Annons

Bokföring

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Jag har nu skaffat F skatt och enskild firma för att kunna göra lite affärer med mina bilder om tillfället yppar sig. Har sålt en del utskrifter till privatpersoner hittills.
Undrar om någon kan rekommendera ett billigt och lättanvänt bokföringsprogram som helst också innehåller en faktura och kundreskontradel.
 
Jag kör också med SPCS. Ibland kan jag tycka att menyerna är lite ologiskt uppbygda, men det är en vanesak. Det tog också ett tag för mig att vänja mig vid att man inte måste spara arbetet.
 
Japp, det har Du rätt i!
Kan fortfarande kännas lite märkligt ibland att inte spara...
Men som sagt, en vanesak.

Jesper
 
Walle skrev:
Jag kör också med SPCS. Ibland kan jag tycka att menyerna är lite ologiskt uppbygda, men det är en vanesak. Det tog också ett tag för mig att vänja mig vid att man inte måste spara arbetet.

Har använt SPCS program i över 10år och det funkar super för en liten enskilld firma. Visst är menyera lite luriga, men man lär sig och då funkar det bra...
 
Bättre än SPCS?

Slår ett slag för det program jag använder. Kolla in på FDT.se deras program är bra och supporten suverän. Har varit nöjd kund där sedan -89.

(Tror inte det funkar på Mac)
 
oehnner skrev:
Lånar tråden: något bra tips på liknande program för Mac?

Microsoft Excel fungerar utmärkt - där kan du tom ändra i posternas ordning och rumsrera om fritt vilket man inte kan i ett bokföringsprogram....

Fördelen med bl.a. SPCS är att det blir ordning på torpet, nackdelen är att det är tämligen oflexibelt - anser jag.

Mvh
BAW
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar.
Jag kommer att börja med demoversionen av SPCS eftersom den verkar mest spridd. Jag har dom grundläggande bokföringskunskaperna och är ute efter ett verktyg som gör det mindre plågsamt att bokföra.
 
Bengus skrev:
Microsoft Excel fungerar utmärkt - där kan du tom ändra i posternas ordning och rumsrera om fritt vilket man inte kan i ett bokföringsprogram....

Är du säker på det? Programmet man använder måste väl vara anpassat för bokföring, d.v.s. att man inte kan ändra i posterna efteråt, m.m. Plus att det måste väl vara godkänt?
 
SPCS är ett alternativ, för den super fattige eller sparamme så finns svenska gratis varianter.

Kolla dessa länkar:

http://www.programcentrum.se/

http://www.ssw.nu/

Detta är så kallade freeware och vissa är shareware, alltså gratis och ärligt.

Programmen fylelr säkert dess funktion men om det är några super duper avancerade saker låter jag vara osagt. Dock är det seriösa saker.
 
Det behöver inte vara gratis, jag känner mig nog tryggare om jag betalt lite för rätten att ställa krav på att det funkar som det ska.
Har nu laddat ner SPCS och fattar än så länge ingenting men det kanske kommer. Annars provar jag något annat.
 
Jag har bara positiva erfarenheter av SPCS, duktiga och hjälpsamma vid supporten.
Pröva med Demo-varianten och tala med supporten vid frågor och undringar. När du fått Aha-upplevelsen (om man nu kan få det gällande bokföring) ja,då kan man tryggt köpa programmet.
Hälsningar
Anne
 
Bok

BugEyes skrev:
Det behöver inte vara gratis, jag känner mig nog tryggare om jag betalt lite för rätten att ställa krav på att det funkar som det ska.
Har nu laddat ner SPCS och fattar än så länge ingenting men det kanske kommer. Annars provar jag något annat.

Just därför ska du prova Uncells program eller ngt från Edison.

/ Lätta programm med andra ord
/ JIM
 
Walle skrev:
Är du säker på det? Programmet man använder måste väl vara anpassat för bokföring, d.v.s. att man inte kan ändra i posterna efteråt, m.m. Plus att det måste väl vara godkänt?

MÅSTE de det? Som enskild näringsidkare utan formellt krav på revisor har jag för mig (!!!!!) att bokföringens form är av mindre betydlese utan att redovisningen ska ske enligt "god redovisningssed" vilket iof. består i att alla transaktioner sker sekventiellt. Det FINNS ju absolut inget krav på att man ska använda ett datoriserat bokföringsprogram - eller hur? Har bekanta som lämnar in papper-transar (dubbel bokföringsmallar) samt kvitton och det duger gott åt skattemasen. Tror att det viktiga är att man har god ordning på både papper och kvitton/fakturor. Och funkar det inte får man ringa storasyster, så löser det sig alltid :)

BAW
 
Ja bengt det går aldeles utmärkt att bokföra manuellt på papper. Skillnaden mellan att göra det på papper och att göra det i excel är att man inte kan ändra i den manuella boken utan att det syns. Just därför är inte excel ok. Man ska alltså inte bara bokföra sekventiellt som du säger utan man ska även ta med fel och rättningar m.m. I excel är det ju så lätt att klippa och klistra sudda och ändra.


/Anders...............!
 
Ok, jag driver aktiebolag och har således krav på revisor. Jag tror att jag måste använda ett godkänt program, som SPCS, men så kanske det inte är då?
 
du får bokföra på skithuspapper sålänge dina nuffror stämmer och är läsbara ;) tänk på 60 talet... då fanns aktiebolag men inga windows maskiner
 
ANNONS