Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blir nog en med spegel igen...

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar inte finnas något behändigt under 35 mm alla stora objektivmärken inkluderade. Idéer nån?

Hej!

Om du med 35 mm menar motsvarande i FX så har ju Samsung sin 20/2,8 vilket är en jättebra glugg. Jag vet jag har en, bra skärpa från full glugg likaså 30/2,0 är riktigt bra, jag jämför med nikon 24/2,8 och 35/2,0 vilka lämnar en del att önska i vissa lägen map skärpa och kontrast vid full glugg.

Hans
 
Inget än, men funderar på Nikon D3200 eller Sony A37 med 35mm optik.
Vettigast vore väl att fortsätta köra med min frus Canon 1100D som är riktigt fin.
 
Tycker D3200 + 35 eller 28 låter som en vettig lösning. Alt beg D5100, som har finfin sensor och vikbar skärm.

Skulle även ta en titt på Olympus m4/3-kameror och deras båda 17 mm-gluggar alt Panasonic 20 f/1,7 i dina skor. Det lilla jag provat har AF varit suverän om man inte behöver följande fokus.
 
Blev en D3200 + Af-s 35 f/1.8 och Af-s 50 f/1.8. Riktigt nöjd!

Blev dessutom en sån här också, som några av er säkert sågar, men den väger ett par gram och gör faktiskt nytta.
 
Blev en D3200 + Af-s 35 f/1.8 och Af-s 50 f/1.8. Riktigt nöjd!
Grattis!!
Blev dessutom en sån här också, som några av er säkert sågar, men den väger ett par gram och gör faktiskt nytta.
Sågas inte av mig! Riktigt trevlig liten grej faktiskt, hindrar att personer på nära håll blir alldeles blåvita i ansiktet med hårda skuggor.

Fast har du lite bättre tid kan du experimentera med att hålla reflektorer framför blixten, t.ex. alu-folie och vita papper för att studsa blixten i tak och väggar, det kan ge ännu mjukare blixtbilder.
 
Vet inte hur det är med Nikon, men Canon har t ex 270EX som är en rätt "dålig" blixt men kostar samtidigt bara 1 500. Då har man en blixt man kan vinkla och studsa.
 
Nikons motsvarighet är SB-400 och kan precis som EX270 vinklas uppåt.

Men är det något som är tråkigare än blixtljus enbart framifrån så är det enbart studsat i taket (min åsikt). I sidan mot en vägg är trevligt. Får låna frugan sminkspegel.
 
Blev en D3200 + Af-s 35 f/1.8 och Af-s 50 f/1.8. Riktigt nöjd!

Blev dessutom en sån här också, som några av er säkert sågar, men den väger ett par gram och gör faktiskt nytta.

Lite OT, men varför i hela friden packar man en vit, en orange och en blå?

Borde det inte vara vit (färgneutral, matcha utomhusljus), "orange" (matcha glödljus) och "grön" (matcha lysrör/lågenergiljus)?

Jag dissar inte heller. Matchar man omgivningsljusets färg, blixtvärdeskompenserar ned lite, och använder lite längre slutartider kan det se helt ok ut. Särskilt i kombo med små, ljusstarka fasta gluggar som du har.

På mitt hus sitter kardborrefästen för rosco-gel av exakt samma anledning :)
 
Ja man behöver vara kreativ med blixten, vinkla, studsa, tona ned. Håller på att lära mig att använda min för fullt. Gillade aldrig den inbyggda och hade jag tänkt på/vetat om det hade jag nog förr köpt något liknande dina innan jag uppgraderade fullt ut :)
 
Nikons motsvarighet är SB-400 och kan precis som EX270 vinklas uppåt.

Men är det något som är tråkigare än blixtljus enbart framifrån så är det enbart studsat i taket (min åsikt). I sidan mot en vägg är trevligt. Får låna frugan sminkspegel.

Hej!

Jag kör med diffusor på en sb-400 med huvudet riktat uppåt det är en rätt ok slövariant och mycket bättre än den inbyggda, fördel att 400an inte väger något och därmed inte märks. Självklart blir det vassare resultat med en sb-800 riktad bakåt vänster eller nåt i den stilen.

Hans
 
ANNONS