Annons

blixten på canon 300d slår för ljust!är det jag eller kameran som gör suddiga fotos?

Produkter
(logga in för att koppla)
TommieJ skrev:
Då provade jag att mäta mot ljusa/mörka ytor och använda automatiklås, men det blev ungefär lika dåligt ändå.
Det funkar inte med blixt.

Men... Canon har en förträfflig funktion som jag tror heter FEL, den går att använda. Jag gissar att FEL endast finns på dyrare hus.
 
Erik Schalin skrev:
Det funkar inte med blixt.

Men... Canon har en förträfflig funktion som jag tror heter FEL, den går att använda. Jag gissar att FEL endast finns på dyrare hus.

Nej, FEL finns även på 300D. Och det är den funktionen som träder i kraft om man använder automatiklås i det kreativa området. Har varit otydlig i mina tidigare inlägg. Minns jag rätt är skillnaden i handhavandet att man vid FEL ska hålla kvar *-knappen. Inte helt säker, skall läsa i manualen...

Red: Jo, enligt manualen skall *-knappen hållas kvar för FEL.
 
Senast ändrad:
Erik Schalin skrev:
Skärpa finns endast i ETT plan i bilden. Hannas skärpeplan ligger inte så som hon vill ha det.


Instämmer helt.

[/i]
Skärpedjupet är ointressant i frågan. [/QUOTE]

Instämmer inte, ännu:) Om man vid matbordsbilden lägger fokuspunkten på pojken i förgrunden och väljer inställning för ett kort skärpedjup blir damen vid fönstret mindre skarp eftersom hon befinner sig på ett längre avstånd från kameran. Om man då väljer ett större skärpedjup blir väl resultatet annorlunda. Tänker jag fel?
 
Senast ändrad:
Arne S skrev:
Instämmer helt.

[/i]
Skärpedjupet är ointressant i frågan.


Instämmer inte, ännu:) Om man vid matbordsbilden lägger fokuspunkten på pojken i förgrunden och väljer inställning för ett kort skärpedjup blir damen vid fönstret mindre skarp eftersom hon befinner sig på ett längre avstånd från kameran. Om man då väljer ett större skärpedjup blir väl resultatet annorlunda. Tänker jag fel?
[/QUOTE]
Ja det är fel tänkt.

Först och främst måste skärpan hamna där man vill ha den. För den dag du vill sudda ut damen i fönstret så kan du inte det för du vet inte var skärpan hamnar.
Sedan styr man djupet också.
 
--------------------------------------------------------------------------------
Arne Svensson (Arne S) skrev:
Instämmer helt.

[/i]
Skärpedjupet är ointressant i frågan.
--------------------------------------------------------------------------------



Instämmer inte, ännu:) Om man vid matbordsbilden lägger fokuspunkten på pojken i förgrunden och väljer inställning för ett kort skärpedjup blir damen vid fönstret mindre skarp eftersom hon befinner sig på ett längre avstånd från kameran. Om man då väljer ett större skärpedjup blir väl resultatet annorlunda. Tänker jag fel? [/QUOTE]

Ja det är fel tänkt.

Först och främst måste skärpan hamna där man vill ha den. För den dag du vill sudda ut damen i fönstret så kan du inte det för du vet inte var skärpan hamnar.
Sedan styr man djupet också.

-------------------------------------------------

Jag instämmer, tror att vi menar samma sak men att jag inte uttrycker mig på samma sätt som du. Jag utgick också i mitt exempel från att jag valt en fokuseringspunkt, i detta fallet pojken.

Fördelen med att använda A-DEP läget är att man inte själv behöver tänka på inställningar för större skärpedjup. Det finns naturligtvis en risk att någon fokuspunkt, precis som i "gröna rutan" hamnar på en vägg bakom. Men eftersom kameran sätter inställningar för ett stort skärpedjup minskar risken för den typen av oskärpa. Det är ett hjälpmedel men ingen garanti.

Min slutsats är att vi i stort har samma uppfattning.
 
Tommie:

Jag har nu talat med Canons support angående *-kappens nyttjande. Man kan tolka boken på olika sätt. De kunde inte ge ett direkt svar utan återkommer till mig. Jag lägger in svaret här när det kommer.

