Annons

Billigare i Sverige än USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerry45

Ny medlem
Kollar på ett antal intressanta gluggar + diverse utrustning. Jämför B&H Photo med tex CyberPhoto



Nikon Nikkor AF-S 14-24/2,8 G ED

Pris B&H: Ex moms och avgifter: 1997$=14300SEK

Pris CyberPhoto: 14990SEK ink. moms



Kan det verkligen stämma eller räknar jag fel?



Dvs. om jag åker till USA och köper detta på B&H så får jag betala 14300 plus ev. state tax på 9% och därefter betala moms tull på detta när jag kommer till Sverige....



Samma sak med blixten SB910

Pris B$H Ex moms och avgifter: 547$=3900SEK

Pris CyberPhoto 3490SEK ink. moms...



Allåtså så är blixten tom dyrare i USA utan state tax än blixten i SE med moms????



Däremot verkar hus vara billigare i USA:

D810 3297$=2350SEK jfr ca 31000SEK i SE...



Har jag missat något? Momsåterbäring etc?

Tacksam för svar!



Jerry
 
Valutan

Ja, du har missat valutakursen. Svenska kronan har tappat rejält i värde mot dollarn det senaste halvåret. Priset på en geografisk marknad justeras ju inte dagligen mot världens alla växelkurser så vid ett enskilt tillfälle kan en prisjämförelse mellan två marknader verka ologisk.
 
Kollar på ett antal intressanta gluggar + diverse utrustning. Jämför B&H Photo med tex CyberPhoto



Nikon Nikkor AF-S 14-24/2,8 G ED

Pris B&H: Ex moms och avgifter: 1997$=14300SEK

Pris CyberPhoto: 14990SEK ink. moms



Kan det verkligen stämma eller räknar jag fel?



Dvs. om jag åker till USA och köper detta på B&H så får jag betala 14300 plus ev. state tax på 9% och därefter betala moms tull på detta när jag kommer till Sverige....



Samma sak med blixten SB910

Pris B$H Ex moms och avgifter: 547$=3900SEK

Pris CyberPhoto 3490SEK ink. moms...



Allåtså så är blixten tom dyrare i USA utan state tax än blixten i SE med moms????



Däremot verkar hus vara billigare i USA:

D810 3297$=2350SEK jfr ca 31000SEK i SE...



Har jag missat något? Momsåterbäring etc?

Tacksam för svar!



Jerry

Om jämförelsen ska vara laglig ska du, som du var inne på, lägga på tull och moms på de amerikanska produkterna. Sverige är billigt.

Problemet är inte bara USA. Köpte precis en blixt i Tyskland (det är lagligt att ta in varor inom EU) som jag skulle använda på en gång. Det var dyrare än i Sverige och så kan jag inte dra av momsen (så lätt).
 
Två saker har hänt i USA, vissa är allmänt, visa Nikon-specifika:
1. Priserna har anpassats till att dollarn varaktigt är lägre nu än 8 år sedan (gått upp i USA jf med Sverige p g a det)
2. Nikon tvingar upp priserna sedan något år. Säljer man billigare än ett visst belopp på varan får man inte sälja längre (gick ut brev till USA återförsäljare)
3. Det verkar som om Nikon kompenserar för effekterna av 2 ovan med att istället köra frekventa rabattkampanjer istället. Så man får vänta med köp på en sådan kampanj. Om dessa rabatter är tillgängliga för icke-amerikaner vet jag dock ej
4. Man får inte annonsera lägre än ett visst pris p g a 2 ovan men ibland om man gör "add to cart" är priset lägre
 
Sedan spelar ju dollarkursen rätt stor roll här också.

Vid årsskiftet var den 6,50 och nu ligger den på 7,10 (-isch). Det gör ju nästan 2000 kr på en d810.
 
Det här är inget nytt fenomen, minns att jag jämförde svenska och amerikanska priser för runt tio år sedan. En del saker var mycket billigare i USA, andra saker kostade ungefär samma och en del var rent av billigare i Sverige. Hur stora skillnaderna är varierar som andra är inne på också kraftigt med valutakurserna. Med tanke på att kurserna inte sällan rört sig 15-20 % fram och tillbaka är det ju inte underligt att de relativa priserna också variear en hel del.
 
ANNONS