Annons

Bilder och tips inför fotning av lägenhet?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoDan

Aktiv medlem
Ska fota min lägenhet inför försäljning.

Skulle behöva inspiration om vad som blir snyggt med kameravinklar och så.

Har en 10-20 vidvinkel, stativ samt bra blixt.
Det är en ljus vit lägenhet med mycket ljusinsläpp. Badrum är lite mörkare.

Ska man köra så mycket som möjligt utan blixt?

Släng gärna in exempel från Hemnet där det fotats små lägenheter med bra resultat.
 

Splanky

Aktiv medlem
Kika i senaste Fotosidan Magasin där ett reportage om en mycket proffsig fotograf som plåtar åt HUSFOTO visar sin dag. En mycket bra och trevlig artikel.
 

weru

Aktiv medlem
Här får du förslag när fotar lägenheter, Gäller det att det ska se stort ut på bilden. Ska du en bild i vardags rummet ställ dig vid dörren och rikta kameran rakt fram sätt dig på en stol så du har kameran i midjehöjd använd stativ. Tänd alla lampor ta bort lösa prylar. Badrummet tag bort lösa saker som handdukar, tänd lyset. Bra inställningar på kameran Iso 100 Bländare 5,6, rikta blixten något uppåt. Lycka till // Rune
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ska fota min lägenhet inför försäljning.

Skulle behöva inspiration om vad som blir snyggt med kameravinklar och så.

Har en 10-20 vidvinkel, stativ samt bra blixt.
Det är en ljus vit lägenhet med mycket ljusinsläpp. Badrum är lite mörkare.

Ska man köra så mycket som möjligt utan blixt?

Släng gärna in exempel från Hemnet där det fotats små lägenheter med bra resultat.
Om du vill att försäljningen ska gå så bra som möjligt: anlita ett proffs. Oftast ingår den tjänsten i mäklarens arvode.
 

JerryN

Avslutat medlemskap
Precis som vid lackering: Förarbetet är A och O.

Städa, rensa bort personligt, stäng alla luckor, lådor, bort med allt löst, bort med allt personligt (foton i ramar, tandborstar osv)

Du har att göra en heldag med detta innan det ens är dags slå på kameran.

När jag sålde mitt hus valde mäklaren att lägga in massa bilder på naturen runt om, då huset såldes i skärgården...
Så jag fick en snygg fotobok. Femtitalet av bilderna var mina egna. Kust, stormvågor, landskap, berg, is & isflak etc...
Mäklaren hade bara tatt ett varv runt Flickr.... inte ens kollat namnet på fotografen (mitt).
Hon såg ut som en fågelholk när jag visade henne originalen på en 27" iMac....
 

Turbo56

Aktiv medlem
Jag vet att många som fotograferar lägenheter inför försäljning släcker alla lampor och arbetar med stativ.
 

Cygni

Aktiv medlem
Det som stör mig när man kollar hus på Hemnet är att det visar så lite bilder på själva huset, men väldigt mycket bilder på heminredning.
 
ANNONS