** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Blixt problem SB80DX och D1

Produkter
(logga in för att koppla)

villgot

Aktiv medlem
Har idag varit ute och fotat med kombinationen SB80DX och en D1a med diffusedomen på. Har då fått helt svarta rutor i vissa lägen även att ljuset mer än väl skulle räckt till för att få ngn form av teckning i bilden. Vid dessa tillfällena var tiden inom synktiden. Blixten har dock visat att den skulle vara 3 steg under exp men eftersom tiden och slutare räcker till mer än väl utan blixt så har jag svårt att fatta vad det kan vara. Är det ngn som har upptäckt ngt liknande..? Är det jag som har bommat ngn inställning.

/Mvh
Villgot
 
jag har ingen lösning på ditt problem, men jag vet att D1 är ganska usel på blixtfoto, vilket läge kör du på blixten? Tydligen ska AA-läge vara det bästa.
 
Jag körde på TTL-Matrixen. Har kört den på det inomhus och då har det funkat stabilt men det var just som upplättning idag som det knasade..
 
Vid tillfällen vill ej SB80DX ge full blixt. Blixten "låser sig." För att eleminera felet har jag tagit ur batterierna för att bryta all strömförsörjning. Vad som orsaker felet vet jag ej.
 
vad jag vet är just matrixmätningen med D1 mer av ett skämt. Detta var en av mjukvarubuggarna som ordnades i D1h och D1x. Det egentliga problemet med D1:an är att den ger väldigt varierade resultat, AA-läget ska visst ge ett jämnare dito. Om du inte kollat in denna sida tidigare kan jag tispa om www.nikond1.com Där finns det nog ett tiotal trådar om D1:ans blixtproblem.
 
Fanns en hel del att den kanske inte TTLar som den skall men vad jag har svårt att fatta är varför det blir helt svarta rutor utan teckning bara för att man sätter på blixten när tider och bländare är de samma i de båda fallen.
 
det vet jag inte, men jag gissar på kortslutning eller något i den stilen. Hur är batterierna? Både kamerans och blixtens, D1 ger en hel del problem vid lågt batteri, och just batteriet är ett problem i sig.
 
Jo jag har fått lite sådana grejer vid lågt batteri innan men enligt mätarn så skulle det vara halvfullt, behöver ändå ett par till så jag köper och testar om det är så att det gamla batteriet inte tyckte om vårvädret.
 
jag tror nog att det är batteriet. Jag ska erkänna en sak: jag köpte en D1 idag, fattar det inte än. Jag köpte den för 4 tusen från svenska dagbladet, inklusive två batterier och laddare. Kanske inte något riktigt behov men nu kan jag i alla fall plåta sport...
 
Jag vet inte om det kan vara så att den behöver lite högre spänning när den synkar med blixten. För det är oftast det som hamnat i bufferten som knasat och det är ju de som går först när batteriet börjar ge sig. Det var ju ett helt klart trevligt pris för en D1a.
 
visst är det, särskilt som Kameradoktorn vill ha 11 tusen...ett sånt tillfälle får man inte många gånger, jag fick ett batteri mindre men det kan jag leva med;)
 
ANNONS