Såg också din tanke om hacket. Kan svaret ligga där? Såg en annan tråd i går där många hade trubbel med överexponering med inbyggda blixten. Jag får oxå det, men inte särskilt ofta. Där talades det om 20-30 % av bilderna.
 
Jag hade nog mer än 20-30% av bilderna överexponerade. Men nu är det snarare mindre än 10% procent.

/Tommie
 
JalleS skrev:

I vanliga fall så använder jag en extern blixt, men jag har några exempel på hur min interna blixt fungerat (300D):

http://jfoto.homeip.net/gallery/firenze/slides/IMG_4166.html
http://jfoto.homeip.net/gallery/firenze/slides/IMG_4160.html

Snyggt exponerat Jalle, men jag måste fråga om du verkligen bara har fotat med inbyggd blixt utan att reflektera om ljuset med pappskiva eller liknande. Jag saknar de typiska slagskuggorna som normalt blir med blixt rakt framifrån.

PN
 
Hoppsan...

Jo, det är nog sant. Minst en av de två bilderna är tagna på så sätt och troligen bägge. Jag glömde bort att jag använde en folieinklädd pappskiva för att studsa blixten. Jag tog bilderna under den tiden som min Sigmablixt var på reparation.

Det var inte min mening att lura någon utan jag ville bara visa på att man kan få rätt bra blixt bilder med den interna blixten.

--jalle

peternilsson75 skrev:
Snyggt exponerat Jalle, men jag måste fråga om du verkligen bara har fotat med inbyggd blixt utan att reflektera om ljuset med pappskiva eller liknande. Jag saknar de typiska slagskuggorna som normalt blir med blixt rakt framifrån.

PN
 
Canon beskriver i många av sina manualer hur blixtljuset mäts vid en speciell fokuspunkt. På de kameror jag har använt går det att välja om det ska vara mitten eller vald aktiv fokuspunkt.

Är den ställd på mitten och du fokuserar och komponerar om bilden så kanske den fokuspunkten hamnar mellan motiven, som till exempel på väggen bakom personerna, varpå blixtljuset mäts på den. Då blir allting som är närmare överexponerad då ljuset avtar väldigt snabbt med avståndet så kameran vräker på med blixt.

Lösningen är att antingen använda FEL, då är du säker, eller om du har möjligheten att ändra så dels att den mäter vid vald fokuspunkt, och att du sedan använder en punkt som ligger över det korrekta motivet.

Samma problem kan uppstå vid porträtt på personer med ljusa kläder om du fokuserar på ögat och sedan sänker kameran för att huvudet inte ska komma mitt på. Då mäter den på de ljusa kläderna.
 
När inget annat hjälper så återstår det att justera blixtljusstyrkan medblixtljuskompensation. Denna möjlighet finns inte med Canon 300D, men väl med hjälp av det så kallade "ryska hacket". Med denna firmware inläst istället för Canons original, så kommer kameran få fler funktioner. Rekomenderas starkt.
 
Damocles skrev:
Canon beskriver i många av sina manualer hur blixtljuset mäts vid en speciell fokuspunkt. På de kameror jag har använt går det att välja om det ska vara mitten eller vald aktiv fokuspunkt.

Är den ställd på mitten och du fokuserar och komponerar om bilden så kanske den fokuspunkten hamnar mellan motiven, som till exempel på väggen bakom personerna, varpå blixtljuset mäts på den. Då blir allting som är närmare överexponerad då ljuset avtar väldigt snabbt med avståndet så kameran vräker på med blixt.

Lösningen är att antingen använda FEL, då är du säker, eller om du har möjligheten att ändra så dels att den mäter vid vald fokuspunkt, och att du sedan använder en punkt som ligger över det korrekta motivet.

Samma problem kan uppstå vid porträtt på personer med ljusa kläder om du fokuserar på ögat och sedan sänker kameran för att huvudet inte ska komma mitt på. Då mäter den på de ljusa kläderna.

Hej Peter!

Vad jag vet om 300D är standarden "alltid" evaluerande mätning. Undantaget är vid automatiklås/FEL då den i det kreativa området anväder utsnittsmätning (ca 9% av ytan och koncentrerat till mittpunkten) samt i läge M då det är centrumvägd genomsnittsberäkning.

