Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
Kan en Canon powershot G5 med stativ och extern orginalblixt 420 EX ge lika bra bilder som en Canon EOS 350 under identiska väderförhållanden.
Bilderna kommer att förstoras till A4 MAX MAX A3.
Det handlar om att plåta brudpar.
Får man verkligen synbart bättre bilder med EOS 350 och medföljande objektiv? Okej att man får det om man köper ett L-objektiv men det kostar ju därefter.
Säljare på expert påstår att om man tar en bild med EOS och en bild med G5 vid samma tillfälle på samma motiv, förstorar till A4 och lägger jämte varandra så ser man inte med blotta ögonen ngn skillnad.
 
Det kan nog bero lite på vilken ISO du kör. Men är det utomhus på dagen eller du använder blixt så ska det nog till att du vet var du ska leta fel för att det ska synas. Såvida du inte vill jobba med kort skärpedjup för det kan bli riktigt jobbigt med en kompaktare. Fast det är det kanske med kit-gluggen också (kan inte ljusstyrkanan på den).
 
Generellt har ju kompaktare sämre dynamiskt omfång också och det är ju skittråkigt när man ska foto ett par där den ena bär vitt (med fina detaljer) och den andre bär svart.
 
Min första digitala kamera var just en G5:a, sedan en 350D och nu en 20D

G5:an ger mkt bra bilder och i normala utskrifter 10x15 skulle nog jag inte se skillnaden. Kanske i A4 format, men är inte säker. Däremot kan jag säga att jag ser direkt skillnad mellan kamerorna om bilderna visas på datorn. spelar ingen roll om det är 25% eller 100% storlek på bilden, men på datorn är det stooooor skillnad.

Den största skillnad mellan dessa kameror om man tar bort optiken är ju sensorn. En 350D har ju betydligt större sensor och ger därmed bättre bilder, thats it. Att optiken är otroligt viktig är ingen hemlighet och därför kan man få ruggigt fina bilder med en 350D, men optiken i G5:an är inte dålig den heller, inte alls på något sätt, men skillnad blir det, helt klart. Men återigen, vette fåglarna om jag ser skillnad på dessa i utskrifter, inte under A4 storlek, det tror jag inte.
 
Jag skulle vilja säga att man ser en klar skillnad mellan bilder tagna med en 5MP kompaktkamera och en systemkamera vid 20x30. Upp till 13x18 ser man knappast någon skillnad.

Däremot är det dynamiska omfånget klart begränsat vilken kan leda till antingen en utfrätt brudklänning eller en becksvart frack.

Eftersom du säger A4 Max A3 så svarar jag nej på din fråga.
 
goldwingbiker skrev:
Kan en Canon powershot G5 med stativ och extern orginalblixt 420 EX ge lika bra bilder som en Canon EOS 350 under identiska väderförhållanden.
Bilderna kommer att förstoras till A4 MAX MAX A3.
Det handlar om att plåta brudpar.
Får man verkligen synbart bättre bilder med EOS 350 och medföljande objektiv? Okej att man får det om man köper ett L-objektiv men det kostar ju därefter.
Säljare på expert påstår att om man tar en bild med EOS och en bild med G5 vid samma tillfälle på samma motiv, förstorar till A4 och lägger jämte varandra så ser man inte med blotta ögonen ngn skillnad.

Jag har ställt en liknande fråga, för mig då angående reservkamera. Om min D2x skulle paja..typ
Och de olika säljare jag prata med menade att en D70 med BRA optik på, är vassare än en coolpix 8800 trots 2m färre pixel. Bildbehandlingen skulle vara bättre i SLR kamerorna.. ?!

Fast jag skulle inte vilja göra bröllop utom i nödfall med ékonomivarianter på digitalkameror, det syns..
 
Senast ändrad:
Tack för dina synpunkter men om man inte har en bild tagen med en 350D att lägga jämte G5-bilden...är inte då sannolikheten stor att man bli nöjd eller mkt nöjd rentav..?
 
Klart du kan

Min första digikamera var en G3 Och den klarade bilder upp till 750mmx500mm med mycket bra resultat,det är klart att förhållandena skall vara helt perfekta och man skall fixa till bilden
lite i datorn.Men en A4 får du nog mycket bra om orginalbilden är bra.
Lycka till
 
ANNONS