Annons

Behöver råd inför kommande uppdrag

Produkter
(logga in för att koppla)

Darktrace

Medlem
Hej

Jag fotar artister och dekor för en organisation som hostar danceevents. Och jag måste förbättra min fototeknik nu eftersom jag vill utvecklas som fotograf och ta bättre mer fokuserade bilder istället för att köra paparazi style och lämna lite åt turen.

När jag fotar artisterna så har jag i bakgrunden diverse dj utrustning, vackert ljus och människor i bakgrunden. Och jag vill lyfta fram alla vackra färger från ljusutrustnigen i bakgrunden vilket jag har haft lite problem med.

Jag kör med en Canon Eos 50d och Speedlite 430ex 2.

Och här till problemet. När jag via kameran ställer blixten på att synca andra ridån. Så skickar den iväg en blixt i början ändå. Det får inte bara dålig effekt utan artisterna tittar ofta bort efter första blixten eftersom dom tror att bilden är knäppt.

ställer jag in blixten manuellt och ställer syncen på andra ridån funkar det bättre. bara blixt på andra ridån men nu slår blixten alldeles för starkt!

Och då ställer jag via kameran ner blixtstyrkan tills det blir bra resultat.

Så min fråga är väl i stort sätt om det finns något sätt att komma åt det jag behöver ur kameran utan att behöva gå igenom allt detta krångel varje gång en sån bild ska tas?

Hade blivit mycket smidigare om jag kunde bli av med den där första blixten som min kamera skickar på 1:a ridån trotts att den står inställd på 2:a

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Tackar på förhand! Uppdraget är om 10 dagar så jag måste knäcka nöten innan dess

Mvh
 
Den första blixten är bara en förblixt och påverkar inte ljusheten i bilden. Det finns alltid en förblixt i TTL-läge, men den är lättare att upptäcka med den relativt långa slutartid som baksynk brukar innebära. Baksynk eller ej, det är den längre slutartiden som gör att det befintliga ljuset från omgivningen sugs upp mer eller mindre. Nackdelen är så klart att människor som rör sig blir suddiga och då kan en blixt i slutet hjälpa till att frysa rörelserna. Lite rörelsespår får man förstås, men det kan ju vara effektfullt.

Eftersom omgivningsljuset antagligen är olika starkt i lokalen får du nog räkna med att ställa in lite för varje scen.

Jag hade ställt kameran i M och valt en stor bländare och en relativt lång exptid, kanske en 1/10 s eller längre och därefter balanserat upp det med blixtstyrkan. Bra om det finns vitt tak att reflektera den mot, annars kan en bouncer el dyl vara bra.

Hellre lite suddiga bilder än trista, kalla blider med kolsvart bakgrund som auto-läge med 1/60 s brukar ge.
 
Senast ändrad:
Har du provat slow sync istället

Hej

Jag fotar en del i liknade sammanhang. Jag vill ha personerna belysta med blixen men vill ha "stämningen" runt om. Att bara köra på vanlig blixtinställning ger ofta platta bilder.

Jag brukar köra på slowsync eftersom jag inte fått så bra resultat på ridå 2. Det som är viktigt är att du läser igenom manualen eftersom det brukar finnas inskränkningar på inställningen när man kör med slowsync. Har det inte i huvudet men jag tror man skall köra på Shutter så man förlänger tiden...men som sagt läs igenom manualen. Programläge och bländarförval tror jag man skall undvika...men som sagt läs din manual (jag kör Nikon så det är säkert annorlunda) och exprimentera.

Lars
 
ANNONS