Annons

Behöver tipps!

Produkter
(logga in för att koppla)

David-11

Medlem
Hej! Jag fotar med en 35mm 1:18 utan zoom och behöver tips vad som är bäst med detta objektiv?
Jag tycker jag får till skärpan bäst om jag fota ett objekt som står framför en bakrund, tex en ros på ett bord. När jag ska ta på tex landskap så får jag inte till någon bra skärpa.
Ni som är grymma , vad är bäst att fota med detta objektiv?
 

ErlandH

Aktiv medlem
När du ska ta bilder på landskap, testa med att blända ner några steg, kanske till 5,6 eller 8, och se om inte det blir bättre.
 

lonian

Aktiv medlem
Vet inte vilken kamera eller objektiv du fotar med, men du kan ju alltid bildsöka på sample bilder av just det objektivet du äger så brukar det också står vilken bländare, slutartid och iso som använts för respektive bild.
 

Öjvind

Avslutat medlemskap
Ja precis så är det!
Har du en APS-C kamera och fotar med 18mm eller en Ff med 25mm så får du skaplig skärpa i hela bilden om du har satt fokus på ca 3m och bländat ner lite grann. Du får skapligt bra skärpa på allt nästan hur du än gör.
När du går till 35 mm eller längre brännvidd på Ff måste du börja fundera lite lite mer vad du vill ta. Vill du ta ett landskap så se till att ha förgrunden skapligt långt bort och fokus ännu lite längre bort, samt blända ner. Vill du ta ett sällskap vid ett cafebord, gå så nära du kan och blända bara ner vid behov. Vissa objektiv kan ha lite nervös bakgrundsoskärpa och då får du sträva efter att inte ha så framträdande bakgrund. Är du i fjällen kan du med fördel behöva längre brännvidd även för landskap men då står du ju ofta högt uppe och ser ut över landskapet.
Det är ju det här som är kul!
Du kan ha lite hjälp av en dof simulator för att se hur olika brännvidder funkar: https://dofsimulator.net/en/
 

PMD

Aktiv medlem
Hej! Jag fotar med en 35mm 1:18 utan zoom och behöver tips vad som är bäst med detta objektiv?
Jag tycker jag får till skärpan bäst om jag fota ett objekt som står framför en bakrund, tex en ros på ett bord. När jag ska ta på tex landskap så får jag inte till någon bra skärpa.
Ni som är grymma , vad är bäst att fota med detta objektiv?
Visa några exempel på bilder du tycker blev lyckade och bilder som du tycker blev misslyckade.
 

StanM

Aktiv medlem
Ett tips. När du skall fota ex.vis landskap, ta några bilder på samma landskap med olika bländare, typ börja med 1.8, blända ned lite, ta en ny bild, blända med lite, ta en ny bild. Fortsätt så tills du kommer till bländare 11.
Titta sedan på bilderna på en större skärm och bestäm dig för vilken bländare som ger det resultatet du gillar bäst. Det är bara du som kan avgöra vad du gillar bäst.
 

David-11

Medlem
Ett tips. När du skall fota ex.vis landskap, ta några bilder på samma landskap med olika bländare, typ börja med 1.8, blända ned lite, ta en ny bild, blända med lite, ta en ny bild. Fortsätt så tills du kommer till bländare 11.
Titta sedan på bilderna på en större skärm och bestäm dig för vilken bländare som ger det resultatet du gillar bäst. Det är bara du som kan avgöra vad du gillar bäst.
Tack för tipset Stan, detta ska jag göra :)
 
ANNONS