Om evaluerande står det att läsa:
"Kameran mäter huvudmotivets position,ljusstyrka, bakgrund, front- och motljus, kamerariktning (vågrätt eller lodrätt) med mera, och rätt exponering ställs in."

Med god vilja kan jag tolka det som att den alltså då mäter på vald/valda fokuseringpunkter precis som du beskriver det. Däremot kan jag inte välja en punkt för fokus och ljusmätning i centrum såvida jag inte nyttjar automatiklås/FEL.
Personligen nyttjar jag ofta automatiklås då jag upplever mig få bättre kontroll över exponeringen då.
 
RolandM skrev:
När inget annat hjälper så återstår det att justera blixtljusstyrkan medblixtljuskompensation. Denna möjlighet finns inte med Canon 300D, men väl med hjälp av det så kallade "ryska hacket". Med denna firmware inläst istället för Canons original, så kommer kameran få fler funktioner. Rekomenderas starkt.

Hacket framstår som bättre och bättre... :) :)
 
Klart hacket är bra... Själv la min Sigma blixt av... kondingarna i agget verka inte ladda upp.
Hade ett gammalt Sunpak auto26 fd som är till en minolta, prova det och blev rätt nöjd med resultatet Blixten är ju gammal som gatan men den fungerar. Exempel hur det blir med den
 

Bilagor

  • mathilda.jpg
    mathilda.jpg
    44.7 KB · Visningar: 185
Först o främst: Hanna, har du blivit klokare av allt detta?? Får du fokus att ligga där du vill? Om inte, skriv in igen så ska det nog lösa sig.

Gjorde själv nu under julhelgen det som Jarl skriver här ovan, dvs provade reflektera bilden uppåt i taket med hjälp av alu-folie (vanlig ugnsfolie). Alla problem med överexponering och hårt blixtljus är som bortblåsta, och blixten räcker ändå för att lysa upp ett normalstort rum (vid ISO 800 och bländare under 5). Tillsammans med ett teleobjektiv kan man dessutom få rätt schyssta porträttbilder med tämligen naturligt ljus.

Prova detta alla ni som inte har extern blixt, för den inbyggda blixten + folie är bra mycket billigare än t ex 420 EX... ;)
 
Orkar man inte kladda med att klippa till folie och greja med sånt, fungerar det bra att bara hålla en CD-skiva framför blixten och rikta den dit man vill.

Visst, man får inte bägge händerna lediga till kameran, fast att rikta om intern blixt på detta vis är ju trots allt en fattigmansvariant (som jag för övrigt själv nöjer mig med) och om man fotar mycket med blixt har man troligen en extern. Det jag tycker är en fördel med att själv hålla i "reflektorn" är att man snabbt riktar om den beroende på hur miljön är. Ibland kanske det passar att slå blixten rakt upp i taket och ibland i en sidvägg. Sen skiljer det ju en del om man håller kameran stående eller liggandes.

PN
 
peternilsson75 skrev:
Orkar man inte kladda med att klippa till folie och greja med sånt, fungerar det bra att bara hålla en CD-skiva framför blixten och rikta den dit man vill.

Visst, man får inte bägge händerna lediga till kameran, fast att rikta om intern blixt på detta vis är ju trots allt en fattigmansvariant (som jag för övrigt själv nöjer mig med) och om man fotar mycket med blixt har man troligen en extern. Det jag tycker är en fördel med att själv hålla i "reflektorn" är att man snabbt riktar om den beroende på hur miljön är. Ibland kanske det passar att slå blixten rakt upp i taket och ibland i en sidvägg. Sen skiljer det ju en del om man håller kameran stående eller liggandes.

PN

Jag har aldrig på allvar praktiserat dessa tips, ska bli kul att prova. Däremot hävdar jag fortfarande att Hanna och andra 300D-ägare inte ska behöva hålla på med dessa "trix" för att få till en hyfsad familjebild till sitt album. Först måste man ju se om man kn förändra sitt sätt att nyttja kameran. Funkar det ändå inte måste man ju överväga en reklamation. Men jag tror att det första alternativet räcker i de allra flesta fall.
 
Jag hakar på Urbans inlägg:

Hu går det Hanna? Skulle vara kul att veta om du fått till någon fungerande blixt.
 
ANNONS