Annons

Blandteknik

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
De flesta fotograferar digitalt idag, men hos många finns nopstalgin kvar att stå i mörkrummet och labba.
Jag tänkte mig möjligheten att förstora, eller exponera fotopapper med digitala bilder.
Man kan tänka sig en kontaktkopiering av bildskärmen och sedan framkalla ett fotopapper.
Man kan även tänka sig att ersätta förstoringsappraten med en digital projektor, låta den belysa fotopapperet, och sedan framkalla fotopapperet. Kanske skulle man kunna få fram en blandprocess?
Någon som experimenterat?


Blandprocesser åt andra hållet är ju vanligt, dvs fotografera med analog kamera framkalla filmen och skanna in den i datorn och ändå få en digital bild.
 
En bildskärm tror jag att du får svårt att projicera på ett fotopapper med någon skärpa att tala om. En projektor skulle kanske gå bättre om du hittade en som kunde fokusera nära nog (få en tillräckligt liten avbildningsyta, om du nu inte vill göra jättestora kopior) och dessutom är både skärmar och projektorer väldigt lågupplösta, någon enstaka megapixel.

Utrustningen du skulle behöva skulle bli riktigt dyr, om den går att frambringa över huvud taget.

Det bästa(mest realistiska) är nog att köpa en riktigt bra skrivare. Tyvärr.
 
Alla fotolabb har i princip en sådan maskin.
Alla framkallade neg scannas och printas sedan på papper i maskinen.

Sedan finns det en speciell förstoringsapparat som tar en digital fil och du exponerar pappret och framkallar som vanligt.
Men jag har glömt vem som tillverkar den... kan det varit en DeVeere?? Dyr som katten!
 
Tak för svaren.
Jag tänkte mig mer om någon gjort experiment av den här typen. Alternativa metoder, och kanske får fram något som inte finns.
 
ANNONS