyra jämfört med tex 430Exii och canons gamla sändare.
Olympus trådlösa blixtar har funnits på marknaden i tio år så det finns även en del begagnade att hitta.

Jag tycker att Olympus optiska trådlösa blixtstyrning är bättre än Canons (jag har båda), så du kommer nog inte att sakna just blixtarna om du gör dig av med Canonsystemet.

Alla Olympuskameror kan styra blixtar trådlöst och alla har antingen inbyggd blixt eller en liten lös tillbehörsblixt så man behöver inte köpa en extra sändare så länge du klarar dig med optisk blixtstyrning, och det har du ju gjort hittills.

Panasonic har samma blixtsystem, f.ö.

Jag känner inte till att någon Olympuskamera inte skulle kunna styra externa blixtar med sin egen blixt, men det är möjligt att nån gammal kamera inte klarar det här. Din EM-1 II klarar det definitivt.

Det finns piratblixtar som fungerar trådlöst med Olympuskameror. De är inte lika dyra och fungerar rätt bra. Jag har två sådana.
 
ANNONS