Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixpaket?

Produkter
(logga in för att koppla)

wistrom84

Aktiv medlem
Lurar på att hyra en mindre lokal för att fota i. Får en hel del uppdrag nu men har inte F-skattsedel så vill börja att avancera lite.

Lokalen har en minimal hyra i det området jag vill ha lokal så varför inte tänker jag?

Nu till frågan...vilket blixpaket ska man välja?

Finns det ngn som har erfarenhet av MSF 250 Blixtpaket vs VISICO VE-200?? Skillnad på dom? Kanske någon kan rekommendera ngt helt annat?
 
Elinchrom har kit som heter "D-lite 4 it" som jag tycker är schysst. Till en inte allt för stor summa får du ett kompetent blixtpaket, tillbehör och ett system som går att bygga på utan problem!
 
Elinchrom har kit som heter "D-lite 4 it" som jag tycker är schysst. Till en inte allt för stor summa får du ett kompetent blixtpaket, tillbehör och ett system som går att bygga på utan problem!

Jag har ett sådant blixtpaket och är inte nöjd med det. Det blir snabbt varmt, så att man måste vänta på att det svalnar innan man kan fortsätta. Dessutom missar den ibland att utlösa blixten, vilket ju är fruktansvärt frustrerande.
 
Jag har ett sådant blixtpaket och är inte nöjd med det. Det blir snabbt varmt, så att man måste vänta på att det svalnar innan man kan fortsätta. Dessutom missar den ibland att utlösa blixten, vilket ju är fruktansvärt frustrerande.

Hm, lät ju inte alls bra! Tack för att du delgav det :)
 
Jag har ett sådant blixtpaket och är inte nöjd med det. Det blir snabbt varmt, så att man måste vänta på att det svalnar innan man kan fortsätta. Dessutom missar den ibland att utlösa blixten, vilket ju är fruktansvärt frustrerande.

Inget jag känner igen. Blixtarna har ju termostyrda fläktar.

Vad jag vet är Elinchrom i princip det bästa man kommer över i kvalitetsväg om man inte ska gå upp rejält i pris till ProFoto etc. Dessa ger såklart andra egenskaper, men också till ett helt annat pris.

Är du helt säker på att dina blixtar fungerar som de ska?
 
Inget jag känner igen. Blixtarna har ju termostyrda fläktar.

Vad jag vet är Elinchrom i princip det bästa man kommer över i kvalitetsväg om man inte ska gå upp rejält i pris till ProFoto etc. Dessa ger såklart andra egenskaper, men också till ett helt annat pris.

Är du helt säker på att dina blixtar fungerar som de ska?

Nej, det verkar ju som om de inte gör det.
Men samtidigt blev jag varnad för detta innan jag köpte dem, och när jag kört en stund med högsta styrkan så lägger de av, trots att fläktarna står och snurrar allt vad de kan. Och det är samma för båda.
Och att de missar ibland....?

Ska kanske lämna in dem.
 
Ja jag kan inte säga med säkerhet, det kan bero på omständigheterna som de används under också.

Hade jag köpt dem med den inställning jag har till dem nu och fått problemen du beskriver hade jag hört med butiken jag handlade hos om de tycker att det är ett rimligt beteende eller om de kanske ska undersökas. Det låter ganska oacceptabelt att de överhettar så lätt, och jag har aldrig läst om det tidigare.

Att de missar ibland har jag sett enstaka ägare skriva om, men den absoluta majoriteten verkar inte ha detta problem. Det finns lite olika versioner av paketet, och de jag läst om som missar har varit utan "it" beteckningen, som jag fått för mig står för det inbyggda skyportsystemet? Kan ju vara något där som spökar isåfall, och att det inte drabbar "it" versionen, men jag kan tyvärr inte säga att jag läst på tillräckligt om just det problemet eftersom så få verkar drabbas.

Var det butiken du handlade hos som "varnade" dig om problemen eller läste du dig till dem?
 
Ja jag kan inte säga med säkerhet, det kan bero på omständigheterna som de används under också.



Var det butiken du handlade hos som "varnade" dig om problemen eller läste du dig till dem?

Ja, det var butiken, Scandinavianphoto i Mölndal. Men det lät inte då som om problemet var så stort som det visade sig vara. Men samtidigt känner jag det som om jag lurade mig själv när jag trots allt köpte dem.
Nu har jag köpt andra Elinchrome-blixtar på 1200Ws, vilka jag sällan behöver köra på maxeffekt och har inte märkt problemet där. Men de har inte it-funktionen. Och priset var hett helt annat, förstås.
 
ANNONS